Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf,Bora en New Beetle MK IV
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 25-01-2016, 09:51
Vains's Avatar
Vains Vains is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 5,487
Default Niet starten golf 4 1.8 20v

Goedemorgen heren,

Ik ben benieuwd of iemand mij kan helpen.
Wij zijn in het bezit van een golf 4 1.8 20v met motorcode AGN als ik het goed heb bwj '99.
De wagen heeft het altijd prima gedaan tot afgelopen week. De wagen hebben wij lopend weggezet en na 3 dagen stilgestaan te hebben wil deze niet meer starten.

Startmotor draait rond en alles gaat zoals het moet behalve het aanspringen. Na een paar keer starten gaat hij steeds ietsje beter lopen, hij draait dan met een heel laag toerental en gaat dan steeds hoger lopen totdat hij zijn stationair toerental heeft bereikt
Op het moment dat hij normaal loopt dan rijdt de wagen gewoon prima, als je hem kort erna weer start dan start hij zoals vanouds. Laat je hem meerdere uren of een nacht staan dan start hij weer niet.

Benzinefilter heb ik gister vervangen want de oude was niet meer helemaal lekker, maar het probleem blijft zich voordoen.
Onsteking lijkt mij niks mis mee aangezien hij goed loopt als de wagen eenmaal aan de praat is.

Ik heb de wagen uitgelezen maar daar kwam verder ook niks naar boven...

Iemand tips waar ik naar moet zoeken?
__________________
Bmw e61 530d touring
Reply With Quote
  #2  
Old 25-01-2016, 10:22
Bluepower Bluepower is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 935
Default

Hoe oud is de accu, en check het voltage eens TIJDENS het starten.
Verder kun je een fuel system cleaner toevoegen, mogelijk dat je injectoren wat vervuild zijn met een verminderd spuitpatroon als gevolg(en dus moeilijkere ontbranding in de cilinder).
Komt tijdens het starten de toerenteller wel direct omhoog?
Reply With Quote
  #3  
Old 25-01-2016, 10:40
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

denk eerder een koudestart sensor oid die niet goed meer functioneert.
al uitgelezen?
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #4  
Old 25-01-2016, 11:36
Vains's Avatar
Vains Vains is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 5,487
Default

@Bluepower: de accu is vrij recent, voltages zijn goed. Alleen voltage tijdens starten heb ik nog niet gemeten.
Als het spuitpatroon verminderd is dan zou je dit toch ook moeten merken tijdens het rijden of niet?
Of de toerenteller omhoog komt heb ik niet naar gekeken.

@Johan1982MK1: uitlezen gaf geen storingen.

Ik las ook ergens dat de krukassensor de boosdoener kan zijn, iemand daar ervaring mee? Als deze niet goed is zou ik deze moeten kunnen uitlezen of niet?
__________________
Bmw e61 530d touring
Reply With Quote
  #5  
Old 26-01-2016, 07:47
Vains's Avatar
Vains Vains is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 5,487
Default

Als de motor aanspringt dan komt de toerenteller wel omhoog, alleen begint hij laag in toeren en gaat dan gelijdelijk naar stationair toerental naarmate de motor beter begint te lopen...
__________________
Bmw e61 530d touring
Reply With Quote
  #6  
Old 26-01-2016, 08:47
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Draait je brandstofpomp misschien zwaar als hij een tijdje niet heeft gedraaid? Dat je daardoor misschien de benodigde druk niet haalt...maar dat ie na een poos draaien wat 'los' komt en de druk wel kan leveren. Of dat je drukregelaar in de rail niet zo tof meer is. ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om de druk te meten, maar anders zou je de retourslang vanaf de rail iets dicht kunnen knijpen (kan geen kwaad toch?) om zo misschien wat meer druk te krijgen op de injectoren om te kijken of hij dan beter gaat lopen. Maar mooiste is om de druk te meten aangezien je dan ziet wat hij doet.

puur een gokje
Reply With Quote
  #7  
Old 26-01-2016, 09:37
Vains's Avatar
Vains Vains is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 5,487
Default

Quote:
Originally Posted by René
Draait je brandstofpomp misschien zwaar als hij een tijdje niet heeft gedraaid? Dat je daardoor misschien de benodigde druk niet haalt...maar dat ie na een poos draaien wat 'los' komt en de druk wel kan leveren. Of dat je drukregelaar in de rail niet zo tof meer is. ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om de druk te meten, maar anders zou je de retourslang vanaf de rail iets dicht kunnen knijpen (kan geen kwaad toch?) om zo misschien wat meer druk te krijgen op de injectoren om te kijken of hij dan beter gaat lopen. Maar mooiste is om de druk te meten aangezien je dan ziet wat hij doet.

