View Single Post
  #1  
Old 18-09-2023, 18:43
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,644
Default '78 Volkswagen Polo mk1 0.9 Mandarin Orange project!

Goedemiddag allen,

Ondanks dat ik niet gepland had er nog iets anders bij te kopen, liep ik ergens tegenaan wat ik niet kon laten staan...

In eerste instantie wilde ik het alleen voor de rest van de zomer en volgend jaar weer verkopen maar... toen ik er eenmaal in reed was het kwaad eigenlijk al geschied.

Het betreft een origineel Nederlandse Polo 0.9 4 bak uit 1978.. met (ik vermoed) 133.000km als ik de NAP bekijk.



































































Geen opties, geen stuurbekrachtiging, radio, achterwisser of rembekrachtiging. Wel een schuifdak wat uhh wellicht niet origineel is maar het ziet er zo origineel uit dat ik het echt niet weet.

Ik heb sinds ik de golf Cabrio verkocht heb altijd een beetje heimwee gehad naar het oudere spul maar wilde alleen iets als het geen roest had en ouder was dan 1980.

Het verhaal schijnt te zijn dat de auto ooit in Eindhoven verkocht is, en daarna in Friesland terecht gekomen is en 11 jaar in een showroom stilgestaan heeft. Daarna is hij weer naar brabant gekomen en nu heb ik hem gekocht.

Ik heb dit keer mijn vader eens een plezier gedaan en een auto gekocht die Kei hard is (met uitzondering van wat beginnende plekjes onder de voor en achterruit). Dus geen laswerk voor hem.

Wel is er met de auto ontzettend weinig gereden dus ik heb nog heel wat onderhoud dat uitgevoerd moet worden maar dat stelt bij zo'n motor natuurlijk niet veel voor:

- kleppen stellen
- klepdekselpakking lekt (op de dynamo en het accu lampje brand, ik denk dat het iets met elkaar te maken heeft)
- staat van de d-riem is onbekend
- carterpakking lekt
- schokbreker rechtsvoor komt niet terug bij het uitveren
- banden zijn rondom droog
- startmotor blijft soms wat langer doordraaien
- draagarmrubbers uitgedroogt
- loopt te laag stationair
- contactpuntjes etc.
- wiellagers achter lichtjes hoorbaar
- waterlekkage (vermoedelijk afwatering van het dakraam)
- al het standaard onderhoud

Nu kosten spullen voor zo'n ding natuurlijk geen drol en ik kan het zelf monteren dus dat is mooi.

Het enige nadeel dat deze auto heeft is dat hij ooit overgespoten is. Wel in dezelfde kleur (mandarin orange) maar het is niet mooi gedaan. Zover ik het kan zien is hij te grof geschuurd en niet goed ontvet voor het spuiten.

Voor alsnog wil ik dit gewoon zo laten omdat je het pas ziet als je er echt dichtbij staat. Maar misschien dat ik het op de langere termijn toch nog laten fixen.

Wat ik eigenlijk wil voor nu is hem technisch in orde maken, een paar verlagingsveren, een leuk setjes 13 of 14 inch, een powersprint einddemper, spucknapf stuurtje (mocht iemand me er een voor een normale prijs willen verkopen in plaats van voor afzetter bedragen hoor ik het graag?) en verder wat kleine dingen fixen zoals bumpers verchromen, een nette grille zoeken etc.

Het enige wat ik me afvraag is dat de bekleding van de stoelen niet origineel lijkt en ik er geen groot fan van ben. Dus even kijken of er misschien iets anders voor te krijgen is. Ik wilde eigenlijk 944 stoelen maar denk dat dit niet gaat passen.

Ik had al zitten denken aan motorswaps e.d. maar ik wil eigenlijk de basis gewoon origineel gaan houden. En ik denk dat bij de 0.9 bijv. Webers erop, nokkenas en uitlaat geen zoden aan de dijk zet... of misschien wel ik heb weinig ervaring met deze motoren

Dus mocht iemand nog spullen hebben liggen voor een polo 1 zoals een nette grille, bumpers, bekleding of spucknapf stuur hoor ik het graag!
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'
Reply With Quote