Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 30-09-2020, 10:13
Blammo Blammo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2020
Posts: 43
Default Algemene en diepgaande info van de VW 1.8T 20v gevraagd

Dit wordt een voorsteltopic en vragentopic in 1. Als je verder leest snap je waarom. Ik doe het alleen even in omgekeerde volgorde.

De vragen:
-Hoe breed is de combi van motor en versnellingsbak in totaal, Inclusief accessoires en tandriem? Hoe preciezer hoe beter.
-Zijn er specifiek sterkere blokken standaard als andere? En zo ja, welke?
-Zijn er versnellingsbakken met sper te vinden standaard? En zo ja, welke? Wat ik niet zoek is geen viscose sper, zoals een Haldex, maar een platen of torsen sper.
-Wat zijn de verschillende diffverhoudingen die standaard in alle modellen te vinden zijn?
-Wat weegt de hele combi?

Waarom wil ik dat weten:
Ik heb een auto van 48 jaar oud. Volledig aangepast. En dan bedoel ik niet verlaagd, etc, maar op competitieniveau. Het is echter nog steeds een straatauto, en afgesteld op rally. Dus denk klein (formaat Golf Mk1), licht (603 met halfvolle tank), heel goed onderstel en nog betere aerodynamica, schijven rondom met 6 remklauwen (want hydraulische handrem). Maar ook geluidsisolatie, halve kooi die doorverbonden is met de gehele achterophanging en die door de dorpels loopt. Overal verstevigd voor extra stijfheid en een spartaans, maar wel normaal interieur.

Wat is er dan niet goed aan:
Motor en versnellingsbak. Hij is voor zijn doen snel, maar niet snel genoeg. En ik kan een heel blok nog veel verder gaan aanpassen en heb daar ook alle spullen voor liggen, maar sinds de huidige APK regelgeving vanaf 50 jaar komt te vervallen en dit van 2022 voor mij het geval is ben ik rustig aan info aan het vergaren wat erin zou kunnen passen. afmetingen zijn bij mij een schaarste, dus daar valt of staat alles mee. De versnellingsbakvragen zijn er omdat ik ook met kleine wielen rond rijdt, Een Vmax van 200km/per uur is prima, maar gezien ik hem ook op straat rijdt moet het niet maar 160km/per uur worden op 7000RPM.

Mijn achtergrond:
Zelf heb ik een engineering achtergrond in internationale motorsport. Al jaren niet meer actief in op wedstrijdniveau, maar ik ontwikkel voor mezelf nog steeds de nodige onderdelen. met mijn huidige auto moet dat ook wel, want onderdelen bestaan niet of zijn schaars.

Waar ben ik naar op zoek:
Ik ben op zoek naar een oplossing die minimaal 150 PK geeft, en met de nodige aanpassingen rond de 200Pk haalbaar wordt. Vandaar de keuze voorde 1.8T aangezien ze goed verkrijgbaar zijn en redelijk eenvoudig op te voeren. Bovendien reageren ze erg goed op uitlaten (want turbo en zeker gezien de setup die ik wil gaan draaien). Ik hoef bovendien niet alles zelf te ontwikkelen aangezien er een goede aftermarket support op zit. Dat scheelt gewoon tijd en geld. Het is beter als een 8v OHV moeten ombouwen naar 16v DOHC, met onderdelen van verschillende fabrikanten.

Regelgeving:
Ik weet dus van alle gevolgen regeltechnisch die er zijn, dus laat dat geen discussie worden? Ik neem ze voor lief en beschouw ze als een aanvaardbaar risico.

Naast het VW motorblok ben ik ook voor een Saab motor aan het kijken en ga die eerst vergelijken. Ik heb nog 1,5 jaar, dus het kan zijn dat er nog meer motoren aan het rijtje worden toegevoegd.
Reply With Quote
  #2  
Old 30-09-2020, 12:09
Sinaasboom's Avatar
Sinaasboom Sinaasboom is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2011
Posts: 476
Default

Welkom hier! Ben wel benieuwd geworden om welke auto het gaat
Ik kan eens voor je meten aan een 20vt met bak, hij hangt momenteel nog buiten de auto dus kan hem redelijk precies voor je opmeten eventueel. Wegen gaat moeilijk worden heb geen idee hoe ik dat zou kunnen doen eventueel.
Reply With Quote
  #3  
Old 01-10-2020, 15:29
Blammo Blammo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2020
Posts: 43
Default

Dat kan ik wel vertellen: 1972 Fiat 127. Naar het schijnt de oudst nog rijdende, want ze roesten harder als je je voor kunt stellen. Zeg maar de voorvader van de MK1 Golf: De eerste auto met de motor dwars voorin en de bak ernaast van een grote fabrikant. Veel plezier van, maar 903cc, en een bak die ongeveer 75 pk aan kan en 80 pk hebben is niet echt een succes. Verder ontwikkelen gaat wel, en 200 Pk is wel haalbaar met dezelfde motor, maar als ik dan naar het kostenplaatje ga kijken, is een ander blok efficienter, en alles is te krijgen, in plaats van alles zelf moeten maken of aanpassen van andere modellen.

Als je dat op wilt meten heel graag. Dan weet ik of het binnen de veertorens gaat passen!

Wegen: 2 weegschalen! Gewoon de normale waar je jezelf op weegt. KG meer of minder maakt niet zoveel uit, en uiteindelijk is het meer om alvast voorbereidend werk te doen. Huidige blokje is gietijzer met alu kop en alu bak, bij elkaar ongeveer 150KG inclusief dynamo startmotor en dergelijke. Ik gok dat deze minstens 50KG zwaarder wordt als combi, wat met de huidige voorveren een probleem gaat worden. Dat verschil moet ik compenseren, anders zit ik bij elke klinker op de bumpstops.
Reply With Quote
  #4  
Old 02-10-2020, 07:07
Rallyegolf20vt's Avatar
Rallyegolf20vt Rallyegolf20vt is offline
Draaideur Donateur - Retroracer
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 932
Default

Wat misschien ook een goede oplossing voor jou zou zijn is een 1.4 tsi. Ik heb een goede vriend van mij daar laatst mee geholpen deze om te bouwen. Dit zit nu in een polo 1.2 tsi. Ook nog met de 7 traps dsg (droge plaat)
Ik was erg verrast over het gewicht van deze motor, deze is helemaal van aluminium en heeft een watergekoelde intercooler in het inlaatspruitstuk. Je hebt deze in verschillende uitvoeringen qua vermogen. Die van ons is geupgrade met een 150 pk uitvoering turbo en doet nu dik 200 pk met rond de 330 NM. In mijn beleving zou dit wel een ideaal motortje voor je kunnen zijn, heel licht en weinig rand appendages zoals intercooler en slangen etc. Met een op maat gemaakte 02A/J/S versnellingsbak (relatief sterk en heel veel keus) qua overbrengingen heb je een in mijn optiek een super combi voor zo`n lichte auto.
Voor de juiste motorcode zal ik even moeten vragen , er zijn namelijk wat onderlinge verschillen in cilinderkop en oliepomp aansturing weet ik nu en ik ben hier niet zo in thuis.
__________________
There`s no substitute for Turbo engines

Rallyegolf 2.5 TFSI S-tronic Quattro
Rallyegolf
Reply With Quote
  #5  
Old 04-10-2020, 16:27
Blammo Blammo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2020
Posts: 43
Default

Quote:
Originally Posted by Rallyegolf20vt
Wat misschien ook een goede oplossing voor jou zou zijn is een 1.4 tsi. Ik heb een goede vriend van mij daar laatst mee geholpen deze om te bouwen. Dit zit nu in een polo 1.2 tsi. Ook nog met de 7 traps dsg (droge plaat)
Ik was erg verrast over het gewicht van deze motor, deze is helemaal van aluminium en heeft een watergekoelde intercooler in het inlaatspruitstuk. Je hebt deze in verschillende uitvoeringen qua vermogen. Die van ons is geupgrade met een 150 pk uitvoering turbo en doet nu dik 200 pk met rond de 330 NM. In mijn beleving zou dit wel een ideaal motortje voor je kunnen zijn, heel licht en weinig rand appendages zoals intercooler en slangen etc. Met een op maat gemaakte 02A/J/S versnellingsbak (relatief sterk en heel veel keus) qua overbrengingen heb je een in mijn optiek een super combi voor zo`n lichte auto.
Voor de juiste motorcode zal ik even moeten vragen , er zijn namelijk wat onderlinge verschillen in cilinderkop en oliepomp aansturing weet ik nu en ik ben hier niet zo in thuis.


Uh, niet echt, maar dat heeft meer met de motor zelf en de beschikbaarheid te maken. Voor jouw beeld is de boel meer dan genoeg beschikbaar, maar ik heb liever de marge die de 1.8 mij geeft. Bovendien roer ik nog graag in mijn versnellingen. Wat je namelijk vergeet met de DSG is wat er gebeurt als je heel hard aanremt, en ik ga meerdere versnellingen terug. Dat gaat niet zo best met de DSG. Ik moet de controle hebben om heel snel van zijn 4 naar zijn 2 te kunnen, en niet pas willen schakelen als ik al in de bocht zit. Remmen gaat met een hele lichte auto en aangepaste hoofremcylinders+klauwen en schijven rondom hard genoeg om ineens hoofdpijn te hebben.

Elke gearing die ik draai is ook nog eens korter. Ik rijdt immers met een rolomtrek van 1874mm. Dezelfde golf met een velgmaat van 225/45/R17=1992mm. Dus das al 6% reductie op de FD. Komt nog bij dat de DSG niet handig is om de FD van te vervangen en dat er minder keuze in de FD is van de DSG. Tenminste, das een aanname van mijn kant? Correct me if I'm wrong.

En dan is er nog de kwestie gewicht: Het 1.4 blokje zal een paar kg lichter zijn, als de 1.8, maar ik gok niet zo veel? Architectuur lijkt hetzelfde namelijk. DSG daarentegen: Die zijn wel lomp zwaar vergeleken met de handbak. En in een auto waar gewicht een grote rol speelt is dat niet grappig. Ik heb liever minder vermogen als meer gewicht.

Intercooler setup is voor mij niet van toepassing, omdat ik alles custom moet maken. Het past toch niet ivm de ruimte. En ik kan alles als casette bouwen, dus de piping maak ik me niet druk om. Ik heb ook heel het aerodynamische pakket zelf ontwikkeld, dus dat is de issue ook niet. Maar ik kan een front mount zo kwijt als ik dat zou willen. En ik kan er zelfs downforce mee genereren aangezien ik de ducting erachter kan gebruiken.

Lang verhaal kort: Voor mij dus alleen de 1.8, mits die qua afmetingen en andere info voldoet. Als er iemand is die die meetgegevens heeft hoor ik dat graag?
Reply With Quote
  #6  
Old 04-10-2020, 16:28
Blammo Blammo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2020
Posts: 43
Default

Quote:
Originally Posted by Sinaasboom
Welkom hier! Ben wel benieuwd geworden om welke auto het gaat
Ik kan eens voor je meten aan een 20vt met bak, hij hangt momenteel nog buiten de auto dus kan hem redelijk precies voor je opmeten eventueel. Wegen gaat moeilijk worden heb geen idee hoe ik dat zou kunnen doen eventueel.


Had jij misschien nog tijd gezien om te kunnen meten?
Reply With Quote
  #7  
Old 04-10-2020, 17:01
Sinaasboom's Avatar
Sinaasboom Sinaasboom is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2011
Posts: 476
Default

Quote:
Originally Posted by Blammo
Had jij misschien nog tijd gezien om te kunnen meten?


Leuke auto lijkt inderdaad een beetje op een golfje 1! Heb zojuist even gemeten en het blok met versnellingsbak is 820 - 825 breed. Het gaat hier om een 1.8 20vt AGU met een 02A ASD versnellingsbak. Voor het gewicht is enkel de motor met bak gewogen, dus excl. turbo, olie en andere aanbouwdelen.

Foto voor de beeldvorming:



Gewicht: de weegschaal gaat tot 130 kilo hij ging er ongeveer 23 bovenuit dus het totaalgewicht van deze combinatie +- 153 kilo.

Foto's voor de beeldvorming







Hopende je hiermee al een stukje op weg te hebben geholpen! Keep us updated!
Reply With Quote
  #8  
Old 04-10-2020, 17:40
Blammo Blammo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2020
Posts: 43
Default

@sinaasboom:

Heel erg bedankt! Ik ga er dan vanuit dat het blok inclusief de delen 200KG + wordt. Valt me reuze mee. Veren zoeken is gelukkig vrij simpel, dus in zoverre geen issue.

Breedte daarentegen: Ik meet tussen de chassisbalken in 83cm. Dus dat ken net! Wordt wel heel krap, maar dat wordt creatief plaatwerken dan. Enige waar ik bang voor ben is het insturen. Dan maar een draaicirkel als een olietanker en met stops werken, maar dan zou het wel gaan. Zal hooguit de olie pickup moeten veranderen ivm kantelen van het blok als het niet onder de kap past, maar dat is geen issue.

Ik ga zelf ook voor een AGU kijken tzt, dat komt mooi uit. waarschijnlijk een hele auto, dan het bruikbare eruit halen en de rest gaat dan in onderdelen weg. Het gaat mij immers enkel om de aandrijflijn en bijbehorende draadboom.

Voorlopig zal er niet veel info komen. eerst nog anderhalf jaar wachten. Daarna gaan we verder bouwen. Eerst maar eens verhuizen!

Maar ik wil jou wel hartelijk danken Sinaasboom!

