View Single Post
  #5  
Old 08-08-2020, 13:04
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Zo, dat is goede feedback, dank je! daar kan ik wat mee.
Ik heb inderdaad de injectoren bekeken op de auto zelf. De pomp op druk brengen en de luchtweger optillen. Ik heb dat zowel tot stationair hoogte als vollast gedaan, dus volgens mij geeft dat wel een aardig beeld. Wat ik dan nog mis is het effect van de luchtstroom uiteraard. Maar ik neem aan dat nieuwe of iig goede injectoren gewoon op zichzelf al nevelen in alle standen. Ik wist niet dat reinigen een tijdelijke levensduur verlenging was. Ik ben carburateurs gewend en dan is dat echt een nieuwe start. Wel kan ik me voorstellen dat je deze injectoren niet zo goed schoon krijgt als elektronische, omdat ze niet open staan tijdens het reinigen. Ik bestel nieuwe.
Ik denk dat het hoge CO komt door de slechte mening en het stationair ruw lopen door het verschil tussen de injectoren. Als 1 en 3 nevelen en 2 en 4 een straal geven, dan zijn niet alle explosies in rij gelijk en dat moet een effect hebben op het zuiver lopen. Het lijkt me dat je dan een soort tendens krijgt. Of dit dan ook het wiebelende merkteken tot gevolg heeft, zullen we zien.
Voor de zekerheid heb ik zojuist ook de ontsteking "uitgelezen" deze gaf geen foutcodes. Loshalen van de klopsensor maakte geen verschil, maar ik heb geen idee hoeveel effect zo'n ding heeft. Vervroegen door belasting en toeren doet hij netjes (graden niet gemeten).

De koude start injector krijgt geen brandstof, omdat ik de drukmeter heb aangesloten, dus die kan niet nadruppelen.

Bougies, kabels, rotor en verdeler zijn relatief nieuw in kilometers en daar verwacht ik ander soort problemen van. Hij slaat bovendien geen vonk over.

Dank voor de feedback, het bevestigt het grootste vermoeden dat ik heb, namelijk dat het spuitbeeld een goede oorzaak zou kunnen zijn voor dit lopen. Ik had de hoop dat ultrasoon reinigen het zou oplossen. Het lopen werd er wel beter van, dus dat is ook al een aanwijzing dat perfecte injectoren nog beter gaan helpen.

Wat plaatjes:


Stuurstroom op 5 mA, 850 1/min en werkdruk 5,25 bar.



Systeemdruk en verschildruk meten



Flowverschil metingen


Quote:
Originally Posted by ar1g3
Dat van die diesel test kast is niet relevant aangezien je het spuitbeeld gewoon kan testen op de auto, ik vermoed dat jij het ook zo gedaan hebt? Brandstofpomprelais doorverbinden en dan luchtweger optillen.

Je hebt de injectors ultrasoon gereinigd omdat ze bij lage belasting een slecht beeld gaven. Je hebt ze nu terug gestoken, maar je weet niet wat ze doen tijdens dat de auto draait. Kan goed zijn dat ook bij de injectors die een beter beeld geven nu, ze tijdens het draaien soms toch nog straaltjes maken ipv een nevel. In ieder geval, ze waren niet meer goed voor het reinigen, en injectors ultrasoon reinigen is sowieso geen langetermijnoplossing. Je doet er dus wel goed aan van je injectors te vervangen, ongeacht of dit je probleem oplost. Lost het je probleem niet op, dan zal het de motor wel wat frisser maken en je wat van de paarden teruggeven die met der tijd zijn weggelopen.
Ik heb de mijne enkele jaren geleden ook vervangen, op Wagner Autoteile toen voor 180€ 4 nieuwe gekocht. En je hebt geluk want ze staan er momenteel in korting, 155€ incl verzending. https://www.wagner-autoteile.de/BOS...37-502-045.html

Als ze echt 'pissen', dus gewoon straaltjes spuiten ipv een nevel, dan zal de menging bij lage toeren waar je minder luchtstroming hebt ook niet goed verlopen. Dus het zou op zich wel kunnen de oorzaak zijn van het slecht stationair lopen. Diagnose op afstand is echter moeilijk dus ik kan niet zeggen of het je probleem zal oplossen of niet. Er zijn in het ontstekingssysteem nog een aantal dingen die dit gedrag kunnen veroorzaken.

Wat ik zou doen indien het mijn eigen auto was:
- koudstartinjector testen op lekkage
- injectors vervangen, niet om het probleem op te lossen maar omdat het spuitbeeld niet meer mooi was en ik het zie als een soort tune-up zoals bougies vervangen
- als het probleem er daarna toch nog zou zijn, hall sensor en ontstekingsmodule nameten, bougies + kabels controleren of vervangen als dit al lang niet meer gebeurd is (ook als tune-up)
Reply With Quote