View Single Post
  #14  
Old 18-05-2020, 14:26
luiwammes luiwammes is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2020
Posts: 49
Default

Quote:
Originally Posted by Bartaggio
Volgens mij is de reden waarom de Golf 3 teller + witte kabelboom niet werkt omdat die een stroomtoevoer mist die bij Golf 3 via E/2 naar U2/01 gaat. Zou je op E/2 ofwel U2/01 +12v zetten dan zal je teller naar mijn idee moeten werken met die witte kabelboom.


Ik hou er niet van om mensen tegen te spreken en al zeker niet over zaken waarvan ik zelf geen kaas heb gegeten.
Maar ik denk dat je fout zit in je reply wat de witte kabelboom van de Golf 3 teller betreft.
Ik denk niet dat het te maken heeft met enkel 1 (voedings-)kabeltje wat ontbreekt in die witte kabelboom.
In de Golf 3 deed deze het origineel wel.

Overigens heb ik alle kabels van de witte kabelboom ook even overlopen en vergeleken met het schema op de website a2resource :

Er zijn toch echt wel teveel verschillen met de gekleurde kabelboom.



Op deze foto zie je goed welke kabels (pins) er wel op zitten en welke niet :


U1/01 : nee : oil temp sender
U1/02 : nee : outside temp sender
U1/03 : ja : high oil pressure switch
U1/04 : nee : start/run power (+12V)
U1/05 : ja : low oil pressure switch
U1/06 : ja : ignition coil (toerenteller)
U1/07 : ja : outside temp sender ground
U1/08 : nee : verklikkerlampje gloeibougie (diesel)
U1/09 : nee : TDI motronic
U1/10 : ja : massa
U1/11 : ja : verklikkerlampje mistlicht achteraan
U1/12 : ja : verlichting tellerklok

U2/01 : ja : gauge clusters +12V voeding komende van E/2 (??)
U2/02 : ja : snelheidssensor
U2/03 : nee : verklikkerlampje veiligheidsgordel
U2/04 : nee : MFA schakelaar (boordcomputer)
U2/05 : ja : low coolant sender
U2/06 : nee : verklikkerlampje knipperlicht
U2/07 : ja : verklikkerlampje groot licht (blauw)
02/08 : nee : MFA schakelaar (boordcomputer)
02/09 : ja : voeler temperatuurmeter (koelvloeistof)
02/10 : ja : waarschuwingslampje remmen
02/11 : ja : klok + MFA voeding (+12V)
02/12 : ja : verklikkerlampje batterij (ifv alternator)
02/13 : ja : massa voor de meters
02/14 : nee : MFA reset schakelaar


Er zijn toch wel wat verschillen met deze kabelboom.

Zo is de draad op U2/01 wel degelijk wél aanwezig. En zou de tellerklok dus toch wel degelijk wel zijn +12V voeding moeten krijgen.
Maar misschien zit dan het probleem wel in de Seat zekeringenkast; En ontbreekt daar de interne verbinding van E/2 naar U2/01.

(wie had ooit gedacht dat ik nog met zo'n termen zou beginnen gooien )


Nochtans het draadje U2/06 ontbreekt. Het verklikkerlampje voor de knipperlichten. En dat lijkt mij helemaal niet te kloppen.
Op de andere kabelboom doen de knipperlichten het wel voor 50%.


Een ding is me wel al duidelijk.
Op basis van dit stuk witte kabelboom en de fiches U1+U2 kan ik alvast 2 dingen concluderen :
- de verkoper van de Golf 3 kabelboom had tegen me gelogen
- de kabelboom is zeker niet van een diesel maar wel van een benzine


Dat leidt ik af het feit dat U1/06 (ignition coil) aanwezig is en U1/08 en U1/09 beide ontbreken (deze hebben te maken met de dieselmodellen)





De Golf 3 tellerklok doet het wel veel beter op de andere kabelboom.
In die andere kabelboom (gekleurd Golf 2) zijn bijna alle draden aanwezig; alleszins toch meer dan in de witte Golf 3 kabelboom.

Maar ik zal het eens moeten proberen.




Quote:
Originally Posted by Bartaggio
De waarschijnlijke reden waarom de kabelboom verschilt is omdat de Golf 2 teller geen toerenteller/MFA/digitaal snelheidssignaal/enz.. heeft.


De tellerklok zelf heeft inderdaad geen toerenteller. Daarin hebt u gelijk.
Maar in de gekleurde kabelboom is dit groene kabeltje (U1/06) wel degelijk wél aanwezig. Dus een toerenteller zou moeten kunnen werken.
Hij heeft ook geen MFA (boordcomputer) maar de kabeltjes U2/04 + U2/08 + U2/14 zijn wel degelijk wél vervat in de gekleurde kabelboom.
Dus een dash met boordcomputer zou in principe moeten kunnen aan te sluiten zijn.

Ook het kabeltje U2/02 (violet) voor het digitaal snelheidssignaal is OOK aanwezig.
U1/11 (wit) eveneens voor het digitaal snelheidssignaal is dan weer NIET aanwezig.








Ik begin dus te vermoeden dat deze gekleurde U1+U2 kabelboom deze van de SEAT is ..... Toledo, Ibiza, of god weet ik wat.
En dat enkel de telllerklok van een Golf 2 is.

- auto = Golf 1
- kabelboom = volledig Seat
- tellerklok = Golf 2



Ze zullen bij de opbouw van de auto waarschijnlijk wel een tellerklok van een Golf 2 genomen hebben omdat deze nog redelijk goed aan te passen is aan de vorm van het dashboard van de Golf 1 (omwille van de gedeelde hoekigheid).
De Seat tellers zijn meer afgerond en groter en passen niet in de Golf 1 omkasting.

En daar zal mijn probleem wel liggen.
De tellerklok van de Golf 2 is niet 100 % compatibel met de Seat kabelboom.
Op de bekabeling met betrekking tot de benzinemeter loopt er iets mis.
Reply With Quote