Thread: Co te hoog vr6
View Single Post
  #15  
Old 06-11-2019, 15:17
nanneborn's Avatar
nanneborn nanneborn is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2005
Posts: 407
Default

Quote:
Originally Posted by RobertVoorst
Dat is het potje met tuutje op de brandstofrail waar vanaf het inlaatspruitstuk een vacuumslang naartoe hoort te lopen. Deze past a.d.h.v. de onderdruk de brandstofdruk iets aan.

Dan inderdaad even checken op valse lucht! Ben alleen wel benieuwd of de VR zonder kat aan de 0,5% komt. Zal die i.v.m. de lambda-regeling wel aan moeten voldoen.

Maar.. Zoals gewoonlijk is het een kwestie van de interpretatie van de regels, lees hier:

Artikel 41

Koolmonoxidegehalte bij stationair toerental
De uitlaatgassen van personenauto’s, bedrijfsauto’s en bussen met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking mogen bij stationair toerental en op bedrijfstemperatuur zijnde motor, niet meer koolmonoxide bevatten dan:

4.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973, maar voor 1 oktober 1986;

3.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 1986, maar voor 1 juli 2002;

0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1985 maar voor 1 juli 2002 en het voertuig is uitgerust met een emissiebestrijdingssysteem, dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde;

0.3 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002;

1.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973 maar voor 1 juli 2002 en het voertuig volgens een aantekening in het kentekenregister voor dat voertuig, wordt gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas;

0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002 en blijkens een aantekening in het kentekenregister voor dat voertuig, wordt gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas.

-------------------------------------------------------------------------------------

Uit de eis voor 0,5% maak ik duidelijk op dat het voertuig een lambdasonde ÉN een katalysator moet hebben. Echter als jij op het kenteken pasje een U9 markering hebt staan, moet je ongeacht de aanwezigheid van deze systemen stationair een CO van maximaal 0,5% hebben.


Dat zijn inderdaad behoorlijk wat eisen :-)
Ik zal eens kijken of ik wat vind daar. De vr6 is er vorige jaar zonder probleem door gekomen. Co was zelfs perfect! En dit alles met de rvs uitlaat en zonder de kat.
Ik heb wel nog in de buurt van dat brandstofpotje de rubberen slangen los gehad ivm een kleine lekkage. Misschien zit er iets niet goed?
Ik zal ook eens een koudstart doen en dan met remmenreiniger spuiten. Als hij dan hoger in toeren gaat lopen dan weet ik dat hij valse lucht trekt.
Reply With Quote