View Single Post
  #1  
Old 28-07-2012, 21:03
SKbaas's Avatar
SKbaas SKbaas is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 4
Default Klepseals testen

Hallo,

Sinds ongeveer anderhalf jaar heb ik een Golf MK3 1.8L 8V 230K op de teller en uit 1996. Na een jaar zonder grotere problemen te hebben gereden merk ik op dat hij in het laatste halve jaar aanzienlijk meer olie is gaan verbruiken (inmiddels ong 1L:1000Km).
Zodoende eerst gezocht naar natte plekken op het blok en tevens de compressie laten testen. Beide waren in orde en zodoende is mijn vermoeden dat de klepseals wellicht op zijn.

Na het nodige speur en lees werk kwam ik de volgende methode tegen op de seals te testen:
Doortrekken tot hoge toeren, 5 a 6000 toeren in de 2e versnelling, vervolgens op de motor af laten remmen en dan bij laag toerental weer flink gas geven. Dit resulteerde wel enigsinds op een blauwe olie wolk, maar niet echt schrik barend.
Omdat ik niet overtuigd was van het resultaat besloot ik een tweede test te doen. Wederom optrekken tot hoge toeren, terug laten zakken op de motor, vervolgens koppeling in en een keer flink gas geven. Dit resulteerde overduidelijk wel op een degelijke blauwe olie wolk...

Nu is mijn vraag..:
a) Is de tweede manier die ik hier zojuist boven heb beschreven betrouwbaar, of zie ik hier dingen over het hoofd?
b) Kan ik hieruit concluderen dat mijn klepseals versleten zijn?


bvd,
SKbaas
Reply With Quote