View Single Post
  #3  
Old 07-11-2019, 19:43
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Geen ervaring met de DX maar die spinnenkop kan best de oorzaak zijn, dan zou ik eerst eens gaan kijken naar afstelling van dat ding en als dat allemaal nog juist staat brandstofdruk, debiet en injectorspuitbeeld controleren. Enkel voor brandstofdruk ga je ergens een metertje moeten regelen, de 2 andere zijn gemakkelijk te controleren bij K-jetronic (dat is toch wat in de DX zit als ik me niet vergis?)
Hoe zit het met ontstekingsvervroeging van de DX, hoe wordt die gestuurd?

Voor je iets doet zou ik een aantal onderhoudsdelen controleren en vervangen indien nodig:
- controleer of de luchtfilter en benzinefilter niet aan vervanging toe zijn. Zeker de benzinefilter wordt vaak vergeten en kan best wel vreemd gedrag uitlokken bij K-jetronic.
- controleer of verdelerkap, rotor en bougies niet aan vervanging toe zijn. Ook bougiekabels eens controleren!
(als je van deze onderdelen niet weet hoe lang geleden ze vervangen zijn zou ik ze gewoon preventief vervangen, je moet ze sowieso af en toe eens vervangen)

Als dat allemaal in orde is het volgende controleren:
- distributietiming
- afstelling van de spinnenkop en luchtweger
- basisafstelling ontsteking
- opvoerdebiet van de pomp
- injectorspuitbeeld
dit zijn allemaal gemakkelijke dingen, waar je eigenlijk enkel moet kijken en niet echt dingen gaan veranderen. Daarom, als je die eerst doet kan je jezelf veel werk besparen. Stel die zijn allemaal goed, dan ben je ook zeker hierover als je nog verder gaat zoeken.

Voor jou injectiesysteem is brandstofdruk erg belangrijk, het afwegen van de juiste hoeveelheid brandstof gebeurt door de luchtweger die een plunjer verplaatst. Die plunjer laat een bepaalde brandstofdruk door naar de injector(s), dit is een afweging, een percentage van de basisdruk. Is de basisdruk verkeerd dan gaat de druk naar de injectors ook fout zijn.

Het begint al een lang verhaal te worden maar wil wel dit nog toevoegen: Als je de motor belast (= hij moet koppel leveren) dan gaat die meer lucht, meer brandstof en vroegere ontsteking nodig hebben. Lucht en brandstof moeten ook in de juiste hoeveelheid aangeleverd worden. Gezien je zegt het probleem enkel bij maximale belasting (= volgas) te hebben betekent het dus dat op dit moment een van die dingen niet gebeurt zoals het hoort. Ik zou dit in je achterhoofd houden als je gaat werken aan de auto!
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote