View Single Post
  #9  
Old 18-05-2020, 09:57
luiwammes luiwammes is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2020
Posts: 49
Default

Wat ik wel raar (blijf) vinden is dat de kabelboom die bij de tellerklok van de Golf 3 hoort zo danig verschilt van de kabelboom van de Golf 2 teller.


- Golf 3 tellerklok heeft een bijhorende kabelboom met allemaal witte kabeltjes



- Golf 2 tellerklok heeft een bijhorende kabelboom met gekleurde kabeltjes



De fiches op de achterzijde van de tellerklok zijn 'identiek' dus deze kabelbomen kunnen onderling omgewisseld worden.



En dat had ik ook gedaan.
Ik had de Golf 3 tellerklok eens getest met de 'witte' kabelboom en daarna ook eens met de gekleurde kabelboom.
Hij gaf het beste resultaat met de gekleurde kabelboom.
Met de witte kabelboom (= golf 3) op de Golf 3 tellerklok deed hij zelfs helemaal niets.

De verklaring daartoe zit in de U1 en U2 stekkers van die beide kabelbomen.
Aan de zekeringenkast klopt dit verhaal niet meer.
Je kan duidelijk zien dat de stekkers van beide kabelbomen enorm verschillen.

De beide U1's zijn NIET identiek


kijk maar eens hoe de kabeltjes allemaal op andere posities gezet zijn

Ook de beide U2's zijn NIET identiek


ook hier zitten de kabeltjes per stekker op steeds verschillende posities


De gekleurde kabelboom (Golf 2 ?) gaf het beste resultaat op de Golf 3 tellerklok. Het merendeel van de functies + waarschuwingslampjes waren correct aangesloten. Lijkt mij heel onlogisch dat de 'vreemde' (gekleurde) kabelboom een beter resultaat geeft dan de witte kabelboom die bij de Golf3 telelrklok hoort.
Ook op de Golf 2 tellerklok had ik het beste resultaat met de Golf 2 gekleurde kabelboom.

Raar toch hè.
Met zijn eigen (witte) kabelboom maakt hij nergens een correct contact.
En met een vreemde kabelboom (gekleurde draden = Golf2) maakt hij veel betere contacten



Ik durf daarom dus concluderen dat de stekkers op de achterzijde van de tellerklokken waarschijnlijk identiek gekabeld zijn.



Maar dat het verschil eigenlijk zit in dat stuk kabelboom en dat deel van de zekeringenkast (U1 + U2) dat betrekking heeft op het instrumentenpaneel.

of met andere woorden.
Ieder model van de Golf groep is uniek. En het is dus zeker geen kwestie van universeel plug & play.


De Golf 3 tellerklok heeft ooit 100% naar behoren gewerkt met de witte kabelboom in de Golf 3 waar hij ooit (25jaar lang) inzat met de daarbij horende zekeringenkast en kabelboom-cluster
Een foto van de Golf 3 kabelboom die ik zaterdag kocht :





Van zodra je die tellerklok dan aansluit op een ander type auto met een ander type zekeringenkast heb je heisa. En vallen er een aantal functies weg, omdat de kabeltjes op stekkers U1 en U2 anders gepind zitten.

Mijn conclusie is daarom :

Zekeringenkast en U1+U2 kabelboom horen bij elkaar en moeten steeds bij elkaar blijven wil je dat je systeem plug & play blijft werken.
- de witte kabelboom hoort bij de zekeringenkast (+kabelboom) van de Golf 3 en is niet compatibel met de kabelboom in mijn Golf 1 cabrio (waarschijnlijk van oorsprong Seat)


Daarom concludeer ik dat daar ergens de fout zit in mijn Golf 1 cabrio.
- ze hebben een motor van een Seat genomen
- een kabelboom + zekeringenkast van ?? (Seat of …. ik weet het niet)
- een tellerklok van een Golf 2
- gekleurde kabelboom (U1+U2) van ??? (merk/type mij geheel onbekend)

Ik vermoed dat dit gekleurde kabelboompje dus niet 100% compatibel is met de geïnstalleerde zekeringenkast. Ze hebben gewoon op goed geluk eentje genomen en die blijkt 90% compatibel te zijn met de geïnstalleerde zekeringenkast. Ergens verschillen er een paar kabeltjes.
Ergens zitten er 1 of 2 of 3 kabeltjes anders aangesloten op de U1 en U2 stekkers t.o.v. van deze aansluitpunten U1 en U2 op de zekeringenkast.

Waarschijnlijk is dat gekleurde kabelboompje dus origineel van dezelfde Golf 2 (1988 - 1992) waar ook de tellerklok uit komt.
En is, per geluk, deze combo voor 90% compatibel met de zekeringenkast van die Seat.
Enkel de benzinemeter niet. Die is niet compatibel. Daarvan zit er dus ergens een kabeltje verkeerd geschakeld en dus niet correct geschakeld op de Seat zekeringenkast.

Ik moet dus even gaan nameten welke kabeltjes er anders gaan zijn geschakeld.
Ik vermoed dus dat blauw niet juist zit op U1/12 en dat er ook niet de juiste verbinding wordt gemaakt met M/03.

Ergens ga ik dus in mijn gekleurde (Golf 2) kabelboompje 1 of misschien 2 kabeltjes moeten omsteken (ompinnen) zodoende dat deze ook compatibel is met de Seat-zekeringkast met betrekking tot de voeding naar de benzinemeter en vlotter.


Bestaan er ook schema's van deze U1 + U2 kabelbomen en de tellerklok van de Golf 2 (stekkerfiche op de onderzijde) ?
Reply With Quote