View Single Post
  #20  
Old 27-12-2017, 08:50
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,157
Default

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Enkel je gaskleppositie ben je niet genoeg mee, je weet namelijk niet wat de luchtdruk is en dus kan je niet weten hoeveel zuurstofatomen in een liter lucht zitten. De inspuiteenheid zal hier zeker rekening mee houden, en gezien ik in de elektrische schema's geen sensor zie aangegeven vermoed ik dat dit via het vacuum in de inlaatcollector werkt. Dit zijn puur vermoedens van mijn kant, als iemand dit kan bevestigen??



Als het goed is werkt een monopoint injectie unit zoals op de AAM wél via sensoren. Als ik de schema's juist bekijk lijkt het erop dat de ECU de Luchttemperatuur, Koelwatertemperatuur, Gaskleppositie, Lambda-waarde en het hallgever signaal pakt en hier een waarde in het kenveld aan linkt. Heb zelf een AAM'tje gehad in mijn variant, en er zit geen vacuumgeregeld onderdeel in het injectiehuis.

Mijn idee is dat er via luchttemperatuur en de gaskleppositie word berekend hoeveel lucht er door de motor aangezogen kan worden (gasklep 100% is volle motorinhoud - gasklep 0% is stationair kenveld, alles ertussen geen idee of dit linear/exponentieel etc loopt).

Dan zal er aan de hand van koelwater temperatuur worden gekeken of de motor warm is of niet, om de hoeveelheid benzine te regelen (meer spritz bij koude motor) en dit alles samen met het hallgever signaal zal de inspuitduur bepaald worden.

Het mengsel zal daarna 'gelezen' worden door de lambda welke evt. via de ECU samen met de gasklepwaarde (volgas is rijker lopen) het mengsel zal aanpassen.

Wederom, dit is mijn aanname, geen idee of dit klopt

EDIT: https://www.youtube.com/watch?v=UWEx8fgQVTw


Misschien wel een idee om deze sensoren te controleren, je mag eventueel mijn inspuitunit wel ophalen als je buurt bent om te zien of het niet aan de injector zelf ligt. Deze ligt toch te verstoffen in de kast
Reply With Quote