View Single Post
  #475  
Old 19-03-2018, 18:23
martinus83's Avatar
martinus83 martinus83 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,514
Default

Quote:
Originally Posted by yuli
Hoi Martinus.

Heb je nog wel plannen om het af te maken, of..?

Mijn tip, voordat je het blok rond wil laten gaan. Eerst de cilinderwanden inspecteren met een cameratje via de bougie-gaten.
Zie je tijdens je inspectie vliegroest op de wanden dan is dat een goede indicatie om zowiezo de kop te liften. Anders heb je gelijk de kosten van de kopbouten en die zijn ook niet gratis..

Het punt wat je echter niet ziet is waar de zuigerveren de wanden raken. Hier kan pitroest zijn ontstaan door de werking van twee soorten metalen op elkaar. Mocht dit het geval zijn is het waarschijnlijk zowiezo al einde onderblok. Heb dit helaas zelf meegemaakt en die motor lag zelfs wat minder jaren droog.. Je kan dan uiteraard nog sleeven maar dit heb ik zelf nog nooit laten doen (te duur vs nieuw onderblok vinden).

Mijn tip zou zijn mocht de inspectie goed zijn. Ververs olie en filter (die is na 2 jaar al af). Verwijder bougies, giet in elke cilinder wat olie. Laat dit inwerken. Maak een tool die de oliepomp draait en bouw met een boormachine oliedruk op zonder de krukas te draaien. Dit een paar keer herhalen en dan met een ringsleutel kijken of de krukas wil draaien. Uiteraard kun je dit combineren met inspecteren want als die rond gaat kun je de plek wellicht zien waar de zuigerveer zat.


Goede tips Yuli, thx. Hier kan ik wat mee!

Antwoord op je eerste vraag, ja ik heb vooralsnog plannen de golf af te maken. Tijd vinden hem af te maken is echt drama. Ben nu een jaar aan het verbouwen naast mijn dagelijkse job en gezin. Die golf vergaat in zekere zin niet maar met jou tips ga ik eerst beginnen. Kijken hoe de vlag hangt qua motor staat.

Ik ben laatste tijd wel steeds aan het denken of ik met deze 16vg60 motor verder ga of hem (onderblok/kop in goede of slechte staat) en alle componenten van de hand ga doen en de golf van oem motor voorzie.
__________________
Golf GTi16v EditionOne '89
Golf 1.6GL '86 - Sold
Lupo SdiT '00 - Sold
Golf TDIi '97 - Sold
Golf GTi8v '90 - Sold
Golf GL1.8 '87 - TL
Golf CL1.3 '86 - TL
Reply With Quote