Blijft nog over:

Zijn er bakken met een platensper? Antwoord is voor zover ik kan achterhalen: Nee. Enkel haldex, en dat is weer zo'n net niet toepassing.
Zijn er specifiek sterkere blokken standaard als andere? En zo ja, welke? Antwoord is wederom: Niet echt, en eigenlijk ook niet van toepassing voor wat ik wil/nodig heb.
Wat zijn de verschillende diffverhoudingen die standaard in alle modellen te vinden zijn? Hier ben ik nog wel erg benieuwd naar. Bak zal ik vrijwel standaard houden, op het diff na dan. Mocht iemand daar info van weten welke diffs er zijn uit standaard auto's (Benzine en Diesel), dan houdt ik mij aanbevolen!
Reply With Quote
  #9  
Old 04-10-2020, 17:44
Blammo Blammo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2020
Posts: 43
Default

Overigens: Ik denk dat de Golf hier wel degelijk naar gekeken heeft. Beide Italiaanse ontwerpers, en heb het idee dat Giugaro gewoon aan het kopieren is geslagen. Doen ze daar wel vaker: Lancia Delta was uiteindelijk ook weer een kopie van de Golf. Maar vanwege die belachelijke bouwkwaliteit van Fiat zijn de auto's wel veel lichter: 680 KG met een volle tank en helemaal rijklaar. Plaatwerk is dan ook echt slap. Ik gebruik zelf veel alu wat daadwerkelijk sterker is maar ook lichter dan het gebruikte staal.
Reply With Quote
  #10  
Old 04-10-2020, 18:18
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Als je een 02a of 02j serie bak gebruikt die kunnen wel tegen een stootje.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #11  
Old 04-10-2020, 19:06
Blammo Blammo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2020
Posts: 43
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Als je een 02a of 02j serie bak gebruikt die kunnen wel tegen een stootje.


Waar zit die standaard onder?

Diffs zouden 3,38, 3,64, 3,94, 4,24 voor zover mijn gevonden info klopt?

Verder zijn dit de bakverhoudingen als ik me niet vergis van wat jij noemt:
1ste: 2,3
2de: 1,8
3de: 1,45
4de: 1,15
5de: 0,89

5700RPM max vermogen standaard is dan vertaald naar de naar mijn wielomtrek

5de versnelling 3,38 = 3,0082 reductie
5de versnelling 3,64 = 3,2396 reductie
5de versnelling 3,94 = 3,5066 reductie
5de versnelling 4,24 = 3,7736 reductie

5700 x 1,874m= 10681,8 meter per minuut = 10,681km per minuut x 60= 640,908KM per uur.

640,908KM per uur : 3,0082 reductie = 213 KMH
640,908KM per uur : 3,2396 reductie = 198 KMH
640,908KM per uur : 3,5066 reductie = 183 KMH
640,908KM per uur : 3,7736 reductie = 169 KMH

Opties 3 en 4 worden no bueno. Dat is net zo erg als ik het nu heb, maar dan met een versnelling extra. Slaat als een tang op een varken. Dat heet wielspin in zijn 4 of 5 en wordt hem niet.

3,38 FD:
Dan zit je op 100KMH op 2676 RPM in zijn 5
Dan zit je op 130KMH op 3479 RPM in zijn 5

Dat is op zich prima dus.

Waar zit die bak standaard onder? En iemand een idee wat er onder laten we zeggen een passat voor een bak zit met de 1.8T 20 V AGU?
Reply With Quote
  #12  
Old 04-10-2020, 19:29
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Passat 3bg zit compleet andere bak onder omdat de motor in lengterichting gemonteerd zit.
Ik ken alle verhoudingen niet uit mn hoofd, maar een final drive van 3.38 is gok ik die van de 20vt of abf. Die van een TDI is langer. Kom je rond de 2500/2600 toeren uit bij 120kmh. Er zit her en der wel verschil in, maar je kan natuurlijk evt. Naar gelang zelf je bak samenstellen.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #13  
Old 04-10-2020, 19:34
Blammo Blammo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2020
Posts: 43
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Passat 3bg zit compleet andere bak onder omdat de motor in lengterichting gemonteerd zit.
Ik ken alle verhoudingen niet uit mn hoofd, maar een final drive van 3.38 is gok ik die van de 20vt of abf. Die van een TDI is langer. Kom je rond de 2500/2600 toeren uit bij 120kmh. Er zit her en der wel verschil in, maar je kan natuurlijk evt. Naar gelang zelf je bak samenstellen.


Hmm, dat is dan wer info die ik weer niet standaard tot mijn beschikking heb. Daar kan ik voor relatief weinig geld makkelijk aankomen. Ik had gehoopt dat de switch pas bij de V6 motoren zou zijn, maar niet dus?

