View Single Post
  #28  
Old 06-12-2014, 12:14
VolkswagenRacing's Avatar
VolkswagenRacing VolkswagenRacing is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,705
Default

Quote:
Originally Posted by heinz74
noem eens wat verplichte scholing op dan?
en ditto gereedschap..ik weet dat men veel lijmt en klinkt tegenwoordig en dat je (eigenlijk)verplicht bent om CuSi te lassen..
ben al weer een jaar of 5 uit de autoschade (gelukkig)..maar toendertijd stelde dat soort dingen niet veel voor ..
het was meer van 'zie maar dat het goedkomt'..
een keer in de zoveel tijd misschien een cursus bij de lakleverancier..wat CD roms met Focwa reparatietips (had je niks aan)..en dat was het zo wel
mijn andere papieren tot aan Middenkaderfunctionaris heb ik via VOC gehaald..
maar ook daar hecht niemand waarde aan,heb ik gemerkt naderhand..(is leuk joh ,maar wat moeten we er mee...gaat dat meestal)
merkgebonden reparateurs krijgen dikwijls trainingen bij de importeur..maar dat gebeurt nooit of zelden bij universele bedrijven..is ook uit den boze meestal dat er iemand een paar dagen weg is voor een cursus..dit kost de baas enkel geld..
je kunt dit vak echt niet vergelijken met bijvoorbeeld een fotolasser waar een keuring dagelijks gedaan word of een vrachtwagenchauffeur die een rijbewijs heeft dat tegenwoordig gewoon 8000 euro kost
niemand word feitelijk verplicht om papieren te halen..(meestal heeft de baas of degene er net onder alle papieren )
je kon bij ondeugdelijk veelvuldig repareren wel je Topherstel kwijt raken..maar ook dat gebeurde zelden of nooit..
verder zit er ook nogal verschil tussen bedrijven die 'gestuurde' schades doen..dat zijn bedrijven die veel voor leasemaatschappijen werken..of onderdeel zijn van ketens zoals dat Care gebeuren..schadenet..en weet ik veel wat er nog meer (over) is..of de kleinere bedrijfjes..
de laatst genoemde werken over het algemeen netter omdat ze meer met de klant zelf te doen hebben..de eerste denken enkel aan de bedragen onderaan de streep..
daar kun je beter maar niet langsgaan met een Golf 2 GTI die overgespoten moet worden..
daar beginnen ze niet aan of ze vragen een prijs dat je hard wegrent
de markt is ook veel veranderd..in sommige gevallen krijg je bij schade het schadebedrag op je priverekening uitgekeerd..
in veel gevallen laat men de schade aan de auto voor wat het is..want tsja de Tv of wasmaschine is bijvoorbeeld net kapot..
en dan zijn er ook nog Polen en Turken die voor een paar centen auto's oplappen tegenwoordig..die leveren soms ook best net werk (soms ook niet)


CuSi is geen lassen maar solderen en dat ben je niet verplicht. Je bent juist verplicht te weten wanneer je van deze techniek juist géén gebruik mag maken.

Wel moet een bedrijf door het gebruik van alu en hss stalen delen inverter weerstandlas apparatuur hebben en opgeleid personeel die weet waar de apparatuur voor dient en weet hiermee om te gaan.

Ook word je bij introductie van nieuwe modellen waar veel markt in gaat komen, gewoon netjes naar de importeur gestuurd om hier je scholing over de modellen te krijgen.

Dit zijn een paar dingen waaraan ik 5 jaar geleden ook al aan moest voldoen, dus denk dat dit eerder aan je toenmalige werkgever heeft gelegen.

Moet je gelijk geven dat de voc praktijk opleidingen een beetje ouderwets zijn, maar de plaatwerk examens zijn een stuk meer vaktechnisch als de werkzaamheden in het bedrijf. Ik heb daar namelijk nooit met een bal plamuur hoeven smijten
__________________
- VW Golf II '89 ex 16v > 20vt k04
- Audi A3 8p '04 1.9 TDI
- Seat Arosa S '03 1.4
- VW Caddy 3k '10 1.9 TDI
http://www.krasendeukservice.nl
Reply With Quote