Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Restauratie, plaat- en laswerk
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 11-11-2005, 08:48
polopower polopower is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,284
Default electrode lassen

Wie heeft er ervaring met electrode lassen. Kan aan een apparaat komen voor weinig. Specs: zowel netspanning als krachtstroom. 650 ampere met een zeer breed stelbereik, Kopergewikkeld, losse electroden bijgelever en er is met zeer kleine electroden te lassen.

Heeft iemand ervaring en weet iemand waar hij bij aanschaf op moet letten? Geschikt voor plaatwerk etc?
__________________
Advice is a form of nostalgia, dispensing it is a way of fishing the past from the disposal, wiping it off, painting over the ugly parts and recycling it for more than its worth.
Reply With Quote
  #2  
Old 11-11-2005, 08:53
Bussie komt zo's Avatar
Bussie komt zo Bussie komt zo is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,233
Send a message via MSN to Bussie komt zo
Default

Electrode geschikt voor plaatwerk!!

Totaal niet, je kan er absoluut geen dun plaatwerk mee lassen.

Gezien het feit dat je met een mig/mag lasapparaat op plaatwerk met een ampere of 50 last en een draadje van 0,6mm.
en met elektrode hebben ze die kleine draadjes niet.

Je koop als voor zo'n 375 euro een mig/mag apparaat op 230V met gas.
__________________
Airride kan dan wel net als siliconeborsten zijn.
Nep!!
But i like it!!!
Reply With Quote
  #3  
Old 11-11-2005, 12:55
polopower polopower is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,284
Default

Ik geloof wel dat hij verstelbaar is tussen 50 en 650 amp, verandert dat nog wat aan de zaak? En er konden dunne electroden in (hoe dun, dus is weet ik helaas niet)
__________________
Advice is a form of nostalgia, dispensing it is a way of fishing the past from the disposal, wiping it off, painting over the ugly parts and recycling it for more than its worth.
Reply With Quote
  #4  
Old 11-11-2005, 13:08
-Jens!-'s Avatar
-Jens!- -Jens!- is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,754
Default

heb je geen flikker aan voor plaatwerk, geef wat meer uit en je hebt een mooi mig karretje...DAAR kun je plaatwerk en nog veel meer mee lassen
__________________
Current;
'67 T1 Splitbus, '96 Polo, '95 Polo 6n
Past;
'91 Jetta, '92 Corrado, '93 Polo Coupe, '89 Steilheck, '74 Bug, '58 Bug ragtop, '79 Golf ragtop


***Slam & Weld***
Scraping Volkswagen Nostalgica

www.facebook.com/slamandweld
Reply With Quote
  #5  
Old 12-11-2005, 01:29
Marco's Avatar
Marco Marco is offline
Volksforum Crew - Elekit
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 7,628
Send a message via MSN to Marco
Default

www.rustbuster.nl cebora 155 is erg fijn apparaatje
__________________
Passat B1 LS
Passat B8 Businessline R
Reply With Quote
  #6  
Old 12-11-2005, 08:50
Rallye-VR6t's Avatar
Rallye-VR6t Rallye-VR6t is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 1,530
Default

Quote:
Originally Posted by polopower
Ik geloof wel dat hij verstelbaar is tussen 50 en 650 amp, verandert dat nog wat aan de zaak? En er konden dunne electroden in (hoe dun, dus is weet ik helaas niet)



650Amp las je scheepswanden mee af met 6.25 electrode. Met vulnaden van 2 cm.
Niet echt geschikt om je auto blik van 0.7 0.8 mm mee te doen.
Dan heb je CO2 voor nodig.

Wat belangrijk is bij lastoestelen is de ontsteekspanning.
Deze moet liefst 42V of hoger zijn. Maar een prof. lasser kan er vast nog veel
meer over zeggen.

