View Single Post
  #1  
Old 20-08-2012, 21:58
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default 20-jahre 16v GTI + Compressor

Bij deze wil ik hier ook maar eens een project pagina aanmaken van mijn GTI.

Mijn naam is Sven en ik ben student.
Dus voordat mensen gaan zeuren over sommige 'low-budget' oplossingen in dit project, het is voor mij al heel wat om uberhaupt zo'n auto te kunnen rijden laat staan verbouwen

Ik ben nu al meer als 6 jaar trots in het bezit van een echte Golf 3 GTI 16v 20-jahre editie helemaal full-option.

Van deze auto ben ik pas de 2e eigenaar, toen ik hem kocht zaten zelfs de aankoop papieren + alle bonnen van de vw dealer erbij tot de dag dat ik hem kocht. (Heb 'm in Duitsland gehaald )

Na een aantal jaar hiermee gereden te hebben zijn er natuurlijk her en der wat kleine dingen aangedaan. Schroefsetje, andere wielen etc.


Toen ben ik motorisch nog aan de slag gegaan;

Schrick 268 graden nokkenassen + verstelbaar nokkenastandwiel
Compleet uitlaatsysteem van Supersprint (incl spaghetti spruitstuk) en een Remus einddemper.
Bonrath powerrohr + K&N 57I kit.
Chip.




Dit reed op zich aardig door maar het werd tijd voor meer. Aangezien ik de auto niet meer voor dagelijks gebruik heb zal hij hoogstens 2000km per jaar gaan rijden. (voor plezier en meetings)

Het idee is nu om met compressor te gaan rijden. Aangezien je dit weinig ziet leek het mij wel leuk om zoiets op te gaan bouwen.
En ik ben een van de weinige die het geluid van zo'n compressor WEL vet vind
De compressor die ik gebruik is een Eaton M64 (van een mercedes SLK).
Het zekere voor het onzekere dus ook gelijk maar een revisie-set voor gescoord

Helaas ben ik pas later begonnen met foto's maken toen het blok weer in elkaar stond. De cilinderkop heb ik ook gelijk maar gereviseerd;



Toen het blok verder in elkaar gezet. De compressie heb ik verlaagd door middel van een de-compressie plaat.
Volgens velen niet de beste oplossing, maar aangezien ik er weinig km's mee ga maken kan dit best een tijdje door. Andere zuigers en drijfstangen komen nog wel wanneer ik mijn studie klaar heb.

Hier heb ik alles al zo'n beetje gemonteerd/weggehangen om het totaal plaatje voor te stellen;


De compressie verhouding is nu 8.1/1
Grote problemen had ik met die dynamosteun, omdat ik mijn airco wil behouden moest deze aardig worden aangepast en de dynamo een heel stuk omhoog.

Mijn idee is ook om met zo'n klein mogelijke poelie te werken op de Eaton (ik wil er het maximale uithalen) Dus een intercooler moest er ook bijkomen





Dit wordt ook nog een heel probleem want mijn airco-radiator zit nogal in de weg, hierdoor moet ik mijn voorbalk aanpassen en de intercooler komt ook buiten m'n bumper te hangen.


Hier ben ik bezig met de bumperbalk (hij is nog niet af hoor)

Toen ook maar een stel goede injectoren aangeschaft en een brandstofdruk regelaar. Ik heb gekozen voor Rode Bosch injectoren van 360cc bij 3 bar. Dit zou ruim voldoende moeten zijn en anders kan ik altijd de brandstofdruk nog opschroeven


Links de rode bosch van 360cc, rechts zwarte bosch van 250cc.

Hier nog even een totaal plaatje van:
16v turbo inlaat + G60 gasklep. Dynamo naar achter geplaatst, brandstofrail +injectors geplaats en een uitlaatbuis voor de compressor gemaakt.




Omdat ik nog niet weet met welk motormanagement ik ga rijden heb ik voor de zekerheid alvast de G60 gasklep aangepast met een gasklep-positie-sensor;


Klein lipje op het asje gelast voor de sensor.


Gasklep-positie-sensor geplaatst.

Nu moet ik nog gaan bedenken welk systeem ik ga gebruiken. Ik zat te denken aan digifant 1 van G60. Maar omdat dit in mijn ogen toch wel een veroudert systeem is zit ik denken aan geen vrij programmeerbaar systeem.
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62
GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN
Honda CRF450 SM
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote