View Single Post
  #1  
Old 07-09-2007, 10:18
Lieuwe's Avatar
Lieuwe Lieuwe is offline
No personal life
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,870
Default "Welke olie is nou het beste" discussie

Laatste tijd veel aan het rondvragen wat nou echt goeie olie is voor mijn KR motor. Iedereen heeft er weer een andere mening over dus dan snap ik er na een tijdje ook niets meer van Wie kan mij nou echt een keer goed advies geven hier over ?

Volgens Kroon oil kan er het beste 5w30 longlife in mijn KR blok, wat ik nogal vreemd vind, en als alternatief 5w40 of 10w40. Volgens de oldskool specificaties moet er 15w40 in een KR motor (heb ik er nu in te zitten, Castrol Magnatec). Was zonet bij uitlijner/racer die gebruikte weer een op race gebaseerde 20w50 olie. Flinke discussie gehad bij een automaterialenzaak en die monteur daar, oude baas 35 jaar bij pon gewerkt, adviseerde mij een 5w40 half synthetische olie. Hij zij dat elke olie (dus 5w40, 10w40 of 15w40) bij hoge temperaturen even dun wordt, maar dat de 5w40 de beste smerende eigenschappen heeft. Hij zou mij niet de 15w40 adviseren wat ik er nu dus in heb te zitten. Volgens de oldskool kroon catalogus, van eind jaren 80, moet er wel 15w40 in mijn blok (toen hadden ze ook niet zoveel alternatieven waarschijnlijk).

En als laatste is merk ook belangrijk ? Alle olieën moeten aan dezelfde eigenschappen voldoen dus in principe zouden ze allemaal bijna dezelfde samenstelling hebben. Of hebben fabrikanten zelf nog wat speciale trucjes/toevoegingen oid ?

p.s. opmerkingen als "ik rij al 10 jaar met dit en het bevalt goed" heb ik niet zoveel aan

p.s. 2 ik heb de search gebruikt, maar was niet zoveel boeiends te vinden.
Reply With Quote