puur een gokje


De brandstofpomp lijkt het goed te doen. Is het misschien ook mogelijk dat de brandstofdrukregelaar op de fuelrail niet meer goed is en dus zijn druk verliest na stil gestaan te hebben?
Hoe vaker je start, hoe beter de wagen begint te lopen en hoe langer het duurt totdat hij uitvalt. Lijkt wel alsof ik een paar keer moet starten om benzine in de rail te krijgen

Benzinedruk meten heb ik helaas de tools niet voor...
__________________
Bmw e61 530d touring
Reply With Quote
  #8  
Old 26-01-2016, 12:03
Arnaud's Avatar
Arnaud Arnaud is offline
Married to PC
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 3,115
Default

Bobines willen ook wel stuk, heb laatst eentje gehad met vergelijkbare storing.
__________________
-Volkswagen Golf MKII GTI 1984
Reply With Quote
  #9  
Old 26-01-2016, 18:30
geoff89's Avatar
geoff89 geoff89 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 111
Default

Brandstoffilter niet verkeerd om gemonteerd? Zit een terugslag klep in.
__________________
VW Bora 1.8 t AUM 2002 daily/project
VW Kever 1300 AB 1973 project
Reply With Quote
  #10  
Old 26-01-2016, 18:31
Vains's Avatar
Vains Vains is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 5,487
Default

Quote:
Originally Posted by geoff89
Brandstoffilter niet verkeerd om gemonteerd? Zit een terugslag klep in.


Die zit goed om
__________________
Bmw e61 530d touring
Reply With Quote
  #11  
Old 26-01-2016, 18:31
Vains's Avatar
Vains Vains is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 5,487
Default

Quote:
Originally Posted by Arnaud
Bobines willen ook wel stuk, heb laatst eentje gehad met vergelijkbare storing.


Zou je dat niet moeten merken onder het rijden of via het uitlezen?
__________________
Bmw e61 530d touring
Reply With Quote
  #12  
Old 26-01-2016, 19:35
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Quote:
Originally Posted by Vains
De brandstofpomp lijkt het goed te doen.

Waarom denk je dat? Aangezien je niet hebt kunnen meten Of maakt hij altijd hetzelfde geluid qua toerental pomp.

Quote:
Originally Posted by Vains
Is het misschien ook mogelijk dat de brandstofdrukregelaar op de fuelrail niet meer goed is en dus zijn druk verliest na stil gestaan te hebben?


Quote:
Originally Posted by René
Of dat je drukregelaar in de rail niet zo tof meer is




Ik weet niet wat de effecten zijn van een gare drukregelaar, maar het kwam wel in mij op. Jammer dat je de druk niet kan meten...dan wist je het meteen.


Quote:
Originally Posted by Vains
Hoe vaker je start, hoe beter de wagen begint te lopen en hoe langer het duurt totdat hij uitvalt. Lijkt wel alsof ik een paar keer moet starten om benzine in de rail te krijgen


Precies..vandaar dat mijn eerste ingeving de pomp/drukregelaar was. Als je pomp te zwaar draait, kan hij de benodigde peut niet leveren. Doet je drukregelaar het goed, zal deze dicht blijven totdat de benodigde druk er uiteindelijk is. Is je drukreglaar kapot, gooit ie dan teveel naar de retour, waardoor hij dan te weinig druk op bouwt? Dat zou je misschien weer kunnen checken door de retourslang iets te knijpen....tenminste...als dat geen kwaad kan. Ik weet dat niet.

Maar goed...dat waren iig mijn hersenspinsels en de dingen waar ik naar zou kijken als `t mijn autootje was. Wat Arnaud noemt zou ook best heel goed kunnen hoor...die bobines zijn een zwak brouwsel van VW....maar zouden ze dan allemaal aan het overlijden zijn? Dat leek mij dan weer toevallig...en is er eentje aan het overlijden, zou hij dan niet eerder op 3 poten gaan lopen?
Reply With Quote
  #13  
Old 26-01-2016, 23:46
Polo1w Polo1w is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,077
Default

Had laatst een soortgelijk iets met een "kuch" peugeot 106, en die bleek bougies uit de prehistorie te hebben. Na vervangen enorm beter starten.

Onvoldoende brandstofdruk is ook een optie.

