View Single Post
  #13  
Old 14-03-2017, 19:25
Function Function is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 270
Default

Oorzaak gevonden!

De oorzaak van het te hoge stationair toerental was dat de distributieriem na de koppakking vervanging niet goed op tijd stond.
Riem een tandje verschoven en het toerental zakte naar onder de 500.
Dus kon de stationairstelschroef eindelijk ipv. helemaal ingedraaid weer richting de normale stand.

Ik ben hier achtergekomen dmv. het vervroegen/verlaten van de ontsteking (verdraaien van het onderdeel waar de verdelerkap op zit).
Dit was het enige van alles waar de motor op reageerde en een normalere stationair toerental mee was af te stellen.
Maar niet in de originele stand. Dat vond ik dus vreemd.
Dus dacht ik dat het vervroegen/verlaten ook met de distributieriem kon.
Eerste tandje, geen verschil. Tweede tandje, slechter lopen en vastlopen bij herstarten.
Toen dus tandje de andere kant op.
Én, ja hoor, eindelijk weer alles (stationairstelschroef en ontsteking) in de orginele stand af te stellen.
De wereld klopt weer.

Ook het probleem dat olie uit de oliepeilstokhouder komt, lijkt opgelost (al eerder dan toerental perikelen).
De hoekslang vervangen tussen oliedrukventiel (snap nog steeds niet hoe deze moet functioneren, welke kant moet afsluiten bij welke (onder)druk?) en rubberen luchtinlaat schacht.
Daarnaast het bolletje van de carterontluchting (achter onderaan de motor) een beetje schoongemaakt. Lijkt me stug dat het laatste het verschil maakte.

Kan eindelijk met de apk bezig.
- uitlaatlek.
- lambdasonde.



Iedereen bedankt voor het meedenken (alle adviezen geprobeerd!)
Vooral "golf mkII 16v" voor de juiste richting, "ontsteking wat verdraaien".
Reply With Quote