View Single Post
  #34  
Old 24-01-2017, 14:56
JBM JBM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 285
Default

Tja.. De kloterij bij een Golf 1, 2 of Polo is dat deze auto's zo licht zijn. Hierdoor heb je al heel snel een set die erg hard kan aanvoelen maar zeker kwalitatief geen slechte set hoeft te zijn. Wil je comfort houden mag je inderdaad een veel duurdere set aanschaffen die het liefste nog in hardheid verstelbaar is.

Ik heb tot nu toe alleen maar ervaring met TA technics en AP. Het verschil is super duidelijk. (TA was vaste verlaging, deze zouden praktisch gezien ook nog wat soepeler moeten zijn dan een schroefset). Heb wel al eens in een Polo G40 met TA schroefset gereden op vrij lage stand. Naar mijn gevoel verkloot je de hele wagen met zo'n set... Dan nog liever op de originele poten!

Ik weet eigenlijk zeker dat Eibach/H&R/Weitec veren nog een stuk fijner rijden in een lichte auto tegenover mijn AP set. Echter ben ik bang dat mijn auto dan in de 'kont' zou kunnen gaan hangen, en dan heb je niets meer om te verstellen.

bandenkeuze maakt natuurlijk ook erg veel uit. Ballonbanden die lekker kunnen inveren vangen ook al heel wat op tegenover getrokken platte bandjes.

Ben dus heel blij met de AP set als schroefset zijnde. Echter vind ik het nog steeds vrij stug rijden waardoor ik misschien toch nog de keuze maak ooit om op veren over te stappen. Eerst maar eens zien hoe de set zich gedraagt na de komende paar duizend km.. En ja.. Dat je hem kan instellen op de hoogte die je wil is natuurlijk een heerlijk gevoel.

De AP set kan variƫren tussen de 40 en 70mm. Echter heb ik het gevoel dat je de wagen toch echt wel 'plat' kan leggen (dus dieper dan die 70). Heb aardig wat schroefdraad over aan de voorkant en hij staat nu op zo'n 60mm schat ik voor op het 'oog'.

Over die sjaak sets heb ik trouwens wel vaker zien voorkomen dat de voorspanningsveer over brak (oranje/zwarte set). Het zou mij niet veel verbazen als het gewoon TA dempers zijn met misschien net wat minder stugge veren die hij zelf ergens laat stralen/coaten. Maar wie weet is het dat ook wel niet hoor, kan van alles zijn
Misschien is het wel een AP set

De KW sets etc zoals hierboven staan vermeld zijn natuurlijk zeker een aanrader. Maar voor mij als student vind ik het wat flink boven mijn budget..

Een passat kun je gerust een goedkopere set opleggen. zal minder fijn zijn maar het gestuiter zal enigzins binnen de perken blijven. Wagen onder de 1000 kilo zou ik mezelf nog eens goed achter m'n oren krabben naar wat je wensen zijn..
Reply With Quote