View Single Post
  #6  
Old 01-05-2018, 20:17
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,643
Default

aangezien ik momenteel niet echt tijd heb verder te gaan met het probleem ben ik toch internet nog maar eens af gaan struinen voor topics waar mensen vergelijkbare problemen hadden. Kwam weinig tegen wat erg op het probleem leek dat ik heb met m'n auto maar toch..

ik denk dat ik voorlopig de injectoren even laat voor wat het is, dit is het meeste werk om te controleren en ook het meest onwaarschijnlijke. het lijkt me vreemd dat alle injectoren ineens tegelijkertijd niet genoeg opbrengst meer hebben. ik neem aan dat als het een individuele injector was dat ik wel een foutcode kreeg of de auto gek doet zowel bij onbelaste als belaste motor (correct me if i'm wrong)

Nu heb ik het vermoeden dat het toch iets met de wastegate/actuator is. De auto loopt stationair super (koud loopt hij wat rauwer maar dat is wel normaal gok ik). hij pingelt niet, geen gekke geluiden. Hij doet niets geks behalve die Turbodruk terugdraaien.

Nu denk ik dat om wat voor reden dan ook de wastegate te vroeg open gaat. Kan zijn dat ik er compleet langs zit maar dit is mijn vermoeden: De wastegate opent te vroeg waardoor de Lambdasensor teveel lucht meet in het mengsel (omdat dit dus na de verbranding is kan het goed zijn dat er niets aan de hand is maar omdat de lambdasensor die extra zuurstof meet hem toch terug regelt). dit zou ook kunnen verklaren waarom ik verder geen foutcodes heb of gekke dingen merk.

Het is in elk geval geen sporadisch iets, het is altijd hetzelfde alleen héél af en toe gaat hij maar tot 1 bar, dit is op zulke momenten ook alleen als ik in een hogere versnelling wat lager in zn toeren rijd, zeg vanaf 2500 toeren.

Het zou in elk geval niet kunnen dat de wastegate klep afgebroken is of vast zit want dan zou het een gevalletje wel of geen boost moeten zijn niet een beetje boost. Ik heb de actuator getest en het membraam is niet lek. echter heb ik dit alleen gemeten met even druk erop. Ik heb niet gemeten bij hoeveel druk hij open gaat (iemand enig idee bij hoeveel mbar/bar de wastegate open moet gaan?) of een langere tijd de druk erop gehouden, als het een hele kleine lek zou zijn heb ik dit dus niet kunnen zien. maar zou dit zo'n drastisch vermogensverlies kunnen veroorzaken? Het zou ook nog de veer in de actuator kunnen zijn misschien, dat de veer slap is geworden of misschien gebroken is en hij daardoor te vroeg open gaat?

Of misschien dat er een stukje van de wastegateklep afgebroken is?

Ik ga in elk geval binnenkort de downpipe maar even losmaken denk ik en de actuator nog een keer goed testen. Dan haal ik gelijk de Katalysator even los zodat ik die kan controleren.

Het moet haast wel iets 'mechanisch' zijn lijkt me, anders zou ik wel een foutcode krijgen. en de elektronica die meestal geen foutcodes geeft terwijl ze wel kapot zijn (MAP sensor etc.) werken allemaal gewoon naar behoren.

Het enige wat het dan nog zou kunnen zijn is een softwarematige fout maar dat lijkt me ook vrij onwaarschijnlijk.

Het vreemde vind ik alleen dat de Turbo in 2014 is vervangen bij 201.000 km, dat is slechts 27.000km geleden. Maarja Het tweemassa vliegwiel was ook na 3 jaar en 13.000km versleten dus ik sluit niets meer uit.
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'
Reply With Quote