View Single Post
  #15  
Old 15-05-2018, 23:44
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Ik wil hier ook nog aan toevoegen dat het misschien de moeite loont om de twee foutcodes samen te bekijken.

01237 fuell shut of valve n109 - 31 00 open or short to ground
01269 commencement of injection valve n108 - 31 10 open or short to ground intermitted.

Beiden een open or short to ground. Om even een andere theorie te opperen (altijd goed van iets van meerdere kanten te bekijken ). Ik vind het wel erg toeval dat twee kleppen uit hetzelfde systeem exact dezelfde fout geven. Ik weet niet hoe de bedrading specifiek op de AFN motor loopt, maar ik vermoed dat de bedrading samen loopt?
Wat ik ook vreemd vind is dat je eerste 2 seconden perfect 12V krijgt, waarna deze plots wegvalt. Het lijkt wel alsof je 12V naar de fuel shutoff krijgt, waarna iets later iets anders die 12V weghaalt. Als ik het goed begrijp is de n108 de koudstartinjector? Volgens mij gaat het ECU eerst de fuel shutoff open zetten, en ietsje later pas de koudstartinjector bedienen want het heeft weinig zin om de injector open te zetten als er geen druk op het systeem zit. Komt toevallig overeen met de volgorde waarmee de spanning toekomt en wegvalt op de n109.

Zou het niet kunnen dat de n108 de spanning die toekomt op de n109 beïnvloedt? Zij het door het ontwerp van het elektrisch systeem, zij het door een vals contact of twee pinnen die contact maken terwijl ze dat niet zouden mogen. Of de link tussen de twee kan het ECU zijn dat op basis van iets dat veroorzaakt wordt door de n108 de motor stil legt. In dat laatste geval denk ik wel niet dat het ECU gaat zeggen dat er een fout in de n109 zit want hij zet die dan zelf uit en dat is dus een normale actie. Ik denk dus niet dat de n109 wordt uitgeschakeld door het ECU.

Mijn vermoeden is dat het activeren van de n108 ervoor zorgt dat de spanning op de n109 wegvalt.

Dit is allemaal speculatie natuurlijk, maar dit soort onverklaarbare fouten wordt naar mijn ervaring meestal veroorzaakt doordat twee (of meer) componenten elkaar beïnvloeden.
Je bent trouwens niet de eerste met deze fout, als je in de link hieronder naar beneden scrollt ga je iemand vinden die exact dezelfde symptomen als jij hebt: http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=372141
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote