View Single Post
  #1  
Old 12-05-2008, 14:57
3wheel 3wheel is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 110
Angry piepende variant 1.9TD (multiriem net vervangen)

hallo mensen,

vorige week de multiriem laten vervangen, korte proefrit gemaakt en motor liep netjes, paar dagen terug auto uitgeleend en net teruggekregen.
Maat klaagt echter dat de auto piept als een bezetene: zelf even eindje weg geweest en er slipt inderdaad een snaar o.i.d.

geluid is variabel met toerental en verergert als er meer aangedreven moet worden (als de fans aanslaan, als de airco aan is), piepen stop echter ook als de motor eenmaal op gang is (boven de 2000 toeren)
soms stopt het piepen helemaal als je bijvoorbeeld de airco uitzet, maar dat werkt niet altijd.

verder loopt de motor duidelijk lager stationair sinds die bij de garage is geweest: liep altijd ca 1000rpm (900-950 als de fans aansloegen), maar zit nu richting 600 onbelast?
Het gaat om een Variant 1.9TD van 1997

de vragen:
- kan ik de spanning van de multiriem zelf controleren/verstellen? er lijkt een automatische spanrol op te zitten (op een armpje wat de ophanging van de dynamo ingaat)
- kunnen alle bovenstaande verschijnselen (inclusief het toerental) door verkeerde montage van de riem??
- heeft de airco een eigen aandrijving of zit die inderdaad ook op de multiriem?

Heb altijd al mijn onderhoud zelf gedaan, maar dit is mijn eerste auto (19 jaar motor gereden) en als dit de standaard is waarmee garages werk afleveren moet ik maar eens flink doorlezen/leren en die auto zo snel mogelijk ook in eigen beheer houden.

mvg
Steven
Reply With Quote