View Single Post
  #100  
Old 07-08-2017, 16:22
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,846
Default

Update

Zat wat met wat speaker gaten dus maar wat audio in de bus gebouwd. Niks bijzonders voor de opvulling.







Er zat geen isolatie meer achter de deurkaarten dus heb ik orgineel VW isolatie materiaal gezet. Kun je kopen op rol bij de dealer.
















Kwam er achter dat mijn T3 geen antenne heeft. Geen zin om gaten te maken dus heb een DAB plus radio en antenne geplaatst. DAB+ antenne plak je achter het raam. De T3 (van '82) had ook nog geen schakelde plus. Daarnaast wil je deze aan kunnen zetten zonder sleutel op contact dus een schakelaar geplaatst.




Vervolgens is de bus uitgelijnd waar best nog wat werk inzat voor de uitlijner.



De bus ff lekker gewassen was al bijna weer een jaar geleden;












Tijdens de eerste proefrit kwamen er wat problemen boven water. Kleine dingen zoals je wielbouten goed vast zetten (kan grote gevolgen hebben)
Zo gaf de KR gasklep maar half gas om dat deze een dubbele vlinderklep heeft en de pedaalslag van de T3 hiervoor te kort is. Ander probleem de zelf gefabriekte gaskleppostie sensor zat niet goed in het bereik waardoor de eerste 4 procent gasklep uitslag niet werd gemeten. Derde probleem was veel kracht op de injectorrails en deze kreeg ik niet goed vast.

Besloten om een ombouw te starten van het luchtinlaat traject naar ABF. Ik vond voordelig een Seat Ibiza cupra set op MP in zijn geheel;












Hitte bestendig zwarte lak mat, letters rood ingekleurd






fuelrail, gereviseerd. Tevens allemaal nieuwe pakkingen voor de injectoren.



Oude luchtinlaat eraf;



Nieuw fuelrail erop en massa's gelabeld



Map sensor erop;



Hitte schild ABF aangepast;



De gasklep van een ABF heeft geen stationair schroef. Er is vergeleken met de KR gasklep dan meer lucht nodig, ook tijdens de opwarmfase. Met tunerstudio kun je dit inregelen;



Luchtinlaat gemonteerd;






Omgestekkerde fuelrail;



STK erop;



Deksel geisoleerd met hitte en geluidsdempende folie



Ondertussen een leuke assecoire gekocht voor op de trekhaak;



Vervolgens een afspraak gemaakt bij het RDW om de ombouw te keuren. Van diesel naar benzine en een vermogens toename van meer dan 200 procent. Dit gaf wel opgetrokken wenkbrouwen maar kon uitleggen dat er ook een watergekoelde boxer 2,1 liter is geleverd in de T3.






Tijdens de keuring kwam er een probleem met het chassisnummer (op papier) boven water. Bleek dat het nummer dat overgenomen is bij de import 9 jaar geleden, 3 letters te weinig bevatte (de rest van het nummer was correct). Na een onderzoek ontving ik 5 werkdagen later het kenteken.

Afgelopen vrijdag, gelijk voor APK gegaan;



APK tot 2019 erop en gelijk uit de schorsing gehaald.

Afgelopen weekend, test tripje naar zeeland, grevelingen meer. Voor het eerst slapen in de bus.



De bus rijdt zeer confortabel dus kan me lekker laten rijden.



Tijdens het rijden meerdere tuning sessies gehouden en weggeschreven naar de computer. We hebben in totaal 300 kilometer gereden en dat was een halve tank (30 liter). Het leeuwendeel (200 kilometer) was nog op een (veels) te rijke basis map. Tevens op de snelweg een stuk 120 - 130 gereden om te kijken of we wat rivaliserende t4 en t5's konden bijhouden Dit lijkt geen probleem te zijn, wel wat gekke gezichten als je ze ook nog is inhaald 110 lijkt wel de lekkerste cruising speed te zijn en dat is prima.

Bij optrekken kun je ook lekker door de toeren trekken (is even wennen) en dan gaat het als een raket maar je kan ook rustig bij 3000 toeren overschakelen als je wil en nog wat vermogen hebben om door te klimmen maar dit was wel bij een lichte belading. Denk wel als je zwaarder beladen ben dat je moet aanwennen door trekken tot 4000 toeren.

Waar ik op dit moment niet geheel tevreden over ben is het uitlaat lawaai. Die is behoorlijk. Alleen 1 eindemper lijkt dus niet voldoende, hiervoor ga ik kijken wat de opties zijn. Ik zag al eens een topic met een kever einddemper er achter.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H
Reply With Quote