View Single Post
  #1  
Old 11-03-2005, 10:06
PrutZer's Avatar
PrutZer PrutZer is offline
Forum regular
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 77
Default PrutZers Rap on Ignitions

Over stroomverdelers en ontstekingen voor de luchtgekoelden bestaan nogal wat onduidelijkheden, heb ik bemerkt.
Wie zijn (lees ook “haar”) Volksmotortje op steroïden wil zetten, moet altijd rekening houden met de ontsteking. De standaard gemonteerde stroomverdeler met volledige of deels vacuümgestuurde aansturing volbrengt zijn taak volgens de vacuümwaarden van de standaard aanzuigsnelheid in de aanzuigbuis. Elke verandering, die effect heeft op de luchtsnelheid (dus vacuüm ) vereist een aanpassing van de verdeler. Dus bij gewijzigde- of andere carburateurs, gewijzigde cilinderkoppen, grotere kleppen, andere nokkenassen, tuimelaars met andere lifthoogte, kun je er al niet meer omheen om een andere ontsteking te monteren.
Voor een uitstekende aanpassing kun je in de meest voorkomende gevallen bouwen op de 009-stroomverdeler van Bosch. Deze zijn centrifugaal gestuurd en functioneren over het gehele toerenbereik. Ze zijn ook erg gemakkelijk aan te passen naar specifieke behoefte.
Omdat de oliekoeler de koelluchtstroom voor de 3e cilinder negatief beïnvloedt, wordt deze warmer dan de rest en heeft VW standaard het ontstekingstijdstip voor deze cilinder aangepast met 3-4 graden zodat deze niet te heet wordt. De 009 voorziet hierin en levert bovendien 20-24 graden voorontsteking, voluit bij 1800 tpm. Wanneer je boven de 5500 tpm gaat werken (en dat is meer dan je denkt ), kun je gaan denken aan een aanpassing door toevoeging van een extra veer voor je kontaktpunten bij deze ontsteking om het overslaan van vonken te voorkomen. (heb ik in het verleden gedaan, toen ik reed met een 324 graden nokkenas). Ik had zelfs een correcte ontsteking bij 7000 tpm. Dat er ook in dit toerenbereik weer behoefte is aan verder gewijzigde tijdstippen van ontsteking, gaat voorbij de doelstelling van dit stukje proza. Tegenwoordig is het echter geen probleem meer om de 009 te voorzien van een elektronische update. (dan is er al helemaal niets meer loos) Wie een optimale koeling van alle 4 cilinders denkt te bezitten, kan een 050 van Bosch overwegen. Deze heeft geen ingebouwde aanpassing voor de 3e cilinder. Verder kun je deze ook langs de zelfde route aanpassen. Wie geen extremiteit bezit, kan dus gewoon vertrouwen op een 009. Uiteraard staat het fantastisch interessant om een ontstekingsmodule, zo groot als een stereotoren in je huisje te hebben maar neem van mij aan dat je jezelf onsterfelijk belachelijk maakt tijdens een sprint met al die sophisticated bits en je verliest van no-nonsense techniek uit een zorgvuldig opgebouwde motor. Ik heb nu al sedert bijna 10 jaar niet meer gesprint. Er is veel veranderd, qua techniek, maar weinig qua tijden. Het concept van een Kever is oud. De centrale nokkenas is grensbepalend. Laat je niet verleiden door de talloze, geweldig klinkende, alternatieven op de markt en de een weet het nog beter dan de ander. Maar, geloof me, ze kloppen in 9 van de 10 gevallen onnodig geld uit je zak. Groetjes van PrutZer
__________________
ArtZ Unlimited
Reply With Quote