View Single Post
  #9  
Old 24-08-2018, 06:37
wob8v's Avatar
wob8v wob8v is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 606
Default

Van het weekend even de olie, filter en prostaat vervangen. Ik heb niet de tijd gevonden om even onder de kap te kijken naar de motorcode, maar afgaande van de afbeeldingen van SciroccomTDI moet er wel een ASZ in liggen.

Bij koude start tikken 1 of 2 klepstoters een seconde of 2. Nu ben ik gewend dat dat op zich niet zo'n probleem moet zijn (veel aan auto's van tussen 1980 en 1999 gesleuteld), maar als je hier op googled dan komen de horrorverhalen snel naar boven natuurlijk. Ik begrijp dat alle diesels hier last van hebben, de een meer dan de andere (ingesleten klepstoters door smallere nokken). Wat ze dan doen is klepstoters en nokkenas vervangen. Maar gezien dit een nogal prijzige aangelegenheid is, 8 klepstoters kost al gauw 240 euro, vraag ik me af wat de ernst is van dat tikje van 2 seconde.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik hoor het graag.

Groetjes,
Wob8v

Edit; Zijn de klepstoters niet gelijk aan de stoters van de bigblock benzinemotoren zoals PF, PG, 9A, KR e.d.? Afmetingen zijn gelijk (en daar heb ik er nog een stuk of 40 van liggen).

Of ligt daar juist het probleem; de hoge heren bij Audi stopten de standaard klepstoters uit het assortiment in de motoren en vonden dat het prima ging, maar helaas is het materiaal niet hard genoeg om een lange levensduur te kunnen garanderen?
__________________
VW Golf Syncro '88 origineel NL
VW Caddy 3 1.9 TDI 2010
Audi A6 2.4 24v 2005

www.castra-machinebouw.nl
Reply With Quote