View Single Post
  #9  
Old 30-01-2009, 01:09
kvcuijck's Avatar
kvcuijck kvcuijck is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 181
Default

Aangezien niet alles in één reply mocht, hierbij de rest:


Stap 3: Mijn motor / kvs wordt te heet en de voorgaande stappen brachten mij niet dichter bij een oplossing

Hierbij een kleine opsomming van de gevolgen als bepaalde onderdelen niet zodanig werken waarvoor ze ontworpen zijn:
- radiateur: Deze kan verstopt zijn en als gevolg daarvan is de capaciteit in circuit 2 te klein of helemaal niet aanwezig. Dit is in essentie hetzelfde als een defecte thermostaat welke dicht blijft.

- elektrische radiateur ventilatie: Een radiateur is voornamelijk effectief wanneer er (veel) lucht passeert langs de lamellen. Bij warm weer en bijv. filerijden of het trekken van een zware last, kan de temperatuur zodanig oplopen dat de kvs in circuit 2 te warm wordt om de kvs in circuit 1 te koelen. Een elektrische ventilator kan de hoeveelheid lucht die de lamellen van de radiator passeert flink verhogen waardoor de kvs in circuit 2 beter gekoeld wordt. Is deze ventilator of sensor die deze ventilator aanstuurt defect, dan kan in bovenstaande situatie de temperatuur te hoog oplopen. Normaal gesproken schakelt de ventilator in bij een kvs temperatuur, in circuit 2, welke tussen de 93 - 98 graden celcius is.

- waterpomp: Als de waterpomp defect is, wordt er geen water rondgepompt en zal de temperatuur in zeer korte tijd onaanvaardbaar hoog oplopen. De waterpomp wordt aangedreven door de multiriem / v-snaar welke ook de dynamo aandrijft. Wees dus ook op je hoede als het dynamo/accu LEDje begint te branden. De multiriem kan immers gebroken zijn..

- lekke kop of koppakking: Als de kop of koppakking lek is kan er kvs komen op plaatsen waar het niet behoort te komen. Gevolg hiervan kan zijn dat de temperatuur te hoog oploopt en deze niet gekoeld kan worden met het koelsysteem zoals het is ontworpen op de mk2's. Hoogstwaarschijnlijk verbruikt de motor ook kvs en moet deze regelmatig gevuld worden. Een andere aanwijzing is het vinden van bruine of zwarte "sludge" in het koelsysteem. Dit is dan het gevolg van olie welke in het kvs circuit terecht komt. Uiteraard kan er ook kvs bij de olie komen. Dit zou gecontroleerd kunnen worden door de olie welke op de peilstok achterblijft bij het peilen, te verhitten met een aansteker. Gaat dit borrelen, dan zit er water in de olie.


Tot zover wat ik het afgelopen jaar heb opgestoken van Volksforum.com en het sleutelen aan mijn eigen mk2 m.b.t. motorkoeling Aanvullingen en opbouwende kritiek is altijd welkom!

Koen



Voor de zoekmachine: temperatuur, koelvloeistof, reservoir, KVS, koud, warm, probleem, problemen, tellerbak, indicatie, oververhit, kachel, dashboard, klokkenwinkel, radiator, radiateur
__________________
Current:
Volvo V70 2.5D (Audi AEL engine) 435.000km
Porsche 944 2.5 type II 1985 251.000km
Gone:
Golf II 1.6TD 44kw 315.000km
Reply With Quote