View Single Post
  #30  
Old 24-04-2020, 07:31
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

lambda's kunnen gekken kuren hebben hoor, en als die foutieve waardes geeft, die voor de computer wel kunnen, gaat die gewoon de lambda volgen.
tegenwoordig hebben autos 2 lambdas, en als de computer dan merkt dan 1 van de 2 zich merkwaardig gedraagd gaat die in noodloop en brand je lambda lampje

ik heb een volvo V40 uit 1998 op LPG gehad, waar we vanalles zitten uitzoeken hebben, een moment zelf gedacht dat de LPG computer de oorzaak was.
uiteindelijk was het de nieuwe lambda sonde (ik heb die nieuw gestoken !) die niet goed werkte in die auto. toevallig gevonden op een forum in UK dat iemand een zelfde auto had, en ook een universele nieuwe lambda had gestoken en ellende gehad tot en met. zelf de auto ECU begon het te merken want liet af en toe lambda symbool zien. (wat weinig nut heeft, want die heeft er maar 1. maar toen wist die al uit te sluiten dat er iets niet goed liep). auto reed voor de rest prima hoor.

ik zou die al eens gewoon lostrekken, het kan absoluut geen kwaad hoor. als je auto dan een stuk beter rijd, heb je de oorzaak te pakken. ik merkte het ook direct op de volvo toen ik de nieuwe lambda eruit haalde, en mijn oude 'kapotte' terug stak. die dus helemaal niet kapot bleek te zijn.
ik had backfire poblemen en de lambda was de eerste dat ik had vervangen, die zag er heeel roest uit. uiteindelijk was het een bobine die uitviel als die warm werd. en ik heb de nieuwe lambda laten zitten.
8maand ellende gehad dat die auto zijn bougies zwart brande en hoog verbruik had (aan 30ct/liter voor LPG trok ik me weinig aan van het verbruik)
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote