View Single Post
  #613  
Old 14-08-2020, 07:12
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,157
Default

Het klopt inderdaad wat jullie zeggen, ik zou er zonder katalysator gewoon doorkomen met een juist afgestelde motor. De reden dat ik er echter voor gekozen heb om toch een sportkatalysator te monteren is het omkeuren bij de RDW.

Nou zou ik hier ook gewoon zonder katalysator door moeten komen, alleen:

1. De Kat absorbeert een hoop warmte uit het uitlaatgas voor de conversie van HC, NO en CO naar CO2, N2 en H20. Door de afname in warmte van het uitlaatgas zal ook simpelweg de mondingssnelheid en daarmee het geproduceerde geluidsniveau afnemen. Ookal heeft mijn 54 mm systeem gewoon een midden- en einddemper, vind ik 'm op t moment al best luid en dan heb ik alleen maar stationair gehoord (zal wel dat ik aan het schattige geluid van mijn 1.3 gewend ben). Zoals we allemaal weten heb je gewoon een streepje achter als je met een lawaaibak aankomt bij het RDW.

2. Door het monteren van een katalysator kan ik met 100% zekerheid weten dat ik door een eventuele CO-test kom bij het RDW als is de motor straks prima afgesteld. Kortom, ik wil daar slechts 1 keer heen en daarvoor wil ik gewoon een safety inbouwen.

3. Vanuit het oogpunt van een keurmeester gezien zou ik eerder goedgemutst zijn als iemand 'onnodige' maatregelen neemt. Zo hoop ik er juist weer een streepje voor mee te verdienen. Voor nu zit ie er gewoon onder om onenigheid te voorkomen!

Daarbij, ik heb ook gewoon een katvervanger liggen dus die gaat er na het omkeuren hoogstwaarschijnlijk onder.
Reply With Quote