Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #21  
Old 08-05-2017, 19:36
wob8v's Avatar
wob8v wob8v is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 606
Default

Hier wat info over de VR6:



Bedankt nog voor de complimenten. Ik wil er wel bij vermelden dat dit de eerste keer is dat ik dit doe. De video's die op Youtube rondgaan zijn gemaakt door mensen met vele jaren ervaring. Nadeel van deze mensen is dat het een erg kleine groep is, die weinig informatie over de how-to van een dergelijke simulatie rondventileren . De kans is dus groot dat mijn simulatie minder nauwkeurig bij de werkelijkheid komt dan die op Youtube staan....

Desalwelteplus, ik vind het een goed begin al zeg ik het zelf
__________________
VW Golf Syncro '88 origineel NL
VW Caddy 3 1.9 TDI 2010
Audi A6 2.4 24v 2005

www.castra-machinebouw.nl

Last edited by wob8v : 08-05-2017 at 19:40.
Reply With Quote
  #22  
Old 08-05-2017, 22:44
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

Bedankt voor de info over de VR6, dat verklaart een hoop!

Wat "know-how" over software betreft - klopt. De "echte echte" dingen gaan mensen jou niet leren. En dan heb je het over Solidworks, maar je hebt nog talloze nog minder gangbare programmas. Ik wilde eens spelen met GT-Suite... schitterend programma, maar het is ongelofelijk uitgebreid, en volgens mij moet ene het zichzelf leren..

Ook interessant over de drukval van de carbs, daar was ik mij niet van bewust.

Trouwens, bedenk ik mij net. Zou het niet zo kunnen zijn dat de inlaat om een constructief reden niet perfect is? Denk daarbij aan de platgeknepen Vespa Ciao uitlaat, omdat de pijp anders ergens tegenaan komt..
Reply With Quote
  #23  
Old 09-05-2017, 17:07
wob8v's Avatar
wob8v wob8v is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 606
Default

Het spruitstuk van de 1.8T in bijvoorbeeld een audi A4 van 2003 is ook een goed voorbeeld van zo'n constructieve compromis. Daar zit de gasklep ook onder een heel onlogische hoek waarbij vooral de middelste 2 cilinders bedient worden.

Andere programma's ken ik niet zo. Ik zal GT-suite van de week eens opzoeken.
__________________
VW Golf Syncro '88 origineel NL
VW Caddy 3 1.9 TDI 2010
Audi A6 2.4 24v 2005

www.castra-machinebouw.nl
Reply With Quote
  #24  
Old 18-01-2018, 12:51
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,180
Default

Hoe zit het met dit project?
Reply With Quote
  #25  
Old 21-01-2018, 11:06
wob8v's Avatar
wob8v wob8v is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 606
Default

Hallo,

Sorry dat ik hier geen reply meer gezet heb.

Uit dit project zijn vooral conclusies getrokken. Het ging me om de inzichten. Ik had altijd vraagtekens bij de lengte van de spruitstukken die voor carbs te koop zijn. Er zijn 2 inlaatspruitstukken te koop voor 16v motoren, korte, en nog kortere. Op verkoopsites staat dan dat de langere voor een hoog koppel zorgen bij laag toerental, en de korte voor veel vermogen bij hoog toerental.

Ik heb de berekeningen uitgevoerd, en ik kan niet anders concluderen dat dit een onzinverhaal is. Beide buislengtes zijn geschikt voor pulsdrukvulling als de motor meer dan 9000 rpm draait. Ook zijn de buizen zo kort, dat atomisering van de brandstof relatief weinig tijd heeft.

Ook de drukvallen in de spruitstukken gaven veel inzicht. Iedereen die carburateurs op zijn motor heeft gemonteerd en zegt dat zijn of haar motor "beter ademt" zit er naast. Als er al vermogenswinst behaald is, komt dat door de onafhankelijke cilindervulling. Maar vaak zie je dat mensen ook een andere nokkenas monteren i.c.m. carburateurs, en die hebben een veel grotere invloed op de prestaties van de motor.

Door carburateurs op een motor te monteren gaat het volumetrisch rendement van de motor drastisch naar beneden, en dat wil niemand. Het is beter de injectie te behouden, en elke cilinder te voorzien van een eigen gasklep. Het is daarbij verstandig de inlaatbuizen zo lang mogelijk te laten. Voor 2000 rpm moet je een lengte van ±1,5 m hebben, voor 5000 rpm ±0,6 m, maar let op, dit verschilt per nokkenas. Voor geblazen motoren is deze lengte van ondergeschikt belang, omdat er al een overdruk in het kanaal heerst.

Het inlaatkanaal polijsten kan helpen, maar minimaal. Dit komt doordat de gassnelheid in het kanaal zo hoog is, dat je een "isolatielaagje" tegen de buiswand krijgt. De vermogenswinst die hiermee verkregen wordt is te danken aan de toenemende buisdiameter (en dus toename van het volumetrisch rendement). Wat wel helpt, is het uitlaatkanaal zo glad mogelijk te maken en deze buislengtes te optimaliseren, zodat de ene cilinder de andere "leeg trekt". Hier komen de bekende spagettispruitstukken om de hoek kijken.

Mijn carburateurs gaan weer in de verkoop dus.
__________________
VW Golf Syncro '88 origineel NL
VW Caddy 3 1.9 TDI 2010
Audi A6 2.4 24v 2005

www.castra-machinebouw.nl

Last edited by wob8v : 21-01-2018 at 11:08.
Reply With Quote
  #26  
Old 21-01-2018, 14:06
Scirocco_1600's Avatar
Scirocco_1600 Scirocco_1600 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,989
Default

ben eens benieuwd hoe het zit met een inlaatcollector van een G60 ( heb al jaren vragen gehad bij de vorm van de inlaat
Reply With Quote
  #27  
Old 21-01-2018, 15:14
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,180
Default

Quote:
Originally Posted by Scirocco_1600
ben eens benieuwd hoe het zit met een inlaatcollector van een G60 ( heb al jaren vragen gehad bij de vorm van de inlaat


Hebben we laatst ook naar staan kijken..
Het enige wat we op dit moment aan gedaan hebben is het weghalen van de gietverstevigingen tussen de kanalen. Zo kan de hitte van de uitlaat ook weer weg.
Maar we hebben hem nog niet open geslepen zoals deze man dat zou doen.
Het gekke wat wij moesten vaststellen is dat de kanalen erg groot zijn. Onze 8V kop is heel ver bewerkt en de inlaat qua diameter niet.
Reply With Quote
  #28  
Old 21-01-2018, 19:07
Scirocco_1600's Avatar
Scirocco_1600 Scirocco_1600 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by Van Limburg
Hebben we laatst ook naar staan kijken..
Het enige wat we op dit moment aan gedaan hebben is het weghalen van de gietverstevigingen tussen de kanalen. Zo kan de hitte van de uitlaat ook weer weg.
Maar we hebben hem nog niet open geslepen zoals deze man dat zou doen.
Het gekke wat wij moesten vaststellen is dat de kanalen erg groot zijn. Onze 8V kop is heel ver bewerkt en de inlaat qua diameter niet.


Dat was ik ook van plan die verstevigingen weg halen enkel dacht ik toen dat elke pijp bloot gesteld wordt aan de hitte terwijl origineel enkel de,onderkant en de zijkant wordt bloot gesteld aan de hitte . Het opensnijden heb ik ook al overwogen
Reply With Quote
  #29  
Old 21-01-2018, 19:48
wob8v's Avatar
wob8v wob8v is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 606
Default

Quote:
Originally Posted by Scirocco_1600
ben eens benieuwd hoe het zit met een inlaatcollector van een G60 ( heb al jaren vragen gehad bij de vorm van de inlaat


Ik ben niet echt bekend met de G60. Heb ooit wel een corrado G60 gehad, maar nooit inhoudelijk naar gekeken. Als ik klaar ben met mijn studie zou ik er eens naar kunnen kijken (zou ongeveer rond de zomer moeten zijn).
__________________
VW Golf Syncro '88 origineel NL
VW Caddy 3 1.9 TDI 2010
Audi A6 2.4 24v 2005

www.castra-machinebouw.nl
Reply With Quote
  #30  
Old 21-01-2018, 19:59
Scirocco_1600's Avatar
Scirocco_1600 Scirocco_1600 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by wob8v
Ik ben niet echt bekend met de G60. Heb ooit wel een corrado G60 gehad, maar nooit inhoudelijk naar gekeken. Als ik klaar ben met mijn studie zou ik er eens naar kunnen kijken (zou ongeveer rond de zomer moeten zijn).


Tegen die tijd heb ik me inlaat al uit elkaar geslepen om te bewerken :p hahah
Reply With Quote
  #31  
Old 22-01-2018, 07:10
EnVeeZee's Avatar
EnVeeZee EnVeeZee is offline
Quattro Donor - NvZes10vG60
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,798
Default

Ik kan je wel van de verschillende g60 inlaten en koppen voorzien, rij zo weer een keer bij je langs

als er overige g60 delen gewenst zijn zoals gaskleppen kan dat ook. Heel erg interessant dit!
__________________
Golf MK2 GTI 16vG60 '90 (SOLD)
Audi A4 Avant S Edition '20
Audi A3 Sportback '14
Reply With Quote
  #32  
Old 22-01-2018, 10:21
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,180
Default

Quote:
Originally Posted by Scirocco_1600
Dat was ik ook van plan die verstevigingen weg halen enkel dacht ik toen dat elke pijp bloot gesteld wordt aan de hitte terwijl origineel enkel de,onderkant en de zijkant wordt bloot gesteld aan de hitte . Het opensnijden heb ik ook al overwogen


Precies. Iedere pijp aan de onderkant, behalve de uiterste. Dat zou dus zeggen dat de binnenste 2 aanzienlijk warmer zullen blijven. Als ik hem straks in men handen heb, zal ik er een foto van posten.
Reply With Quote
  #33  
Old 22-01-2018, 10:31
Rallye-VR6t's Avatar
Rallye-VR6t Rallye-VR6t is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 1,530
Default

Quote:
Originally Posted by Scirocco_1600
ben eens benieuwd hoe het zit met een inlaatcollector van een G60 ( heb al jaren vragen gehad bij de vorm van de inlaat


Nou dat is gewoon drama. Dit is al aan de buitenkant te zien. Hoe je geen studie op los te laten.
Inlaat boven de uitlaat plaatsen

Destijds hadden ze de doorstroomkop moeten gebruiken.
Deze heeft ook een betere flow.

De g60 Heron kop stopt met fatsoenlijk flowen na 4500rpm.
Dan zie je de vuldruk oplopen en het vermogen stabilizeren en daarna afnemen.
__________________
Rallye Club Friesland, wie anders! VRnixT naar TFSI DSG
Reply With Quote
  #34  
Old 22-01-2018, 10:46
Bluepower Bluepower is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 935
Default

Quote:
Originally Posted by Rallye-VR6t
Nou dat is gewoon drama. Dit is al aan de buitenkant te zien. Hoe je geen studie op los te laten.
Inlaat boven de uitlaat plaatsen

Destijds hadden ze de doorstroomkop moeten gebruiken.
Deze heeft ook een betere flow.

De g60 Heron kop stopt met fatsoenlijk flowen na 4500rpm.
Dan zie je de vuldruk oplopen en het vermogen stabilizeren en daarna afnemen.


Is idd niet de best oplossing waar ze toen aan gedacht hadden.. Maar een phenolic spacer plaatsen tussen kop en spruitstuk, en een carbon hitte-schild tussen het uitlaatspruitstuk en inlaat scheelt al een stuk.. En natuurlijk dat melkpakje wat ze een intercooler noemen vervangen door een fatsoenlijke FMIC scheelt ook erg voor de inlaat temp.. Nog een beetje WMI spray erbij en je kunt van fatsoenlijke inlaat temperaturen spreken.
Maar ja, in de jaren 80 was men voor een consumenten-auto bij lange na niet zo veel bezig als voor de rally/race qua tuning..
Reply With Quote
  #35  
Old 22-01-2018, 14:32
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,180
Default




Reply With Quote
  #36  
Old 22-01-2018, 18:36
Scirocco_1600's Avatar
Scirocco_1600 Scirocco_1600 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by Van Limburg





Hier dacht ik ook aan
Reply With Quote
  #37  
Old 22-01-2018, 18:37
Scirocco_1600's Avatar
Scirocco_1600 Scirocco_1600 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by Rallye-VR6t
Nou dat is gewoon drama. Dit is al aan de buitenkant te zien. Hoe je geen studie op los te laten.
Inlaat boven de uitlaat plaatsen

Destijds hadden ze de doorstroomkop moeten gebruiken.
Deze heeft ook een betere flow.

De g60 Heron kop stopt met fatsoenlijk flowen na 4500rpm.
Dan zie je de vuldruk oplopen en het vermogen stabilizeren en daarna afnemen.


Zat er ook al aan te denken om de g60 op te bouwen naar xflow . Ik heb me laten vertellen dat een xflow niet meer flow heeft dan een gewone g60 kop .
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 23:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum