View Single Post
  #2223  
Old 16-01-2017, 23:04
knarfmk1's Avatar
knarfmk1 knarfmk1 is offline
Shifting Up! DSG7 Donateur Less talk, more action!
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 4,041
Default Engine time! Part 1, voorbereidend werk

Tijd voor een broodnodige update!

Ik had de motor al een tijdje geleden terug gehad van Feld motorsport, en deze lag al even zo op de kamer:



Door tijdgebrek, het verzamelen van onderdelen en voorbereidende werkzaamheden was ik nog niet aan de opbouw begonnen.
Maar bij deze de vorderingen in een paar delen

Engine time part 1, voorbereidend werk

Kleppendeksel:
Het kleppendeksel was chemisch gereinigd maar dat hielp niet erg voor de rest van de pakking die er in vast zat.







Het bleek later dat dit kleppendeksel altijd is geleverd met de pakking er al aan vast gelijmd/gevulcaniseerd. Daar had ik niet aan gedacht en aangezien deze kleppendeksels zo goed als niet meer nieuw te krijgen zijn (en anders stervensduur) moest ik wat anders?
Na wat research ben ik uiteindelijk toch op een vervangingspakking van een andere motorcode gestuit die voor 99% past, dus konden we verder gaan met het opknappen van dit kleppendeksel

Ik heb de oude pakking er met een dremel met een klein freesje grofweg uitgekregen, zonder het alu te beschadigen, en de rest er uit gekrabt, heerlijk werkje kan ik je vertellen .

De nieuwe pakking er in en klaar Het enige wat dus niet helemaal overeenkomt zijn de 6 horizontale streepjes waar voorheen ook pakking zat, maar die zijn verder niet zo belangrijk.




Daarna de boel nog even gestraald en van een hittebestendige lak voorzien.
Voor:



Na:







Carterpan:
Next was de carterpan, ik wilde hier schotten in maken om te voorkomen dat de olie zich teveel verplaatst bij lange bochten of hard remmen en ik zonder oliedruk rij.
Eerst maar eens een mock-up met wat karton gemaakt:




Daarna de boel in staal uitgevoerd, en een scharnierklep gemaakt die alleen open kan in de richting van de aanzuigmond (De boel is wat olie-ig van het testen ):





Uiteraard van de buitenkant even nieuw in de lak gezet, (dezelfde als die van het kleppendeksel) maar daar heb ik zo geen foto van.


Uitlaatspruitstuk:
Aangezien de uitlaatpoorten van de cilinderkop geflowed, en dus een stukje groter zijn, ging een standaard uitlaatspruitstuk-pakking niet meer passen.
Feld-motorsport heeft hier een passende koperpakking van voor die je vaker kan gebruiken, dus dat was snel opgelost :




Deze kon ik dan ook mooi gebruiken als mal voor het uitlaatspruitstuk.
Het (Supersprint) uitlaatspruitstuk is namelijk gebaseerd op de originele kanalen, dus deze moeten ook nog op de kop aangepast worden.

Zoals je kan zien is het verschil best aanzienlijk, dus hier moesten we even aan de slag:




Met dit na wat frees en slijpwerk als resultaat :







Binnenkort Part 2!
Reply With Quote