Ik ben nooit verder gekomen dan de lasopleiding op school in 84-85.
__________________
Rallye Club Friesland, wie anders! VRnixT naar TFSI DSG
Reply With Quote
  #7  
Old 13-11-2005, 19:34
polopower polopower is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,284
Default

Dat is het nu net: Degene die voor mij bemiddeld bij deze eventuele aanschaf is +/- 15 jaar constructielasser geweest en volgens hem is plaatwerk prima te lassen met dit apparaat. Alhoewel ik geen waarden weet zegt hij dat de ontsteekspanning zeer gunstig is, maar omdat ik bovenstaande verhalen ook wel eens eerder heb gehoord had ik mijn twijfels over de geschiktheid voor plaatwerk. Daarom sta ik een beeetje in dubio: Iedereen raadt het me af maar hij zegt (met al zijn ervaring) dat dit apparaat ook zeer geschikt is voor dus plaatwerk.
__________________
Advice is a form of nostalgia, dispensing it is a way of fishing the past from the disposal, wiping it off, painting over the ugly parts and recycling it for more than its worth.
Reply With Quote
  #8  
Old 13-11-2005, 20:06
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

Iedereen tegen 1 persoon, lijkt mij wel duidelijk.
Dat niet alleen, de feiten spreken het verhaal nu eenmaal tegen
Niet doeehoeen!
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
  #9  
Old 14-11-2005, 11:09
richard-polo's Avatar
richard-polo richard-polo is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,975
Send a message via MSN to richard-polo
Default

hij is contructie lasser en hij zegt dat plaatwerk ermee te lassen is blijkbaar heeft die nog geen plaatwerk gelast met electrode want dan zou die weten dat dat niet werkt..

ik heb dan wel geen 15jaar ervaring als constructiewerker maar wel een aantal jaren inmiddels maar met electrode lassen is meestal voor het groffe werk met staal van 6cm dik.. plaatwerk van 2mm zal wat moelijk gaan..


op marktplaats staan regelmatig leuke mig apparaten.
veel c02 spul..
Reply With Quote
  #10  
Old 14-11-2005, 12:10
polopower polopower is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,284
Default

Dank voor alle reacties! Ik heb hem ook even over deze verhalen verteld, nu gaat hij zelf even testen op een stukje plaatwerk van enkele mm dik, maar de koop gaat iig niet door.

Jongens bedankt!
__________________
Advice is a form of nostalgia, dispensing it is a way of fishing the past from the disposal, wiping it off, painting over the ugly parts and recycling it for more than its worth.
Reply With Quote
  #11  
Old 14-11-2005, 13:14
Bussie komt zo's Avatar
Bussie komt zo Bussie komt zo is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,233
Send a message via MSN to Bussie komt zo
Default

Quote:
Originally Posted by polopower
Dank voor alle reacties! Ik heb hem ook even over deze verhalen verteld, nu gaat hij zelf even testen op een stukje plaatwerk van enkele mm dik, maar de koop gaat iig niet door.

Jongens bedankt!

Verstandigste keuze van het jaar.

Geloof ons nou maar, tis echt een klote ding voor 1mm plaatwerk.
Als we het over enkele mm gaan hebben wordt het al gauw een ander verhaal.
Maar 1mm stomp tegen elkaar lassen, NO WAY....
__________________
Airride kan dan wel net als siliconeborsten zijn.
Nep!!
But i like it!!!
Reply With Quote
  #12  
Old 14-11-2005, 14:49
richard-polo's Avatar
richard-polo richard-polo is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,975
Send a message via MSN to richard-polo
Default

laat even weten wat hij ervan gebakken heeft!!! ben ik erg benieuwd na als iemand met 15jaar ervaring zegt dat dat kan... misschien als tijdelijke oplossing dat het wel werkt maar ik denk niet dat dat blijft zitten als alles geschuurd en gelakt is..
Reply With Quote
  #13  
Old 14-11-2005, 15:09
polopower polopower is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,284
Default

Doe ik! Waarschijnlijk deze week ff een avondje prikken. Ik ben echt een leek op dit gebied, ben me wel aan wat aan het inlezen maar echt concrete 'handleidingen' heb ik op het net nog niet gezien.
__________________
Advice is a form of nostalgia, dispensing it is a way of fishing the past from the disposal, wiping it off, painting over the ugly parts and recycling it for more than its worth.
Reply With Quote
  #14  
Old 14-11-2005, 19:02
Marco's Avatar
Marco Marco is offline
Volksforum Crew - Elekit
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 7,628
Send a message via MSN to Marco
Default

