View Single Post
  #8  
Old 06-06-2014, 09:21
Kevert's Avatar
Kevert Kevert is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 397
Default

Ja indd ik wou ook al zeggen dat de aantal grades van een nokkenas totaal niks zegt,
hoelang zijn de kleppen open/dicht en hoeveel kleplift etc.
En ook wat er verder aan de motor is veranderd heeft invloed uiteraard.
Je kunt er wel gewoon wat in leggen maar of het nog normaal rijdbaar is voor straatgebruik is uiteindelijk dan ook weer de vraag, ligt eraan wat je zelf wilt?
Het zal ook steeds slechter stationair blijven draaien hoe scherper de nokkenas en dan moet je dus ook het stationair toerental omhoog schroeven.

Ik heb een hele tijd geleden eens een keer een site gelezen van een kerel die allemaal verschillende nokkenassen testte in een 8v gti op digifant.
Elke keer deed ie een paar test runs op de rollenbank en liet daarbij de vermogenskromme zien.
Zijn conclusie was dat de 279 graden nokkenas de mooiste powerband had in het gehele toerenbereik.
Ik zou eigenlijk ook niet verder gaan zoeken dan 290.
Zelf heb ik ook een 279 in een motor zitten (1.8 8v die opgeboord is nieuwe zuigers 13,1 compressie ,R1 carbs, schrick nokkenas+klepveren en crossflow kop) vanwege het verhaal van die kerel.
Zelf nog geen ervaring hoe dit loopt want ik ben nog niet klaar met de opbouw.
Maar aangezien die motor van peter (style) al knap loopt zal het geen miskoop zijn denk ik.
Reply With Quote