View Single Post
  #1  
Old 01-05-2020, 15:51
Ralfons's Avatar
Ralfons Ralfons is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 261
Default 1300i NZ motor loopt niet goed stationair

Beste allemaal,

Ik weet... er zijn al pagina's vol geschreven over deze motor, maar ik kom nu niet verder en heb ik jullie hulp nodig. Pak maar vast een bak koffie

Een stukje voorgeschiedenis;
Golf 2, 1300i NZ motor. KM stand: 103.000 km

Tikkende klepstoters; alle 8 vervangen. Hiervoor is de nokkenas eruit geweest incl de onsteking ed. Tevens heb ik de luchtfilterbak en dikke slang los gehad om ruimte te krijgen en te kunnen schoonmaken.
Voor deze reparatie liep de motor eigenlijk al niet lekker stationair; het dashboard stond de laatste tijd te klapperen: stationair zo rond de 600 toeren, soms varieerde het toerental. Met rijden e.d. geen problemen. Ook stationair geen problemen.

Sinds kort viel de motor soms bijna uit door lage toerentallen. Op aanraden toch de ontsteking verdraaid; het stationair toerental verbeterde. Deze op een andere positie vastgezet. Moet nog een keer met een lamp worden gecontroleerd.

Ik heb wat huiswerk gedaan en uitgezocht wat ik kan checken om zaken uit te sluiten.

Dit heb ik gedaan:
- Lambdasensor los: Motor gaat hoger stationair draaien. Stekker vast: toerental zakt iets: Lijkt mij OK
- Luchtschuif, onder bougie 3 en 4: bij koude motor buis naar gasklephuis dichtgedrukt: Motor slaat bijna af. Idem met slang eraf: toerental duikt naar beneden. Bij warme motor slang afknellen: geen effect.
- Rembekrachtiger getest(?): pedaal pompen tot hard: motor starten; pedaal zakt naar beneden.
- Slang van carterventilatie gecheckt:"lijkt goed. Aan het einde van het dunne pijpje krijg ik sterk vacuüm; Lijkt me OK
- zuigen aan het slangetje van de ontstekingsvervroeger: toerental gaat omhoog. Blijft omhoog zolang je puntje van je tong in de slang houdt.
- tevens alle slangetjes vervangen.
- blauwe sensor stekker los: toerental veranderd.
- distributieriem staat op tijd: nokjes op de juiste plek

De auto doet 't wel redelijk, maar vooral na gas geven duikt het toerental tot onder de 300, om vervolgens weer rond de 6 a 700 uit te komen. De motor slaat niet af. Met rijden geen problemen! Als ik de ontsteking in de oude positie terug zet is stationair veeel te laag. Ik ben niet aan afstelschroeven geweest. Deze zijn niet verdraaid en hebben nog allemaal de originele gele verf

Zie hieronder groen omcirkeld wat ik heb gecheckt en volgensmij goed werkt.




Ik heb de volgende vragen:
- er is geen vacuüm op de ontstekingvervroeger, ongeacht het toerental. Geprobeerd door te prikken/ met boortje in de hand open proberen te maken: is hard en potdicht. Gasklephuis eraf en schoonmaken? Dien ik nieuwe pakkingen te regelen van te voren? Dit heeft toch niets van doen met de stationairloop?
- Ik snap niet dat de ontsteking zo verdraaid moet zijn. Er is in weze niets veranderd. Loop ik nu niet te compenseren voor een ander probleem?
- Zie vraagteken links bij de foto: wat doet deze slang?

Wie kan me een duwtje in de goede richting geven?

Bedankt!!
Reply With Quote