View Single Post
  #19  
Old 26-12-2017, 17:08
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by ReneGrr
Het testen op vacuumlekkage heb ik al meerdere keren gedaan, daar komt niks uit.
Het stotteren/inhouden doet hij alleen onder belasting, dus dat wordt lastig te testen tijdens het rijden ;-)

Inhouden doet hij nu inmiddels alleen bij warme motor(elke keer veranderd er wel weer wat :-) )
Hoe dat inlaatlucht bij een AAM motor gemeten wordt?
Geen idee, ik dacht dat aan de hand van de gaskleppositiesensor benzine ingespoten wordt wat gecorrigeerd wordt door de lambdasonde mocht de waarde niet corresponderen met de vaste waarden in ECU.
Vandaar dat ik richting lambdasonde denk.
Maar voor ik dat dure ding ga kopen wil ik meer zekerheid omtrent andere vraagtekens...


Enkel je gaskleppositie ben je niet genoeg mee, je weet namelijk niet wat de luchtdruk is en dus kan je niet weten hoeveel zuurstofatomen in een liter lucht zitten. De inspuiteenheid zal hier zeker rekening mee houden, en gezien ik in de elektrische schema's geen sensor zie aangegeven vermoed ik dat dit via het vacuum in de inlaatcollector werkt. Dit zijn puur vermoedens van mijn kant, als iemand dit kan bevestigen??

Je lambdasonde kan je makkelijk nameten. Er bestaan meetpennetjes waarmee je langs de achterkant van een connector kan inprikken op de draad die je wil bekijken, wordt veel gebruikt in de diagnosewereld. Zo hoef je de connector niet los te maken.


Als je een multimeter en deze pennetjes hebt kan je gemakkelijk uitmeten welke spanning je lambdasonde geeft. De pennetjes prik je tussen de draad en het rubbertje dat in de connector zit door, zo beschadig je niks en blijft de connector waterdicht. De draden van de lambdasonde zijn waarschijnlijk als volgt (is vrij standaard):
Zwart = signaaldraad
Grijs = massa
2x wit = verwarmingselement.

Tussen de zwarte en grijze draad moet je een spanning tussen de 0.1 en 0.9V meten. Als je auto een katalysator heeft zal de spanning schommelen tussen deze twee waarden, zo niet zou de spanning vrij constant ongeveer in het midden tussen deze twee waarden moeten blijven.

Je kan dit al eens checken om zekerheid te krijgen over de lambdasonde, dan kan je die al uitsluiten.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote