View Single Post
  #2236  
Old 30-01-2017, 23:46
knarfmk1's Avatar
knarfmk1 knarfmk1 is offline
Shifting Up! DSG7 Donateur Less talk, more action!
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 4,041
Default Engine time part 2, opbouwen!

Engine time part 2, opbouwen!

Tijd om het spul uit te pakken en op te bouwen!

Eerst maar even een shitload aan spullen besteld voor de opbouw:




en ik kwam toevallig op ebay deze twee werkplaatshandboeken nog tegen, altijd handig bij de opbouw dacht ik!




Build time!




Ik had een tijdje geleden al met behulp van Erdem (black_devil hier) de krukasaskeering kunnen plaatsen, hier heb je een speciale tool voor nodig die gelukkig even een middagje mocht lenen







Het onderblok met de krukas, drijfstangen en zuigers was reeds door Feld gemonteerd,
Nog even een resume:
-Blok geboord en gehoond chemisch gereinigd en gespoten
-Stalen lichte H-drijfstangen
-Gesmede zuigers
-12,5:1 compressie
-Gebalanceerde krusas
een paar foto's van het blok:










En de kop, resume:

-Inlaat 32mm / uitlaat 28mm kleppen
-Ombouw naar mechanische stoters, dubbele veren
-Kanalen compleet bewerkt en geflowed
-Stalen nokkenassen (In 310°/ uit 280° 12,5mm lift)
-Instelbare nokkenastandwielen
















Een klein probleempje wat ik niet voorzien had, is dat ze ook de paspennen in het blok om de kop op uit te lijnen verwijderd hebben, en dan op zo'n manier dat ik er ook geen nieuwe meer in kon zetten. Je zou daar de kopbouten voor kunnen gebruiken, maar in dit geval is het zo dat het ARC onderblok m9 kopbouten gebruikt, en de AFH kop normaal gesproken m11 kopbouten. Oftewel, hier op geleiden gaat ook niet want de gaten in de kop zijn te groot. De m9 bouten zijn wel gewoon sterk genoeg overigens.
Ik zat wat te zoeken op m9 en kwam deze pennen voor de remklauwen tegen, precies wat ik nodig had, draad m9, voldoende overige body om de kop mee te geleiden en een inbus op de kop:




Deze op mijn werk even op de goede buitenmaat af laten draaien en voila we hadden paspennen. Deze draai ik gewoon in twee boutgaten en na de andere bouten (enigzins) vast gezet te hebben draai ik deze eruit.




Nu kon de kop er eindelijk op, met de koppakking van de ARC, die van de AFH past niet vanwege een overlap in koel- en oliekanaal.








En met wat aanbouwdeeltjes verder :







De distributieriem kon ik nog niet plaatsen omdat we nog een andere uitdaging hebben, de looprol van een AFH blok heeft een gatdiameter van 8.
Het gat in het ARC blok is m10. Dit gaat dus niet passen .

Ik had even zitten zoeken naar tapeindes die van m10 naar m8 verlopen en kon zo snel niet echt iets vinden, totdat ik in het topic van yuli las dat VW ook verloop tapeindes gebruikt bij een ABF. Dit was de maat M10xM8x58 en zou net lang genoeg moeten zijn, top! Yuli was zo aardig om zijn oude op te sturen om te passen, bedankt nog!




Echter bleek de totale lengte 58mm te zijn en niet puur het m8 gedeelte, en was deze te kort . Als er m10xm8x58 is dat toch een gokje
Nog even verder gezocht naar langere maar niet de juiste lengte gevonden.

Dan maar de looprol uitboren naar 10mm dacht ik, ik wist dat dit materiaal erg hard en moeilijk te boren zou zijn dus een knappe boor gekocht:




Deze ging er op de boorkolom opzich aardig doorheen, maar uiteindelijk werd de boel toch wat heet (misschien wat te snel willen boren ) en liep de olie uit de looprol.. Die vertrouw ik dus niet meer en een nieuwe is onderweg .

Aangezien ik liever ook gewoon een oplossing had die altijd werkt (maar die ik helaas niet zelf kan maken) toch voor de andere logische oplossing gegaan om een tapeind te laten maken die verloopt van m10 naar m8. Ik wilde wel dat deze voldoende sterk zou zijn, dus heeft een collega deze voor mij gedraaid uit een 12.9 inbus bout, super!
Hier de oude looprol en de nieuwe uitgeboorde, die zoals je ziet blauw is geworden, en het nieuwe gedraaide tapeinde




Tapeind erin:




De nieuwe looprol moet nog binnen komen maar tijdelijk even de oude erop om te passen, past top!




Nu is het nog even wachten op de nieuwe looprol en distributiekappen en dan kan de riem erop en de nokkenassen afgesteld worden..

Binnenkort part 3!!
Reply With Quote