View Single Post
  #451  
Old 26-05-2020, 09:27
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Update!

Afgelopen maand ben ik druk bezig geweest met de Golf. Ik kreeg van de boys voor mijn verjaardag een koppelingset die het uit moet houden tot 475Nm, dus dat kwam mooi uit....kon ik die meteen plaatsen







Eerst de bak maar eens een Dasty behandeling gegeven:







Toen het druklagerduwding versterkt met 3mm plaatstaal:




Daarna alles gemonteerd en teruggebouwd:







Ik had verwacht dat de koppeling een stuk zwaarder zou zijn, maar schijnbaar is de drukgroep origineel Sachs (logo's staan erin) en haalt ie het opgegeven Nm puur door de koppelingsplaat met de sinterplaatjes. Dikke prima, scheelt weer zwaar trappen.

Ook nog even een vaste leiding gefabriekt voor de radiateur ontluchting....is net ff wat netter dan zo'n bungelende slang :




Vervolgens naar de Action gereden om het schap met bio-ethanol leeg te kopen, de benzinetank helemaal leeggepompt en mbv jerrycans de juiste mengverhouding aangemaakt:







Vervolgens kon de 4bar drukregelaar erin en de 1 graad koudere bougies




En eindelijk was het dan zo ver....de Golf was er klaar voor. Dat kwam mooi uit, want ik had een afspraak bij JD op 20 mei om 14:00 .

Eenmaal daar aangekomen even met Martijn alle specs doorgenomen en wat de wensen waren qua koppel/vermogen. Vervolgens de dyno op, rondom vastgesjord en brullen maar!

Na flink wat runs bleek dat de intercooler te klein is, waardoor de inlaattemp te snel en te hoog oploopt....en de ECU dus gaat terugregelen. Hij kwam niet hoger dan 295pk hierdoor. Als test heeft hij er een intercooler van een Golf 5 GTI op gezet en daarna weer een run gedaan. De software was ongewijzigd, maar de inlaattemp was 30graden lager en hierdoor haalde hij opeens 314pk. Kijk....dat waren de cijfers die ik wou halen!

Daarna is hij nog wat wezen finetunen en kwam daarmee uiteindelijk op een resultaat van 314/414Nm. Je kan wel voorstellen dat daarna de hele dag met een grote grijns heb rondgelopen Was voor mij de eerste keer dat er een auto van mij werd afgesteld op een dyno. Ik was er behoorlijk gespannen onder, maar vond het een super ervaring.

Ding gaat nu echt als een kanon! En loopt keihard door alle versnellingen heen. Toch heeft ie nog steeds behoorlijk veel grip. Uiteraard de 1e en 2e volgas is gewoon zinloos, maar geef ik bij 80kmh in z'n 3 volgas, dan spuit ie er vandoor met minimale slip. Gaat allemaal heel geleidelijk.

Helaas is de voorste Vibra-Technics motorsteun overleden, maar daar komt vandaag een nieuwe voor. Was ook al een oud exemplaar die behoorlijk wat voor z'n kiezen heeft gehad. Ga deze vandaag monteren en dan wat rijden en loggen om te zien of de inlaattemp op de weg ook zo hoog wordt.

Ik heb al een grotere intercooler op het oog, maar doe dit later ff....ben eerst wel ff klaar met sleutelen. Moet ook een grotere radiateur voor ivm oplopen temperatuur bij belasting, dus doe ik dat tegelijk met de intercooler

Goed.....nog een paar foto's:

















Reply With Quote