View Single Post
  #15  
Old 23-05-2020, 08:10
luiwammes luiwammes is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2020
Posts: 49
Default

Nogmaals een update hier.

Gisteren was het de grote METEN-is-WETEN-dag.

Quote:
Originally Posted by Bartaggio
Ok... laten we even wat dingen uitsluiten

Benzinepomp de stekker er af trekken en op de pomp zelf de weerstand meten tussen de pin waar BRUIN en PAARS aan zit. Die zou naar volgens mij ergens tussen de 100 en 500 moeten zitten. JA? -> Vlotter is goed.


Fotootje bij de test :




Dat lijkt mij dus in orde te zijn.
Ik denk dat de vlotter functioneel is. Dus die ga ik voorlopig in zijn holletje laten zitten.
Ik ga het probleem voorop in het monster gaan zoeken …..

Quote:
Originally Posted by Bartaggio
Vervolgens zou U1/12 (blauw) spanning moeten krijgen vanuit de teller. Die gaat vervolgens via M/03 (paars/zwart) naar de vlotter.

http://www.a2resource.com/electrical/CE2.html


Ik heb dan de beide stekkers U1 + U2 op de zekeringenkast getest.




Hierbij heb ik 2 voltmeters gebruikt.
- gekleurde kabelboom tussen zekeringenkast & tellerklok
- sleutel in het contactslot (-> contact AAN/UIT)
- Voltmeter 1 : rode testdraad rechtsreeks op batterij (+12V) -> negatieve waardes meten
- Voltmeter 2 : zwarte testdraad rechtstreeks op massa -> positieve waardes meten




En zo heb ik elk van de 28 pinnetjes op de stekkers U1 en U2 ingeplugd op de zekeringenkast één voor één gemeten en alle waardes genoteerd.
Met de ene voltmeter mat ik de "negatieve spanning". Met de andere voltmeter de positieve spanning. Zo hoefde ik de kabels niet steeds om te pluggen tussen massa en +12V-batterij.
En kon ik ook zeker weten of er negatieve of positieve spanning op elke contactpin stond, ofwel helemaal geen spanning (indien niet aangesloten).

Hierbij kwam ik tot het volgende schema met alle opgemeten waardes.
AUB niet nalezen en/of uitpluizen. Dit schema is louter ter info.
Wanneer nog iemand ooit probleem ondervindt met de Tellerklok van zijn Golf 2 kan hij/zij hier komen nakijken en de meetwaardes vergelijken.





Iedereen neemt eruit wat hij/zij wil.

Op een aantal pins zit geen kabeltje (U1/08 - U1/09 - …..) dus hier kan ook helemaal niets gemeten worden.
Op een aantal pins zit wel een kabeltje maar wordt er nergens een signaal gemeten. Dat is ook logisch. De auto heeft geen snelheidssensor of ook geen MFA. Dus alle kabeltjes die daar rechtstreeks mee te maken hebben (U2/02 - U2/04 - U2/08 - U1/07), daar verwachtte ik ook helemaal niets te meten.


Wat ik wel kon concluderen tijdens het uitmeten is dat ik signalen en meetwaardes opmat op een aantal contactpins die in de richting lagen van wat ik daar kon/mocht verwachten :
- U1/03 : knipperlicht (ledje) olie
- U1/04 : +12V bij contact aan
- U1/06 : signaal toerenteller
- U1/14 : dashboardverlichting
- U2/06 : verklikkerlampje (groene led) bij ingeschakelde knipperlichten
- U2/07 : verklikkerlampje (blauwe led) bij ingeschakeld groot licht
- U2/13 : constante massa voor de meters



Nadat de motor een paar keer goed had staan draaien tijdens het uitmeten was goed te zien dat de temperatuurmeter in de tellerklok naar behoren werkte.




Ook alle lampjes in de tellerklok werken en doen wat ze moeten wanneer ze het moeten. Ook bij U1/12 (brandstofmeter) mat ik waardes die in de richting lagen van wat ik dacht te mogen verwachten.
Mijn conclusie : het probleem kan enkel zitten in ofwel :
- het benzinemetertje zelf wat stuk is
- een slecht contact intern in de tellerklok ter plaatse van de benzinemeter
- een fout in de kabel of zekeringkast m.b.t. M/03

Dus dit moest ik dan (dank @Bartaggio) even linken aan het uitmeten van stekker M op de zekeringenkast.







Eerst twijfel ik bij de waarde die ik opmat bij M/02.
Ik kon niet begrijpen hoe ik bij zowel M/01 en M/02 een waarde van -12V mat.
Hoe kan ik zowel bij de massa M/01 als bij de 'Power' pin M/02 bij beide -12V meten bij ingeschakeld contact en ook bij contact uitgeschakeld. Hoe komt het dat ik daar nooit +12V op meet.
En dan werd het mij duidelijk. Als ik +12V zou meten, dan zou ik de benzinepomp al moeten horen draaien. Maar het is de brandstofrelais (67) die dit regelt.
Effe snelle test. Contact aan ….. motor starten …. en opnieuw meten.
De motor draait, ik hoor de elektrische brandstofpomp zoemen ….
Nu meet ik wel +14V op pin M/02.

Dus daar zit al zeker geen probleem ….. oef.
Toch opletten dus dat je niet te snel verkeerde conclusies trekt.
Maar effe rustig ademhalen en nadenken. En even bekijken langs de andere kant.


Dat principe heb ik dan ook toegepast bij het paars/zwarte kabeltje op pin M/03.
In de zekeringkast meet ik op pin M/03 waardes in de lijn van wat ik kan verwachten.
Dus diezelfde waardes moet/mag ik dan ook verwachten op dit paarse/zwarte kabeltje waar dit aankomt op de stekker op de vlotter :




En daar mat ik helemaal niets.
Met de stekker los geplugd van de vlotterfiche meet ik nog steeds geen waarde op de paarse kabel.

Ik heb al vanalles gelezen op fora (ook dit) over de functie van dit paars/zwarte kabeltje. Hoe dit een voeding is van de vlotter maar er ook negatieve spanning op staat. Het was me allemaal te onduidelijk geworden.

Dan maar effe mijn eigen logica toepassen.
Ik moet hier dezelfde waarde(s) meten als vooraan op M/03 op de zekeringkast.
Even de voltmeter erop aansluiten met de zoemerfunctie ingeschakeld.
Ik krijg geen signaaltoon tussen begin paarse kabeltje (stekker M/03) en het einde van het kabeltje (op vlotterfiche).

Kabelbreuk ?
ik had dit nochtans een 3tal weken geleden nog eens nagemeten. En toen had ik wel een signaaltoon. Dit kan toch niet.
Waarschijnlijk een verkeerd contact destijds ?


Laatste test :
Een extra draadje trekken van de vlotterfiche rechtstreeks naar pin M/03 op de zekeringkast.
En dit was het resultaat.




De benzinemeter klimt meteen de hoogte in.

Dus TOCH simpelweg ergens in het paarse kabeltje een kabelbreuk.
Niets moeilijker dan dat.
Had ik deze (laatste) test 2 weken geleden al maar meteen als eerste test uitgevoerd. Dan was het op 10 minuten opgelost geweest


Dus deze issue is OPGELOST

Aangezien ik dit paarse kabeltje niet meer vertrouw (ergens ? kabelbreuk) heb ik een extra kabeltje bijgetrokken in de kabelboom van zekeringkast naar de vlotter. En dit dan aansloten tussen pin M/03 en de vlotterfiche.

Mijn tank blijkt nu terug voor 75% te zijn gevuld
Reply With Quote