Thread: Nieuwe accu
View Single Post
  #13  
Old 09-01-2017, 10:17
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

Nu de anderen al uitgelegd hebben, dat het voor het bijladen en leegraken etc. niet uitmaakt, voeg ik nog het volgende er aan toe:

De capaciteit van de accu is, behalve voor de capaciteit zelf (duuh ) , ook een mate voor de maximaal toelaatbere laad- en ontlaadstroom.

Voor accus met dezelfde chemie en opbouw gelden dezelfde regels. Je kunt voor loodzuur accu grofweg zeggen, dat de maximale ontlaatstroom pakweg 10C is, en laadstrom pakweg 2C is. Korttijdig! C staat voor het capaciteitsgetal, maar dan zonder "uur".

Voor een 44 Ah dus 440A ontladen,
Voor een 60 Ah - 600A ontladen.

En dit is grappig, zolang het op kamertemperatuur is.

Met koude omstandigheden stijgt de interne seriele weerstand van de accu, de chemische processen verlopen langzamer, dit en dat en zus en zo... Hierdoor kan de accu aanzienlijk minder stroom afgeven, de spanning zakt verder in tijdens het stroom afgeven, en zo.

In het kort gezegd: de accu is dan gewoon zwakker.

En dan kun je het domweg vergelijken met: pak een Golf 1 1.1 , en pak een Golf 1 20vt met 300 pk. Pak dan bij beide de helft van het vermogen weg. De ene kan dan niet meer rijden, en de andere gaat nog steeds.

Conclusie: zolang je je schutbord niet bij moet kloppen, en je auto niet aan een kant overhangt, kun je het beste gewoon een zo groot mogelijke accu plaatsen.

Ik heb een 72 Ah accu in de Scirocco, gaat prima.


Zo als mensen boven mij al zeiden: heel raar, dat er iets over dynamobelasting gesproken wordt. Ten eerste kan bijvoorbeeld Golf 3 TDI dynamo gewoon 70A. Staat er op. Met 70A wordt de accu waarschijnlijk nooit geladen, tenzij je een volledig lege accu in de auto aansluit. Maar dat moet je niet doen, want een volledig lege accu is ook gewoon kapot, en moet je die buiten de auto reanimeren...
Reply With Quote