View Single Post
  #1  
Old 10-08-2010, 18:30
Lieuwe's Avatar
Lieuwe Lieuwe is offline
No personal life
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,870
Default Remleidingen Koper of Cunifer ?

Zijn er ook mensen hier die slechte ervaringen hebben met koperen remleidingen ? Vorige week was er een klant bij mij aan de balie die vroeg om cunifer remleidingen. Daar had ik nog nooit van gehoord (werk @ automaterialenzaak). Man gebruikte ze bij een Bentley die nogal een behoorlijke druk op het remsysteem toepassen. Volgens hem wordt er in Duitsland bijna geen koper gebruikt voor remleidingen, omdat het een veels te zacht materiaal is.

Die cunifer leidingen zijn gemaakt van een koper nikkel legering en zijn veel sterker/harder dan puur koperen leidingen. Nadeel is wel dat je er speciaal gereedschap voor nodig hebt. Professioneel felsapparaat ben je al snel 200/250 euro armer Iemand die dit soort leidingen regelmatig gebruikt ? Zelf heb ik ook veel koper onder de Golf1, maar nog nooit iets mee gehad. Kan wel inzien dat het een stuk kwetsbaarder is dan cunifer/staal varianten.

Hier nog wat info van leverancier ABS:

Quote:
ABS levert zowel koperen remleiding als de kopernikkelen variant. Beide soorten kunnen binnen een remsysteem door elkaar gebruikt worden. Koperen remleiding is zachter en daardoor makkelijker verwerkbaar. Deze eigenschap heeft echter ook een nadeel: koperen remleiding is kwetsbaarder dan kopernikkel. Zoals de naam als doet vermoeden is een kopernikkel remleiding een legering van koper en nikkel en is een stuk stugger dan een koperen remleiding.

Kopernikkelen remleiding is lastiger te bewerken en voor het buigen is speciaal gereedschap nodig. Voordeel is wel dat deze remleiding langer mee gaat. Doordat kopernikkel nauwelijks corrodeert blijft hij er ook langer mooi uitzien. Daarom kiezen autoliefhebbers vaak voor het monteren van kopernikkel.


Lol @ laatste zin Wie is hier een echte autoliefhebber ?
Reply With Quote