View Single Post
  #14  
Old 15-06-2012, 16:42
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Quote:
Originally Posted by Jel Golf 2 GTI
uitleg van ander forum.

Goed stuk, op een paar puntjes na:

Quote:
Gebruik ALTIJD een weerstandje om de stroom te beperken
(om de C voor het eerst op te laden)
Een lampje van pakweg 5W is ook goed. Wacht inderdaad 5 minuten, ook al is het lampje al na een paar seconden uit, er loopt wel nog steeds stroom!

Quote:
Door condensatoren parallel te schakelen telt de capaciteit op (vb. 3 x 500.000 micro farad in para!lel= 1.5 F). Een dergelijke combinatie reageert sneller (opladen/ontladen) en resulteert bijgevolg in een nog dynamischer geluid.

Dit is beslist niet waar, een parallelschakeling van C's gedraagt zich precies als één C van de totale capaciteit. Wel wordt de inwendige verliesweerstand van de C's verlaagd door de parallelschakeling, en dat zou de prestaties iets kunnen verbeteren.
Polyester C's zijn op dat punt ook veel beter, maar dat zou te duur worden. Ik zou wel eens willen experimenteren met een pol. C'tje parallel aan de powercap, vooral in de hoge frequenties kan dat volgens mij nog wel enige verbetering geven.

Quote:
Op onze voedingsbekabeling tussen auto-accu en verdeel-blok achterin de auto. zit behalve de gewenste 12 V gelijkspanning ook hee! wat hoogfrequente "vervuiling" als gevolg van elektromagnetische instraling, storingen vanuit de boordelektronica en/of alternator.

Precies om die reden adviseer ik om ook de massadraad direct van de accu af te takken: evt. storing op de plus-kabel wordt opgeheven doordat dezelfde storing ook - maar dan in tegenfase - op de massadraad werkt. En een dikke koperdraad heeft echt veel minder weerstand dan een ijzeren casco (wat ook nog bestaat uit aan elkaar geschroefde delen met verf, roest of vuil er tussen).
Reply With Quote