View Single Post
  #37  
Old 03-06-2008, 20:59
3wheel 3wheel is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 110
Default

Quote:
Originally Posted by indewarre
........................ is ook een kwaaltje bij die motoren, de krukas slijt nl. en dan moet deze afgevlakt worden en in mijn optiek is er maar een die dit goed kan en dat is dieselservice in olst. hij heeft mijn 1ztdi ook gedaan


bedankt voor je input, maar ik denk persoonlijk dat je een aantal zaken door elkaar haalt nu; wat dat betreft is zelfs bij een auto 19 jaar sleutel ervaring aan motorfietsen nuttig (een verbrandingsmotor is een verbrandingsmotor):

- dat een krukas slijt en dan met name op de hoofdlagers en in mindere mate op de bigends ben ik helemaal met je eens; een krukas vlakken is volgens mij (maar corrigeer me gerust) onmogelijk; je kunt hem hooguit laten slijpen om naar overmaat lagers te gaan als de glijvlakken door drooglopen of gebroken kleppen beschadigd zijn.
In het ergste geval (teveel schade) kan een krukas zelfs opgelast en opnieuw geslepen worden, maar de kosten daarvan zijn behoorlijk hoog (voor een motor tenminste; kun je beter een andere gaan halen op de sloop)

- vlakken doe je alleen met koppen en eventueel cylinders om goede passing te garanderen en olielekkage in kop of voet-pakking te voorkomen.
Weet overigens niet of de golf een voetpakking heeft (de pakking tussen het carter en de cylinderbus) maar het lijkt me onwaarschijnlijk als ik zo naar het blok kijk, dat lijkt 1 gietstuk te zijn wat alleen bij de krukas te splitsen is en waar uiteraard verder alleen de kop afkan
Reply With Quote