View Single Post
  #1  
Old 12-05-2018, 11:02
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default Afn TDI slaat af na 1 sec en slaat niet meer aan

Hallo!

Ik zit met een probleem met mijn AFN TDI.
Info:
Golf 2 met AFN TDI uit 1998. (seat cordoba)
Audi BV43a turbo.
pp520 verstuivers.
G60 vast vliegwiel.
Chip op maat van VAGtechniek.

Maandagavond 50 km gereden met de Golf 2 TDI, dinsdagochtend wil ik deze starten om naar werk te gaan. daar ging het mis:

Sleutel op contact, 2 sec gloeien, sleutel doordraaien.
Motor slaat aan, en valt na nog geen seconde weer uit? weer eens starten (max 2 seconden vasthouden. maar geen teken van aanslaan. nog eens proberen, en in mijn spiegel zie ik wittige damp uit de uitlaat komen.
even geroken, diesel. nog eens kort proberen, niks geen leven.

S'avonds distributiekap bovenop opzij gedrukt: Riem nog strak tussen nok en pompwiel.

Electrisch:
-Alle zekeringen na gelopen: In orde.
-Relais 167 klikt op contact.
-Relais 109 klikt ook, is vorig jaar uit voorzorg vernieuwd wegens een ander issue destijds ( plots een keertje inhouden na een uurtje 120km/u, loste het niet op)
-Pomp klikt op contact.
-Er komt 12v op magneetklep bij pomp.

Uitlezen:
-65535: Iets met ECU, zit er al ruim een jaar in en reed er niet minder om. Verdachte is of het chippen of het slangetje in de ecu. Deze is net vervangen. moet het nog testen)
-Brake sensor error. Weet ik, bij lange ritten op de snelweg knipperde het gloeilampje weleens. tikje op de rem en het is weg.
Remlichten werken gewoon.

Mechanisch:
-Riem volledig gecontroleerd: Zit strak om de tandwielen.
-Wartels halfvast gedraaid, spuit direct diesel uit alle wartels bij starten. dus geen lucht en er is diesel.

-Timing gecontroleerd: (zonder tools, visuele check)
kleppendeksel eraf. Visueel de inkeping op 1 lijn met de kop.
Brandstofwiel sleufje komt ongeveer gelijk met het puntje op de kap erachter. dat is goed.
Krukas, Vliegwiel is heel vaag een dun streepje te zien.
Krukas kan ik niks vinden. Zit dit op de multieriempoelie?
timing is uiteraard milimeterwerk,

Een soortgelijk probleem had de vorige eigenaar (Gijs) ook, maar deze kon er nog even mee rijden met vooraf slecht starten, en uiteindelijk een keer stilvallen. toen was een uitgeslagen krukastandwiel het probleem. Dit is vervangen met een originele bout en tandwiel en sindsdien in orde.
Bij mij is het ineens, zonder vooraf signalen.

Wat nu?
Hierdoor ben ik er niet zeker van of dit het krukastandwiel is dat is uitgeslagen. en de timing ver genoeg van tijd is om niet aan te slaan en net genoeg om geen kleppen te raken.

Ik moet het nog testen met een nieuw slangetje in de ecu, maar geloof hier niet in.

Na flink wat uren googlen, kom ik toch steeds op het krukastandwiel uit, maar deze willen uiteindelijk wel draaien met allerlei issues.
Als ik zoek op Krukassensor, dan lees ik ook topics met niet willen aanslaan. Maar dan zou er toch een foutcode van moeten komen?

Verder nog ideeen?
Ik weet het echt niet meer. En ben op straat niet echt in staat om het krukastandwiel even los te halen.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote