Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 21-11-2014, 21:12
DIY DIY is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 69
Default Verschillen G60 type 1H vs PG

Intro
Volledig uit interesse ben ik op zoek naar de overeenkomsten en verschillend tussen de vw G60 type 1H vs PG motor.
De 1H zou een doorontwikkeling zijn van de G60 PG, purpose build voor de golf rallye. De verschillen in de motor zouden als volgt zijn maar kennelijk is er nogal wat tegenspraak wat fabeltjes zijn en wat klopt.

Doel
lijstje met gevalideerde verschillen

bronnen
Ik heb alle punten zelf nog niet met m'n eigen ogen gezien maar bij mekaar gesprokkeld van "horen zegge" tot zelf gezien blij het sleutelen en als laatste verschillende fora (duitse en engelse). Kennelijk zijn er wel degelijk verschillen met de "gewone" PG 60 blok maar het is soms moeilijk de fabels van de feiten te kunnen onderscheiden.

Facts?!

G60 1H: purpose build, uitsluitend geleverd standaard in de Golf Rallye
G60 PG in fr corrado en de golf G60

Intercooler
1H standaard geleverd met de grote intercooler (rallye)
G60 met de kleine IC

cilinderinhoud:
1H: 1763cc
PG: 1781cc

Piston diameter:
1H: 80,60mm
PG: 81mm

polie op de G lader:
1H 140mm
diameter PG 143mm

inectoren:
1H grijze injectoren(meer opbrengst 308cc)
PG: de groene dacht ik los uit het hoof, 300cc

cilinderkop
cilinderkop H
Inlaat 35 x 30mm , 33 x 25mm uit
cilinderkop P
Inlaat 38 x 32mm , 36 x 25mm uit

Karterontluchting:
1H: allemaal die ronde onluchter
PG: allemaal de vierkante.
*nota: iemand een idee in de verschillen, buiten de vorm rond vs vierkant uiteraard ;p

kopbouten:
1H M10
PG M12

uitlaat:
1H standard kop heeft standaard bredere uitlaatkanalen. Exacte dimensies vind ik niet direct
PG: er zouden 2 versies van de PG kop geleverd zijn, oud en nieuw. SPecs weerom, aan te vullen.

En nu wordt het interessant, mysterieus.
Hier zoek ik dus vooral nog extra info over.
Hetgeen ik lees op sommige duitse en engels fora maar dus nooit op foto of echt bevestigd gezien heb:

Onbevestige verschillen
1H zou van fabriek af gesmede zuigers zuigersangen en krukas hebben.
1H zou op de ECU map hebben die tot 1.5 bar kan meten ( PG G60 tot 1 bar)
1H zou een ander programma default van VW uit hebben (agressievere opbouw van vermogen, nerveuzer zelfde topvermogen)

iedereen die kan bevestigen, aanvullen, Opmerkingen, correcties, allemaal welkom hier.

Last edited by DIY : 21-11-2014 at 22:34.
Reply With Quote
  #2  
Old 22-11-2014, 09:46
Rallyegolf20vt's Avatar
Rallyegolf20vt Rallyegolf20vt is offline
Draaideur Donateur - Retroracer
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 932
Default

Kleine aanvulling/correctie`s

intercoolers zijn qua oppervlak exact gelijk , alleen de instroom kant is anders .
Deze heeft een grotere diameter bij een rallye;80 mm tov 70mm bij PG

Grijze injectoren zitten veelal op de latere golfs G60 .
Op een rallye heb ik ze nog nooit gezien.
Kopbouten van een 1 H zijn dikker dan die van een PG bij mijn weten , niet dunner.

Pully van G lader is gelijk PG 1H (80mm volgens mij) echter de pully op de krukas is bij een rallye een paar mm groter om het verlies in cilinderinhoud te compenseren.
__________________
There`s no substitute for Turbo engines

Rallyegolf 2.5 TFSI S-tronic Quattro
Rallyegolf
Reply With Quote
  #3  
Old 26-11-2014, 20:55
Etino's Avatar
Etino Etino is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 90
Default

Er staat hier een foutje in, er zijn twee cilinderkoppen, de A en de P, sowieso voor de PG, iig geen H kop.
Er is nog een B kop, artnr: 037 103 351B, dit is de kop die volgens sommige in de Rallye's zaten.
Vreemd genoeg, vind ik nagenoeg niks over deze kop, behalve een paar webshops waarbij ze zeggen dat dit een specifiek Rallye onderdeel is.
Wat ik mij dus afvraag, zou de B kop misschien een VWM product zijn of is het gewoon een A of P kop maar dan met grotere gaten voor de kopbouten en een ander nummertje?
Want ik lees ook, is dat sommige de P kop vermelden onder de artnr: 037 103 265 BX, en de A kop eindigt op AX.
Ik vermoed dat de Rallye kop in dezelfde schuitje zit, en dat de B kop bijvoorbeeld gewoon een A of P kop is, maar dan met de grotere gaten voor de kopbouten.
Deze link, heeft iemand een volgens hem Rallye kop liggen, maar ik zie er duidelijk een A op staan.
Paar foto's verder zie je dat ie geen airco heeft en nog iets verder zie je de sticker in de kofferbak met vermelding dat er een 1H in zit, en de laatste foto zie je een foto van de motor en vermeldt ie duidelijk erbij dat het om een 1H gaat.

Het is allemaal heel vreemd, de airco uitgevoerde Rallye's zouden de PG motoren hebben, met de top mount intercooler ipv front mount.

Door de tijd heen zou het natuurlijk kunnen dat iemand de kop of motor omgewisseld heeft, maar ook bij de gewone PG lijkt er weinig logica in te zitten.
Ik heb nog een verhaal gehoord over de Rallye die een 1H had met een A kop, en zonder airco, dus het zou zomaar waar kunnen zijn.

Vergeef me als ik het verkeerd heb, maar als ik het internet moet geloven met alle verhalen:
De airco uitgevoerde G60jes kregen de P koppen, alles anders kregen de A koppen met de kleinere kanalen.

Maar gezien de verschillende verhalen overal, en de verhalen gebaseerd zijn op maximaal 26 jaar oude motoren, kan ik niks met zekerheid zeggen.
Mensen waren in 2001 al benieuwd naar alle verschillen, zowel in de kop als in het onderblok maar ik heb tot nu toe niks concreets gevonden, en de logica erin is voor mij ook zoek.
Reply With Quote
  #4  
Old 26-11-2014, 22:55
Ruud 16V-G60's Avatar
Ruud 16V-G60 Ruud 16V-G60 is offline
Adverteerder - Ruud 16v-G60
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 527
Default

1H is ook gewoon een A kop.Pas vanaf eind jaren 90 zijn de P koppen gekomen.Niet alleen de boutgaten zijn groter bij een 1H kop,ook de ringuitsparing waar de ring van de kopbout in komt te liggen heeft een andere diameter.
Reply With Quote
  #5  
Old 26-11-2014, 23:18
Etino's Avatar
Etino Etino is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 90
Default

Quote:
Originally Posted by Ruud 16V-G60
1H is ook gewoon een A kop.Pas vanaf eind jaren 90 zijn de P koppen gekomen.Niet alleen de boutgaten zijn groter bij een 1H kop,ook de ringuitsparing waar de ring van de kopbout in komt te liggen heeft een andere diameter.

Weet je zeker van de P kop dat ze pas eind jaren 90 zijn gekomen?
Ik bedoel in de zin van, waarom zouden ze jaren later nadat de G60 uit productie is genomen nog een nieuwe kop ontwikkelen.

Overigens, ik zie nog een foutje, carter ontluchting is wel op basis van bouwjaar, de mijne heeft een ronde pot erop, PG gebouwd in 1990.
Volgens mij was 90 of 91 ook het jaar dat ze van ronde naar vierkante gingen, iig, een Rallye mag fabrieksaf geen vierkante erop hebben, vierkante is later na gekomen.
Reply With Quote
  #6  
Old 27-11-2014, 07:54
Roundup's Avatar
Roundup Roundup is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 347
Send a message via MSN to Roundup
Default

Quote:
Originally Posted by Etino
Weet je zeker van de P kop dat ze pas eind jaren 90 zijn gekomen?
Ik bedoel in de zin van, waarom zouden ze jaren later nadat de G60 uit productie is genomen nog een nieuwe kop ontwikkelen.

Overigens, ik zie nog een foutje, carter ontluchting is wel op basis van bouwjaar, de mijne heeft een ronde pot erop, PG gebouwd in 1990.
Volgens mij was 90 of 91 ook het jaar dat ze van ronde naar vierkante gingen, iig, een Rallye mag fabrieksaf geen vierkante erop hebben, vierkante is later na gekomen.


Inderdaad, mijn G60 van 1990 heeft ook nog een ronde carterontluchting.

Het net van een Rallye intercooler is gelijk aan dat van een G60. Enkel de in en uitlaat staan verder uit elkaar zodat er een grotere radiator (koelwater) tussen past.
Reply With Quote
  #7  
Old 28-11-2014, 17:15
Rallye-VR6t's Avatar
Rallye-VR6t Rallye-VR6t is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 1,530
Default

De Rallye is met beide motoren geleverd, 1H en PG. De 1H is geen door ontwikkelde PG motor. De 1H voldeed aan de regels van de FIA om als basis te kunnen dienen voor de wedstrijdmotoren. De krukas poelie is gelijk aan die van de Passat 136mm (PG 134mm) om zo de Glader iets meer toeren te geven.

Verder is het volgens mij maar net wat ze bij VW aangeleverd kregen, dat werd op de motor geschroefd en in een auto gelepeld.

Onbevestige verschillen
1H zou van fabriek af gesmede zuigers zuigersangen en krukas hebben.
1H zou op de ECU map hebben die tot 1.5 bar kan meten ( PG G60 tot 1 bar)
1H zou een ander programma default van VW uit hebben (agressievere opbouw van vermogen, nerveuzer zelfde topvermogen)


Mjwaa leuke verhalen maar die 136mm drijfstangen zijn gewoon simpele dingen waar je niets mee kunt.
De druksensor die in de computer kan tot 1bar meten. Er is wel een sensor van Bosch die past en meer druk kan meten, maar nagenoeg niet nodig op een G60 motor. De kop van een 8V kun je druk opzetten wat je wilt maar de flow is gewoon slecht. Meer druk is niet meer vermogen. Daarnaast moet je een tuner vinden die nog zin heeft om er mee aan de slag te gaan.
Ander programma, nerveuzer? Mensen waar hebben we het over het is 160pk/225nm, in een loodzware Rallye, vermogen waarbij je in slaap valt.
__________________
Rallye Club Friesland, wie anders! VRnixT naar TFSI DSG

Last edited by Rallye-VR6t : 28-11-2014 at 17:20.
Reply With Quote
  #8  
Old 29-11-2014, 23:09
Rallye-VR6t's Avatar
Rallye-VR6t Rallye-VR6t is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 1,530
Default

http://suchen.mobile.de/auto-insera...s=EXPORT&noec=1

Kijk ook leuk! Let op de details.
Rallye met 4kant carterontluchting en een IC voor een airco. Maar ik mis de airco slangen of ik zie ze niet. Wel zie je een Spaanstalige instructieboekje. De auto heeft elektrische raambediening.
__________________
Rallye Club Friesland, wie anders! VRnixT naar TFSI DSG
Reply With Quote
  #9  
Old 30-11-2014, 00:39
Etino's Avatar
Etino Etino is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 90
Default

Is toch gewoon een top mount intercooler?
Heb namelijk eens aan een aircoloze SB(Mk2 GTD) motor gewerkt met deze intercooler, of ik kijk ergens anders?

Carteronluchting is toch niet moeilijk om te vervangen of wel, staat ook op mijn to-do list voor mijn Corrado aangezien de vierkante veel mooier is.
Reply With Quote
  #10  
Old 02-12-2014, 05:25
Ruud 16V-G60's Avatar
Ruud 16V-G60 Ruud 16V-G60 is offline
Adverteerder - Ruud 16v-G60
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 527
Default

bij een vierkante ontluchting is ook het kleppendeksel anders,deze moet je dus mee vervangen.En ohja het slangetje naar de retoutbuis heeft ook een net iets ander model
Reply With Quote
  #11  
Old 02-12-2014, 11:17
MelG60 MelG60 is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,448
Default

Vierkante ontluchting heeft een gladder kleppendeksel, zit op de latere types. Grijze injectoren heb ik nog nooit standaard op een Rallye gezien (Rallye is vroege model G60 natuurlijk) 1H en PG hebben gegoten zuigers en een gesmede krukas net als zon beetje elke andere motor groter dan 1.6 van VW uit die periode.
__________________
1991 Golf GTI 20v 4x4 677pk
1989 Golf 20v turbo 4motion
1990 Golf GTI G60
1990 Golf GTI 16vG60
1991 Golf GTI G60
1991 Golf GTI Edition one G60
1983 Golf GTI 16vG60
1983 Golf GTI G60
2000 Audi S3
Reply With Quote
  #12  
Old 02-12-2014, 12:46
obimaster obimaster is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 510
Default

maar is het niet zo dat enkel de g60 een gesmeerde krukas heeft?
mvg
__________________
G60 is in my DNA
Reply With Quote
  #13  
Old 02-12-2014, 13:15
MelG60 MelG60 is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,448
Default

Nee, PL/KR/PB etc heeft ook een gesmeede krukas.
__________________
1991 Golf GTI 20v 4x4 677pk
1989 Golf 20v turbo 4motion
1990 Golf GTI G60
1990 Golf GTI 16vG60
1991 Golf GTI G60
1991 Golf GTI Edition one G60
1983 Golf GTI 16vG60
1983 Golf GTI G60
2000 Audi S3
Reply With Quote
  #14  
Old 02-12-2014, 19:49
obimaster obimaster is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 510
Default

Ja gesmeed wel,maar bedoel gesmeerd,olie kanalen,mvg
__________________
G60 is in my DNA
Reply With Quote
  #15  
Old 02-12-2014, 22:12
Rallye-VR6t's Avatar
Rallye-VR6t Rallye-VR6t is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 1,530
Default

Quote:
Originally Posted by obimaster
Ja gesmeed wel,maar bedoel gesmeerd,olie kanalen,mvg


Dat is voor iedere krukas wel de bedoeling, gesmeerd worden door olie.
__________________
Rallye Club Friesland, wie anders! VRnixT naar TFSI DSG
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 00:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum