View Single Post
  #11  
Old 12-08-2020, 13:10
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,157
Default

Quote:
Originally Posted by DragonGr Dragon
Je melding over de carter is een goede. Ik had moeten meten met de slangen los volgens de aanwijzingen uit het handboek. Voor de APK wordt volgens mij wel gewoon gemeten zoals nu. De carter los zal ik checken, om te zien of daar een impact zit.
Mocht dit nou een wezenlijk effect hebben, wat zou ik daaraan kunnen doen? dan moet er in de motor zelf toch wat veranderen!?


Hoe meet je de CO waarde nu? Pak je deze direct na de motor, van het metalen buisje op het uitlaatspruitstuk of meet je aan de achterdemper? Als je die 2% op het metalen buisje meet, meer dan eens de waarde aan het einde van de uitlaat. Dit is de plek waar volgens het APK regelement gemeten moet worden (30 cm de uitlaat in). Mocht je hier de 2% hebben gemeten, meet dan eens aan het metalen pijpje op het uitlaatspruitstuk.

Mocht deze waarde nagenoeg gelijk zijn op deze 2 plaatsen, dan kun je met zekerheid zeggen dat je katalysator kapot is.

Quote:
Originally Posted by DragonGr Dragon
Ik heb de compressie jaren geleden ooit eens gemeten en wat ik mij herinner is dat hij destijds hoger was dan wat hij moest zijn. Ik vroeg me toen af waardoor dit zou kunnen komen, omdat ik eerder zou denken dat door slijtage de compressie juist omlaag gaat.


Als de zuigerveren netjes op de wand zijn ingesleten kan de waarde inderdaad iets hoger liggen dan standaard opgegeven. Het kan echter ook zo zijn dat je zuigerveren juist zo ver versleten zijn dat ze de olie niet van de cilinderwand schrapen. Dan zou je dus olie in je verbrandingskamer krijgen met als gevolg die hogere CO waarde. Tevens zorgt deze olie voor een afdichting tussen de zuigerveren/zuiger en cilinderwand, waardoor je ook een hogere compressie zult meten.



Quote:
Originally Posted by DragonGr Dragon
Ik zal daarnaast bougies, verdelerkap, rotor en kabels nazien. Hoe zou je de bobine kunnen testen of hij wel voldoende levert? wat bedoel je met type elektrode? ook die van de bougie? ik neem toch aan als ik de bougies volgens spec bij de motor koop, ik ervan uit mag gaan dat dat deel goed is?!


Als je gewoon de juiste bougies hebt (het aangeraden type én merk) dat zit de soort elektrode wel goed. Dit is het materiaal van de middelste elektrode, kan bijvoorbeeld platinum, iridium, titanium of koper zijn. Bobine kun je de weerstand van de spoel meten, ik geloof over de middelste pin en Klem 30 (niet zeker) op de bobine. Waarde zou wel ergens in een handboek te vinden moeten zijn.

Quote:
Originally Posted by DragonGr Dragon
Tot slot, de schommelingen in RPM zijn inderdaad niet groot. Waar ik mee zit is de tendens van de motor, die klinkt niet vloeiend en er zit af en toe een haper in, hoorbare verandering van ritme, moeilijk uit te leggen. En daarmee gepaard zie ik met de stroob het merkteken grotere uitslagen geven. De STK houdt het stationair goed.


Geloof dat deze motoren gebruik maken van zo'n extern transistor ontstekingsblokje? (Telefunken)

Eventueel zou je deze eens kunnen wisselen, maar weet niet of dit het gewenste effect zou hebben. Het zou zo kunnen zijn dat de motor stationair ook aan de ontsteking bijstelt om aan de lambdawaarde voor de katalysator komen, dan zou je dus inderdaad een wisselend merkteken moeten zien.
Reply With Quote