Heb ook wel eens gehad bij opels dat de klepstelen wat aan de klepgeleiders bleven plakken, waardoor ze heel moeilijk gingen starten, klonk als weinig compressie tijdens starten.
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor
E30 320i cabrio '90 😎
Twingo 1.2 '01 extra daily
Twingo 1.2 '08 voor de vrouw
Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back!
Reply With Quote
  #14  
Old 27-01-2016, 11:14
Vains's Avatar
Vains Vains is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 5,487
Default

@René: De pomp maakt altijd het zelfde geluid en als er iets met de opbrengst van de pomp zou zijn dan zou ik dat ook moeten merken onder het rijden lijkt mij...

Een AGN heeft gewoon een ontstekingsmodule met bougiekabels (dus geen penbobines). Straks eens even kijken naar de vonk.

Het is ook gewoon het rare dat de wagen goed lopend is weggezet en na 3 dagen stilgestaan te hebben heeft deze ineens moeite met starten
Als hij dan eenmaal loopt dan loopt hij ook zonder problemen..
__________________
Bmw e61 530d touring
Reply With Quote
  #15  
Old 27-01-2016, 17:06
GJ007's Avatar
GJ007 GJ007 is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 878
Default

Quote:
Originally Posted by Vains
@Johan1982MK1: uitlezen gaf geen storingen.

Ik las ook ergens dat de krukassensor de boosdoener kan zijn, iemand daar ervaring mee? Als deze niet goed is zou ik deze moeten kunnen uitlezen of niet?


zou dit niet zomaar uitsluiten, sensor kan verkeerde waarden doorgeven zonder dat een storing in de ecu te veroorzaken.
je zou dan de sensor waarde al moeten uitlezen tijdens de start oid...
__________________
Jetta Mk1 '83 1.8 DX [project]
Bora Mk4 '00 1.8T AQX [daily]
Audi A3 '03 2.0TDI BKD[daily]
Reply With Quote
  #16  
Old 27-01-2016, 18:02
86C's Avatar
86C 86C is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 597
Send a message via ICQ to 86C
Default

Ben ook wel nieuwsgierig naar de oplossing. Heb sinds vanochtend min of meer hetzelfde probleem bij een passat 35i uit '93. Na lang doorstarten en voet half op het gas pakt ie cilinder bij cilinder langzamerhandaan en loopt dan vervolgens normaal. Alleen bij het rijden met koude motor in lage toeren en gas los lijkt ie wat te bokken. Bij vollast of warme motor geen klachten. Na een halve dag stilstaan weer dezelfde symptomen. Nog niet kunnen checken of het in de ontsteking of brandstoftoevoer zit
Reply With Quote
  #17  
Old 28-01-2016, 18:21
Vains's Avatar
Vains Vains is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 5,487
Default

Gister vonk gecontroleerd en deze was prima. Wel vandaag even nieuwe bougies geplaatst maar helaas nog steeds niet starten :sad:

Gister met uitlezen gaf hij de volgende storingen:

01247 activated charcoal filter system solenoid valve 1-N80
P0113 Intake air temperature circuit high input
P0102 mass or volume air flow g70 circuit low input
P0107 engine coolant temperature circuit low input

Kan ik hieruit concluderen dat het aan de luchtmassameter ligt? Of kan een defecte kvs temperatuursensor voor deze storingen zorgen aan de lmm?
Toen ik de wagen laatst wel aan de praat had toen ging de motor wel bijregelen als ik de stekker van de lmm afhaalde.
__________________
Bmw e61 530d touring

Last edited by Vains : 28-01-2016 at 18:25.
Reply With Quote
  #18  
Old 28-01-2016, 23:35
GJ007's Avatar
GJ007 GJ007 is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 878
Default

Zou die temp sensor sowieso vervangen; geeft vage klachten als er iets mee is!
__________________
Jetta Mk1 '83 1.8 DX [project]
Bora Mk4 '00 1.8T AQX [daily]
Audi A3 '03 2.0TDI BKD[daily]
Reply With Quote
  #19  
Old 29-01-2016, 01:39
VWJYI VWJYI is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,095
Default

Ik heb anders nog wel een losse lmm liggen als je wil proberen? Even het nr opzoeken anders
Reply With Quote
  #20  
Old 29-01-2016, 08:20
Vains's Avatar
Vains Vains is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 5,487
Default

Quote:
Originally Posted by VWJYI
Ik heb anders nog wel een losse lmm liggen als je wil proberen? Even het nr opzoeken anders


Zal eerst even de kvs sensor vernieuwen, anders laat ik jou wel even iets weten Dave
__________________
Bmw e61 530d touring
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 18:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum