View Single Post
  #16  
Old 10-04-2006, 16:54
DeVicEofHeLL DeVicEofHeLL is offline
Forum regular
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 57
Default

Blanke lak spuit je ook HVLP, met een iets grotere opening, zal morgen ff op me werk kijken hoeveel mm precies.

Zorg er altijd voor dat je omgeving tussen de 20 en 22 graden is, dat is de beste temp om te spuiten.

Watergedragen lak is het nieuwste, je hebt de conversionele lak (dat is dus met thinner verdund), en nog ouder is de synthetische lak.

Watergedragen is er gekomen omdat conversioneel meer schadelijk is voor milieu.

En ja, de special effect lakken (de flip flop) is idd op thinner basis.

Blanke lak wordt over het algemeen 2 lagen gespoten, 1 dunne net aan vloeiende laag, deze 10 min tot 15 min aan laten trekken, en daarna een goede volle vloeiende laag.

Met een spuitbus spuit je sneller zooi/zakkers, dit omdat dit 1K (1 component) is, en omdat je geen mooie rechte lijn krijgt met spuiten, maar meestal (motip) een ronde straal.

Het meest irritante van spuitbus is : haal er een lap thinner over, en je bent alles meteen kwijt + dat als je besluit het toch te laten spuiten bij een spuiter die er alleen maar ellende mee heeft.

Je diepte krijg je door je blanke lak, als de kleur al gedekt is, heeft het geen nut om er meer op te spuiten, want het resultaat blijft hetzelfde.

Lek wel op met metallic/parelmoerlak dat je nanevelt, dus bv: je hebt 2 vloeiende lagen kleur gespoten, daarna 2x een nevellaag onder een hoek van ong 60 graden (als ik het goed heb).
Dit zorgt ervoor dat de effect delen, de metallics/paroelmoer, overeind gaan staan, zodat het beter zichtbaar wordt.

Hopelijk iedereen zijn vragen beantwoord zo, zo niet dat hoor ik het wel.


gr Robert
__________________
Drive like lightning, crash like thunder
Reply With Quote