1mm plaatwerk is al aan de wat dikkere kant. Meeste reparatie plaat is 0.8 of 0.9

Nu denk je dat dat peanuts is, maar voel maar eens een plaat van bijv. 0.6 en 0.8 .Echt wereld van verschil. Overigens is leren lassen met een CO2 apparaatje redelijk eenvoudig. Na een aantal uurtjes red je je er wel mee
__________________
Passat B1 LS
Passat B8 Businessline R
Reply With Quote
  #15  
Old 14-11-2005, 19:09
polopower polopower is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,284
Default

En wie hebben er ervaring met tiglassen? En dan met name wisselstroom zodat je ook alu en rvs kan bakken en braden. Ik weet dat die apparaten niet te betalen zijn en dat het nu lijkt dat ik van de hak op de tak spring, maar ik denk dat dit wel informatief is voor iedereen die zich meer wil verdiepen in het lassen.

En dan direct nog maar een vraag: wat is het grote verschil tussen MIG, MIG/MAG, Plasma, TIG, CO2 etc... (dat sommige lasmethoden onmogelijk/onbetaalbaar zijn voor de hobbyist daargelaten)
__________________
Advice is a form of nostalgia, dispensing it is a way of fishing the past from the disposal, wiping it off, painting over the ugly parts and recycling it for more than its worth.

Last edited by polopower : 15-11-2005 at 09:59.
Reply With Quote
  #16  
Old 14-11-2005, 19:43
Marco's Avatar
Marco Marco is offline
Volksforum Crew - Elekit
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 7,628
Send a message via MSN to Marco
Default

Het apparaat wat ik onlangs met mn vader heb aangeschaft geeft ook de mogelijkheid om ALU en RVS te lassen, Dan zijn er wel wat aanpassingen nodig, zoals andere lasdraad en n ander gas. Bij RVS heb je bijvoorbeeld een heel zuiver gas nodig (Puur Argon) Nu las je met ongeveer 85% argon en 15% CO2.

Als je een mailtje stuurt naar Rustbuster kunnen ze je er alles over vertellen, nee ik krijg er niet voor betaald voor die reclame, we zijn er gewoon heel erg goed geholpen en worden daar nog steeds goed geholpen. Al diverse malen n vraag gesteld via de mail (je kunt ze ook bellen) meteen antwood zonder moeilijke vragen van hun kant.
__________________
Passat B1 LS
Passat B8 Businessline R
Reply With Quote
  #17  
Old 15-11-2005, 23:41
stufenheckfahrer's Avatar
stufenheckfahrer stufenheckfahrer is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2005
Posts: 881
Default

Owkee, ik ben zelf 16 jaar lang pijplasser/constructie lasser geweest, en ik heb ooit één keer, in een onbezonnen bui, elektroden gelast aan een auto. Dit is Kwalitatief
Uitermate
Terleurstellend


Waarbij de eerste letters betekenen wat ik bedoel.
Elektrode van 0,75 mm, natuurlijk rutiel vanwege de lagere benodigde startspanning, over 2 stukjes van ong. 7 cm heb ik een hele middag gedaan.
1 drupje lasmateriaal, en dan weer slijpen.
Kortom, no fucking way, nog voordat je een vlamboog hebt brand er een gat in je plaat, en dan word je probleem alleen maar groter!

Greetz Ron
__________________
Veni vidi velcro.....
Ik kwam, zag, en bleef hangen
Reply With Quote
  #18  
Old 03-02-2010, 21:12
mohlars mohlars is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 1
Default

elektrode lassen word alleen nog onderwater en op montage gebruikt voor kleine dingetje niet voor groten dingen en op de scheeps bouw maar dat is meestal zwaartekracht lassen met speciale elektrodes of onder poederdek soort mig mag maar dan geen gas maar poeder die smelt en dan krijg je ook een slak net als elektrode en volgens mij moet 2 mm wel lekke met en 1 mm elektrode en als je daar nie aan kan komen lukt misschien 1,5 wel


