View Single Post
  #369  
Old 09-03-2020, 20:00
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,157
Default

Afgelopen week kwam ik erachter dat de gereviseerde kop die ik uit Duitsland had gekocht een A kop bleek te zijn en geen P kop. Hier kwam ik achter nadat ik een phenolic spacer voor een P kop voor de kanalen had gehangen:




Meteen de verkoper gecontacteerd en gebeld, maar die gaf telkens maar weer aan dat ik hem niet kon ruilen voor een P kop. Simpelweg omdat ik geloof te laat was en ik niet kon aantonen dat het de aangekochte kop was. Ik heb hem zwart gelakt dus dat was sowieso een dingetje. Gewoon erg dom dat ik het niet meteen gechecked heb, het staat notabene met koeienletters op de kop gestampt

Maargoed, nu zit ik dus met een perfect gereviseerde A kop. Na wat wikken en wegen toch de stoute schoenen aangetrokken en de oude gescheurde kop van zolder gehaald. De spacer als referentie gepakt en begonnen met frezen:




Om alle ontmoedigende reacties van de 'profi's' voor te zijn: Ongetwijfeld is het verre van een perfecte kopbewerking. Ik écht wel verstand van de dynamiek van lucht in een cilinderkop, maar het berekenen van de ideale runner en het daadwerkelijk 1 op 1 identiek frezen hiervan is gewoon nagenoeg onmogelijk. Al helemaal voor een beginner. Maar gezien toch ooit eens de eerste keer moet zijn.. Bij deze.

Na een tijdje frezen en schuren komt het er dan zo uit. Het gaat mij niet om de perfecte kopbewerking maar om een poging om het geheel in ieder geval beter te laten overlopen van inlaat naar cilinderkop. Die originele poorten zouden een overgang van wel 2-3 mm hebben gehad, je maakt mij niet wijs dat die het 'beter' zouden doen dan mijn frees en schuurwerk.

Tot zoverre mijn betoog, hoop dat het wat positiefs losmaakt hier!


Reply With Quote