Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Algemeen > Ideeen en opmerkingen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 19-04-2020, 18:32
vw1rijder vw1rijder is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 35
Default Pas op! Opgelicht via Marktplaats

Beste forumleden,
Afgelopen week ben ik opgelicht.
Hoe? Ik heb via Mp een advertentie geplaatst dat ik een chromen bumper zoek voor een golf 1.
Vervolgens ben ik benaderd via WhatsApp. Via WhatsApp ging het 'gesprek' verder, op zich niets mis mee. Ik heb betaald maar er is geen bumper geleverd.
De details.
De verkoper deed zich voor als Sander met mobielnummer 06-44994813.
De betaalgegevens: eindigt op 01 35).
Hij vertelde verder dat hij werkzaam is bij autobedrijf Timur in Kerkrade.
Ik heb ondertussen contact gehad met Timur en hij heeft hier niets mee te maken.
Hij heeft foto's gebruikt (inclusief tekst) van dit forum die gepost waren in 2007.
Ik heb ondertussen aangifte gedaan. Het 06 nr is bekend bij de politie.
Voor jullie, let dus op als je een transactie doet waarbij bovenstaande gegevens worden gebruikt.
Verder, als jullie iets bekend voorkomt hoor ik het graag. Ik wil mijn centjes terug, en hoop (te voorkomen) dat deze stumper of stumpers niet meer slachtoffers maken

Last edited by VeeDubber : 20-04-2020 at 07:07.
Reply With Quote
  #2  
Old 19-04-2020, 19:12
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Heel erg jammer idd zoiets. Dat bepaalde types op zo'n sneue manier aan geld moeten komen... Bij de betaalgegevens klopt dus al iets niet. Maar goed,
is mij ooit lang geleden ook 1x overkomen.. 50euro weg.. Alles gecheckt maar foute boel, dus sindsdien kijk ik goed uit en als t even kan (dan maar iets duurder en wat dichter bij huis) haal ik het op..
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #3  
Old 20-04-2020, 07:09
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Ik heb je bericht wat aangepast. We stellen het op prijs dat je andere mensen probeert te waarschuwen voor 'handelaren' met verkeerde doelstellingen. We kunnen het echter niet toestaan dat hier allerlei persoonsgegevens worden gedeeld.

Voor andere lezers; Bij de Topic-Starter zijn nog wat meer gegevens bekend. Stem even per PM af als je met dezelfde handelaar te maken hebt gehad.
__________________
Reply With Quote
  #4  
Old 20-04-2020, 09:49
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Dat is dus waarom ik het principe hanteer: nooit online tweedehands kopen, tenzij via dit forum van leden die hier wat geschiedenis hebben.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #5  
Old 20-04-2020, 10:02
Sinaasboom's Avatar
Sinaasboom Sinaasboom is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2011
Posts: 476
Default

Mwah je kunt prima online tweedehands kopen, alleen een gezocht advertentie is heel riskant omdat je zelf iets zoekt en iemand die kwaadwillend is hierop perfect kan inspelen. Volgensmij geeft marktplaats zelfs waarschuwingen als je een gezocht advertentie plaats dat je moet opletten met oplichting. Tja en nog altijd.. als iets te mooi is om waar te zijn, is het dat meestal ook. (zeg niet dat het dit geval is hier)

En als je iets online wilt kopen, bij marktplaats staan tegenwoordig ook ervaringen van gebruikers over een verkoper. Als je ziet dat de verkoper 1 week lid is en geen ervaringen heeft kun je al eens beginnen te twijfelen.

Enfin, het blijft natuurlijk shit om opgelicht te worden.
Reply With Quote
  #6  
Old 20-04-2020, 12:18
golfcabriolet's Avatar
golfcabriolet golfcabriolet is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,552
Default

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Dat is dus waarom ik het principe hanteer: nooit online tweedehands kopen, tenzij via dit forum van leden die hier wat geschiedenis hebben.

ebay en paypal betalen
__________________
VW Golf 4 Cabriolet.
VW Golf 1 oettinger 8v GTI 1983.
Reply With Quote
  #7  
Old 20-04-2020, 15:28
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,180
Default

Advertentie gezocht is inderdaad tricky.
Ik koop/verkoop ook nog steeds regelmatig via MP, het is op goed vertrouwen maar met de juiste vragen kom je al een heel eind.
Om te beginnen ga je het object altijd ophalen.

Hoe populairder het object hoe vaker je goed moet opletten.
Ik heb het dan over een iPhone, PS4 etc

Mag in mijn handjes klappen dat ik voor het laatst ben opgelicht in 2011 met een Yasuni R uitlaat
Reply With Quote
  #8  
Old 20-04-2020, 23:09
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by golfcabriolet
ebay en paypal betalen

Kan die site niet uitstaan Zoveel rommel erop, zelfs op facebook marketplace vind je sneller wat je zoekt. Maar goed da's natuurlijk gewoon persoonlijke mening
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #9  
Old 22-04-2020, 17:58
vw1rijder vw1rijder is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 35
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Heel erg jammer idd zoiets. Dat bepaalde types op zo'n sneue manier aan geld moeten komen... Bij de betaalgegevens klopt dus al iets niet. Maar goed,
is mij ooit lang geleden ook 1x overkomen.. 50euro weg.. Alles gecheckt maar foute boel, dus sindsdien kijk ik goed uit en als t even kan (dan maar iets duurder en wat dichter bij huis) haal ik het op..




De betaalgegevens klopten wel. En een snelle check via google gaf ook geen negatieve berichten. Totdat ik de bumper niet heb ontvangen. Toen heb ik het 06 nummer via een fraudewebsite gecheckt. Enige vermelding was dat er meerdere meldingen over dit nummer bekend waren. Maar ja, toen was het al te laat natuurlijk
Ik heb aangifte gedaan, hopelijk levert het nog wat op.
Tis wel een goede leer voor de volgende keer
Reply With Quote
  #10  
Old 22-04-2020, 18:39
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Ook een goeie tip: rechterklik op afbeeldingen en dan 'Afbeelding zoeken in Google' klikken. Kan je gelijk zien of de foto van een forum ofzo is geplukt!
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #11  
Old 23-04-2020, 06:47
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Quote:
Originally Posted by vw1rijder
De betaalgegevens klopten wel. En een snelle check via google gaf ook geen negatieve berichten. Totdat ik de bumper niet heb ontvangen. Toen heb ik het 06 nummer via een fraudewebsite gecheckt. Enige vermelding was dat er meerdere meldingen over dit nummer bekend waren. Maar ja, toen was het al te laat natuurlijk
Ik heb aangifte gedaan, hopelijk levert het nog wat op.
Tis wel een goede leer voor de volgende keer


Zo ging het mij ook. Alles gecontroleerd.. maar niks ontvangen.
Ik zie dat je je begin post heb aangepast, maar als iemand zich voordoet als Sander op MP en je moet iets overmaken naar een rekening die aan een soort van arabische naam verbonden is dan moet je wel uitkijken.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #12  
Old 23-04-2020, 10:20
Rinus66's Avatar
Rinus66 Rinus66 is offline
No personal life
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 2,102
Send a message via MSN to Rinus66
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Zo ging het mij ook. Alles gecontroleerd.. maar niks ontvangen.
Ik zie dat je je begin post heb aangepast, maar als iemand zich voordoet als Sander op MP en je moet iets overmaken naar een rekening die aan een soort van arabische naam verbonden is dan moet je wel uitkijken.


Dat zie je helaas pas als het al overgemaakt is.
__________________
88 cabrio 2.0
83 golf gl 1.5
Reply With Quote
  #13  
Old 23-04-2020, 10:57
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Als ik geld over maak naar iemand dan moet ik de naam en het rekeningnummer invoeren.
Als er dus de naam Sander aan de MP account is gekoppeld en het geld moet naar de rekening van Hassan dan moet je dus goed oppassen. Dat is wat ik bedoel.

Vaak wordt er door zulke types ook een NL naam gebruikt voor een MP account zodat ze misschien een breder publiek aantrekken, dus het zegt niet dat het niet pluis is, maar uitkijken moet je tegenwoordig wel.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #14  
Old 23-04-2020, 17:14
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,846
Default

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Kan die site niet uitstaan Zoveel rommel erop, zelfs op facebook marketplace vind je sneller wat je zoekt. Maar goed da's natuurlijk gewoon persoonlijke mening


Volgens mij is het juist omgekeerd. Ebay is een draak van website maar als je weet hoe het werkt en je moet zoeken is het aanbod gigantisch en met PayPal heb je aankoop garantie. Ook zeer zeldzaam spul is te vinden via eBay, Zo komt nu een G60 gasklep voor automaat mij kant op (deze heeft standaard een TPS) de laatste keer dat ik er 1 zag is 12 jaar geleden.
Prijzen kunnen echt wel uit de hand lopen maar hier op MP heb je geen zekerheden en wij NL'érs zijn over het algemeen zeer slordig (Uitzonderingen zijn er zeker)
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 21:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum