View Single Post
  #1  
Old 17-09-2010, 20:35
stefan944's Avatar
stefan944 stefan944 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 37
Default distributieketting probleem 1.4 tsi 140pk

Mn vader heeft net een 2e hands touran uit 2006 gekocht ong. 150.000km op de klok, met de 1.4 tsi 140pk (BMY?) motor.
Onderhoudsboekjes compleet ingevuld, nette auto.

Nou wil ie em 2 weken terug starten maar de motor sloeg niet aan. ANWB drbij, die kon niks doen, auto afgesleept naar garage.
Daar bekeken en conclusie is: distributie ketting heeft een paar tandjes overgeslagen met alle rampzalig gevolgen van dien.
Bijna alle kleppen krom en deuk in minstens 1 zuiger. Nog niet eens verder gekeken naar verdere schade...

Nu via via een fabrieksnieuwe motor kunnen regelen (uit soort van demo auto van 2008 maar met 0km en jaar garantie) en die is ondertussen ingebouwd. Kost flink wat centen!!
Wil nog niet aanslaan maar dat heeft wellicht te maken met inleren van sensoren.

Heb een beetje rondgesnuffeld op internet en het schijnt geen onbekende kwaal te zijn bij deze motoren. Ketting schijnt gevoelig te zijn voor uitrekken en dan kan de spanner de boel niet meer bijhouden met als gevolg dat de ketting over de tandwielen heen schiet.

Moet toch niet kunnen of wel? Zijn hier terug roep acties over bekend of coulance regelingen? Iemand ervaring hiermee?

Verder nog tips wat de oorzaak kan zijn dat de nieuw ingebouwde motor niet aanslaat?

Alle hulp is welkom, alvast bedankt!
__________________
1961 kever *marijtje* troetelkind
1971 411LE *de groene draeck* semi-daily
1989 Golf II *el cheapo* RIP
1999 Lupo 100pk *monster* daily

www.marijtje-de-kever.nl
Reply With Quote