View Single Post
  #3  
Old 12-01-2007, 12:04
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,814
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

FF kleine correctie/aanvulling.

Quote:
afgevraagd hebt waar die sleuf voor dient: plaats nu je nokkenas-blokkeer-tool......


Absoluut niet de gleuf achterin de nokkenstok gebruiken om de nokkenas te blokkeren om het riemwiel los te maken!!!!

De nokkenassen van VAG zijn zeer bros helemaal die van de 1600 en 1900 diesels. De kans is verschrikkelijk groot dat je een stuk uit de nokkenas breekt.

Blokkeer de nokkenas met een grote schroevendraaier door een van de gaten van de poelie en steun af op de cilinderkop.
Of de oude riem erop laten zitten.

Quote:
Draai nu nokkenaswiel bout (dop 19) los. Draai de bout een paar windingen los, maar niet helemaal eruit. Sla nu het nokkenaswiel met een flinke klap los van de nokkenas (de bout voorkomt dat alles meteen eraf valt).


Ook niet met een flinke klap slaan, want je zou zeker niet de eerste zijn die de nokkenas tussen de poelie en cilinderkop doormidden breekt.

Ik zet altijd een grote schroevendraaier tussen de achterplaat van de distributie kap en de nokkenas riemwiel en zet er een beetje spanning op dan op de buitenrand van de riemwiel slaan (hoeft niet hard) met een kunststof hamer.

Ik zou trouwens voor het controleren of de timing nog goed staat eerst de pomp handvast stellen. Het gebeurt nog wel eens dat je de riem iets verdraaid bij het los maken van de boutjes (door de gaten van het riemwiel van de brandstofpomp).

Dus aan riemwiel zijde alvast alle 3 de bouten los draaien en dan de voorste weer een tikkie vast. De achterste kan je vast laten zitten.

Quote:
Afstelwaarden:
Diesel 0,86 +- 0,02mm
Turbodiesel 0,95mm +- 0,02mm


Ervaring heeft mij geleerd dat je ze beter tussen de 0.95mm en 1.00mm kan zetten. De timing mag maximaal op 1.05mm staan, daarna gaat hij slechter stationair lopen / starten.

Voordeel van deze vervroegde timing is dat de auto naar verhouding minder brandstof verbruikt en dat hij gemakkelijker start.

Voor de rest goed verslag Stijn!
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"