Quote:
Originally Posted by richard-polo
hij is contructie lasser en hij zegt dat plaatwerk ermee te lassen is blijkbaar heeft die nog geen plaatwerk gelast met electrode want dan zou die weten dat dat niet werkt..

ik heb dan wel geen 15jaar ervaring als constructiewerker maar wel een aantal jaren inmiddels maar met electrode lassen is meestal voor het groffe werk met staal van 6cm dik.. plaatwerk van 2mm zal wat moelijk gaan..


op marktplaats staan regelmatig leuke mig apparaten.
veel c02 spul..
Reply With Quote
  #19  
Old 03-02-2010, 21:41
Tiki Madness's Avatar
Tiki Madness Tiki Madness is offline
Volksforum Triple Action Donor - Half a brain dragracer
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,134
Default

Quote:
Originally Posted by polopower
En wie hebben er ervaring met tiglassen? En dan met name wisselstroom zodat je ook alu en rvs kan bakken en braden. Ik weet dat die apparaten niet te betalen zijn en dat het nu lijkt dat ik van de hak op de tak spring, maar ik denk dat dit wel informatief is voor iedereen die zich meer wil verdiepen in het lassen.

En dan direct nog maar een vraag: wat is het grote verschil tussen MIG, MIG/MAG, Plasma, TIG, CO2 etc... (dat sommige lasmethoden onmogelijk/onbetaalbaar zijn voor de hobbyist daargelaten)

Rvs tiglas je ook met gelijkstroom.
Alleen aluminium las je met wisselstroom.Staal en rvs kun je met een aantal lessen goed onder de knie krijgen,aluminium is een stuk lastiger te leren.
Dit komt vooral door de eigenschappen van het aluminium.Op het aluminium zit een oxidelaag waar je doorheen moet.Dit gaat moeilijk vandaar dat ze een wisselstroom aparraat gebruiken om pulserend door die laag te komen.
Verder is het lastig omdat je niet aan het materiaal kunt zien of het aan het smelten is of niet(geen verkleuring) en kan het dus zo zijn dat het onderliggend materiaal al vloeibaar is terwijl de buitenkant nog massief is.
Ga je dan door die buitenste laag dan heb je ineens een groot gat en kun je opnieuw beginnen .

Mig/mag kun je jezelf aanleren maar voor tig zou ik een cursus doen.

Succes,

Michael
__________________
I got kicked out of Barnes and Noble once for moving all the Bibles into the fiction section.
Reply With Quote
  #20  
Old 03-02-2010, 23:23
LuukGTI LuukGTI is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 560
Default

Quote:
Originally Posted by polopower
En dan direct nog maar een vraag: wat is het grote verschil tussen MIG, MIG/MAG, Plasma, TIG, CO2 etc... (dat sommige lasmethoden onmogelijk/onbetaalbaar zijn voor de hobbyist daargelaten)


MIG/MAG is eigenlijk zoals men het in de volksmond noemt, Co2 lassen. Het kan allebei met hetzelfde apparaat, alleen gebruik je andere gassen.


MIG, is lassen met een Inert gas (deze reageert NIET met de las)

MAG, is lassen met een Actief gas (deze reageert WEL met de las)


Plasma: Word naar mijn weten alleen gebruikt voor het snijden van staal, word een combinatie van gassen en stroom gebruikt.

Dan heb je ook nog Autogeen lassen, dit is met Zuurstof en Acetyleen. En word eigenlijk gebruikt voor Snijbranden. Ongeveer hetzelfde als Plasma. Enige verschil is dat plasma vaak voor dunne plaat word gebruikt, en met zowel gas & stroom is. En Autogeen is alleen met gas en kun je ook dikke profiel balken mee snijden.

Hoop dat het een beetje duidelijk is zo!

Ik heb zelf zo eentje, ooit voor 150 euro gekocht met zo'n statiegeld gasfles zegmaar. Heb daar mijn hele Golf mee gelast!
Op deze zit een wegwerp gasflesje, maar daar komt amper gas uit. Kun je beter niet kopen
http://link.marktplaats.nl/316998206

Succes!
__________________
Project rotte Golf: Golf 2 GTI 8V
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 21:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum