Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 02-03-2021, 10:48
loadone's Avatar
loadone loadone is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 242
Default Stekkers bij Bobine 1.5 c automaat

Terwijl de golf bij de garage stond is de zekeringkast doorgebrand.
De monteur heeft bij de bobine een nieuwe draad getrokken, maar zie dat de originele stekker waar de paars witte draad zit, ook een dikke zwarte draad zit..
Deze is nu niet doorverbonden en hij heeft alleen de paars witte vervangen door een nieuwe draad (is op de foto met de blauwe schoen)

Weet iemand waarvoor deze zwarte is?


Zit sinds dat de zekeringkast is vervangen (eind 2019) met startproblemen..
motor wil vaak niet aan je hoort klik en verder niets.. alles inmiddels vervangen contact blokje, plus kabel, nieuwe bosch startmotor... heel veel tijd en geld



__________________
Golf Mk1 Ist das auto alle anderen ist wertloses zeug

Last edited by loadone : 03-03-2021 at 08:36.
Reply With Quote
  #2  
Old 09-03-2021, 23:39
loadone's Avatar
loadone loadone is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 242
Default

Kan het zijn dat als de zwarte dikke die samengaat met de witte paarse draad je start problemen kan hebben?

Momenteel hoor ik alleen een klik en verder niets..

Plus kabel, contactblokje en startmotor zijn al vervangen maar hetzelfde probleem blijft aanwezig..
__________________
Golf Mk1 Ist das auto alle anderen ist wertloses zeug
Reply With Quote
  #3  
Old 10-03-2021, 09:09
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Waar gaat die zwarte draad heen?
__________________
Reply With Quote
  #4  
Old 10-03-2021, 09:16
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

Voor mij klinkt het als een massaprobleem van de motor.

Probeer eens een dikke kabel (toch wel 25mm2 of zo) vanaf de "-" van de accu naar de flens van de startmotor te trekken.

Met iemand die jou helpt kun je de "klik" lokaliseren... als het uit het dikke relais op de startmotor komt, en de startmotor draait niet, is ontbrekende massa vaak het probleem.
__________________
Met vriendelijke roet,

Evgeniy
Reply With Quote
  #5  
Old 10-03-2021, 12:32
loadone's Avatar
loadone loadone is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 242
Default

Ik weet niet waar deze zwarte naartoe gaat omdat ie bij de kabelboom in een hulst verdwijnt.

Ik ga de dikke kabel proberen!

als ik startkabels op de accu zet met een draaiende auto ernaast dan start de Golf wel.

De accu die erin zit is net nieuw dus best appart..
__________________
Golf Mk1 Ist das auto alle anderen ist wertloses zeug
Reply With Quote
  #6  
Old 10-03-2021, 13:17
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Zoals je beschrijft dat de auto wél te starten is direct op de startmotor, sluit ik mij aan bij Evgeniy.

Waarschijnlijk is de massa niet fijn. Even een dikke 25 mm² kabel direct van het huis van de startmotor naar de min-pool van de accu leggen. Dan kijken of ie wil starten.
Reply With Quote
  #7  
Old 10-03-2021, 16:18
loadone's Avatar
loadone loadone is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 242
Default

Hij start vaak vanuit zichzelf wel maar soms opeens niet... super irritant

Er zat een aparte ‘start’knop in de motorruimte omdat dit voor de Apk volgens de monteur niet zou mogen ( wat blijkbaar toch mag voor een automaat) sindsdien deze knop onklar is gemaakt is het probleem begonnen dat je alleen een klik hoort bij het omdraaien vd sleutel.

De plus kabel is daarna wel vervangen door een dikkere maar heeft niet geholpen.
__________________
Golf Mk1 Ist das auto alle anderen ist wertloses zeug
Reply With Quote
  #8  
Old 10-03-2021, 16:19
loadone's Avatar
loadone loadone is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 242
Default

Kan ik de min kabel permanent verbinden met het huis van de startmotor?
__________________
Golf Mk1 Ist das auto alle anderen ist wertloses zeug
Reply With Quote
  #9  
Old 10-03-2021, 16:49
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

Quote:
Originally Posted by loadone
Kan ik de min kabel permanent verbinden met het huis van de startmotor?


Ja, dat is goed om te doen!

Eigenlijk horen de motor en de versnellingsbbak goed met "massa" verbonden te zijn, ofwel "-" van de accu.

En dan is een direkte kabel naar de versnellingsbak, al dan niet meteen op de startmotor, heel goed.
Het is ook goed om een kabel naar de motor te hebben, vooral cilinderkop. Want tussen motor en cilinderkop zit een pakking, en geleiding via bouten/schroeven kun je eigenlijk niet vertrouwen.

Je ziet vaker auto's met een (te dunne) kabel tussen versnellingsbak en de carrosserie, en dan een vergelijkbare (te dunne) kabel tussen carrosserie en "-". Een beetje oxidatie, en voor je het weet, heeft het te veel weerstand.
__________________
Met vriendelijke roet,

Evgeniy
Reply With Quote
  #10  
Old 10-03-2021, 17:20
loadone's Avatar
loadone loadone is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 242
Default

Ok, kan ik de stekker aansluiting op de startmotor gebruiken waar geen draad opzit naar de min doen of kan ik beter een ring om een van de drie bouten op de min zetten?
__________________
Golf Mk1 Ist das auto alle anderen ist wertloses zeug
Reply With Quote
  #11  
Old 10-03-2021, 18:29
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default




Bedoel je met de "stekker" dat klein 6.3mm "mannetje" rechts op de solenoid? (dit is een voorbeeldplaatje)

Dat is de aansluiting voor "+ vanaf contactslotstand III " .

Inderdaad, als je zo een ring voor een van de dikke bouten kunt maken is dat beter.
__________________
Met vriendelijke roet,

Evgeniy
Reply With Quote
  #12  
Old 10-03-2021, 20:13
loadone's Avatar
loadone loadone is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 242
Default

Dank Evgeniy,

Op mijn gereviseerde Bosch zit er een tweede platte aan de andere kant, op deze zit momenteel niets. (Ik heb eentje voor een automaat die zijn groter en zijn met drie bouten vast te zetten)
__________________
Golf Mk1 Ist das auto alle anderen ist wertloses zeug
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 11:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum