View Single Post
  #1  
Old 15-09-2019, 10:10
slk-A3's Avatar
slk-A3 slk-A3 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2019
Posts: 46
Default Aankoopadvies Golf 1

Hoi allemaal,
Mijn eerste post op dit forum.
Ik had ooit in de tachtiger jaren een Golf 1 GX diesel, daarvoor een Golf 1 GL diesel en daarvoor een Golf 1 1.0 50 pk. Die laatste was dus mijn eerste Golf, compleet overgespoten en het was al een oudje toen ik hem kocht. Daarna die zwarte diesel
Die GX was mijn laatste MK1 en in mijn herinnering de beste van de drie MK1s die ik had.
Het kriebelt weer en dus zou ik als hobbyauto, gewoon om lekker te sleutelen, weer een MK1 willen hebben. En misschien wel het liefst een GX, gewoon vanwege de herinneringen.
Ik ben nogal een originaliteitsfreak, dus ik wil een zo origineel mogelijk exemplaar.

Ik heb nu een aantal Golfjes bekeken. Twee daarvan wil ik even noemen
1. Een grijze GX uit 83, tien jaar geleden ingevoerd uit Duitsland, 4 deurs met JB en automaat die imho toch behoorlijk verprutst is (verlaagd met breeeeede velgen, met chrome spiegels die niet van binnen uit versteld kunnen worden, een enorme uitlaat met een veel te hard geluid, een DAB radio en veel slecht roestcamoufleerspuitwerk. Had ook een boel goede dingen (perfect interieur zonder krassen en zeer goede bekleding) en motorisch leek hij goed onderhouden. Maar vanwege de staat van de carosserie toch maar niet gedaan. Ook omdat de prijs (5000) volgens mij te hoog is.
2. Een GTI in Naarden: een 'restauratie' die bijna af zou zijn, volgens de verkoper. Nou, volgens mij is die auto samengesteld uit twee auto's. Duidelijk te zien bij het schutbord. De deur rechts ging niet open en opende pas na een hele harde ruk en de veerpoot bevestigingen hadden geen roestpreventie, wat ik bij de eerste types ook niet zie en bij de latere wel. En een belachelijke prijs van 16.000

In Duitsland staat een GX die nog helemaal origineel lijkt behalve de velgen en in Dokkum een GTI die ook origineel lijkt maar flink wat werk heeft. En ik heb er ook nog 1 in Nijkerk gevonden uit 1977 die bijna van eerste eigenaar lijkt te komen met veel papieren. Die moet ik allemaal nog bekijken.

Wat ik dus zoek is een zo origineel mogelijke. Liefst een Nederlandse. Ik heb toch wat vragen:

1. Wel of niet invoeren? Ingevoerde hebben meestal een probleem met de kmstand.
2.Welke is de beste qua roestpreventie, zijn dat inderdaad de latere types uit 82 en 83?
3. Hoeveel zou een carrosserie opknappen kunnen kosten inclusief helemaal spuiten als de basis toch goed is (laswerk rond de tankvulpijp, hier en daar een dorpelstuk en wielkastrand) als je dit laat doen? Iemand een tip voor een goede klusjesman?
4. Weet iemand misschien een goede te staan die ik nog kan bekijken?

Alvast bedankt voor elk antwoord!
Reply With Quote