Lang verhaal kort: Jij wilt dus zeggen dat ik dus bij de Golf, A3, Leon, TT moet zoeken? Of past de bak van een golf op het blok van een Passat? Want dat laatste zal ook wel niet dan? Ik neem aan dat je dan met de motorsteunen geen plek hebt? Of heeft VW dezelfde onderblokken met meerdere motorsteunposities gebruikt en dezelfde bakaansluitingen?

Wat betreft zelf samenstellen: Gezien het gewicht is dat niet echt een issue. Het gaat mij enkel om de FD. Ik gebruik het speeltje ook gewoon op de openbare weg. Als ik langer in de auto zit is 4000 RPM bij 100KMH en bijna 5000 RPM bij 130KMH niet heel prettig. Lager toerental van 2600 RPM is dan zo gek nog niet.

Last edited by Blammo : 04-10-2020 at 19:38.
Reply With Quote
  #14  
Old 04-10-2020, 20:15
Sinaasboom's Avatar
Sinaasboom Sinaasboom is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2011
Posts: 476
Default

Die AGU is inderdaad geleverd in de golf 4 gti bijvoorbeeld maar ook een seat volgensmij. Van een TT is bijv een BAM blok met 225 pk hierbij is ook de gasklep elektronisch en schijnt de inlaat wat anders te zijn en inwendig natuurlijk nog wat verschillen. Dus even goed kijken welke 20vt je pakt, staat veel over op internet.

Heb nog een handige link naar een spreadsheet met verschillende bakken met bijhorende versnellingsbak code waarbij ook de ratios staan weergeven. vwtechnic.com/Technic/VWGearboxRatios.xls

Denk dat je hier vast wat mee kunt puzzelen welke bak het beste is, heb zelf voor de 02A ASD gekozen wat normaal achter een diesel hangt.
Reply With Quote
  #15  
Old 04-10-2020, 22:08
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Golf Seat audi tt platform hebben de motoren idd dwars liggen. De bak van deze series dwarsliggende motoren kunnen ook achter een passat motor, alleen heeft deze een ander vliegwiel en koppeling. Ook de startmotor is anders. Maar het kan er wel achter. Verder zijn het inlaatspruitstuk, uitlaat spruitstuk en motorsteunen anders tov de dwarsliggende motor. En nog wat kleine dingen als externe waterpomp bij sommige modellen etc.
Dus voor ombouw waar bij de motor dwars moet komen te zitten beste een golf4 tt Seat etc. Pakken
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân

Last edited by Johan1982MK1 : 04-10-2020 at 22:10.
Reply With Quote
  #16  
Old 04-10-2020, 22:17
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Evt kan je als je wat minder toeren wil draaien een 5e versnelling van een TDI monteren. Dat stelt niet zoveel voor en hoeft de bak ook niet helemaal voor open. Hou er wel rekening mee dat de sprong van de 4 naar de 5 niet te groot is. Dan valt ie misschien wat dood zegmaar. Ik hou zelf w e l van een bak waarvan de versnellingen mooi achterelkaar oppakken.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #17  
Old 05-10-2020, 06:49
Rallyegolf20vt's Avatar
Rallyegolf20vt Rallyegolf20vt is offline
Draaideur Donateur - Retroracer
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 932
Default

Quote:
Originally Posted by Blammo
Uh, niet echt, maar dat heeft meer met de motor zelf en de beschikbaarheid te maken. Voor jouw beeld is de boel meer dan genoeg beschikbaar, maar ik heb liever de marge die de 1.8 mij geeft. Bovendien roer ik nog graag in mijn versnellingen. Wat je namelijk vergeet met de DSG is wat er gebeurt als je heel hard aanremt, en ik ga meerdere versnellingen terug. Dat gaat niet zo best met de DSG. Ik moet de controle hebben om heel snel van zijn 4 naar zijn 2 te kunnen, en niet pas willen schakelen als ik al in de bocht zit. Remmen gaat met een hele lichte auto en aangepaste hoofremcylinders+klauwen en schijven rondom hard genoeg om ineens hoofdpijn te hebben.

Elke gearing die ik draai is ook nog eens korter. Ik rijdt immers met een rolomtrek van 1874mm. Dezelfde golf met een velgmaat van 225/45/R17=1992mm. Dus das al 6% reductie op de FD. Komt nog bij dat de DSG niet handig is om de FD van te vervangen en dat er minder keuze in de FD is van de DSG. Tenminste, das een aanname van mijn kant? Correct me if I'm wrong.

En dan is er nog de kwestie gewicht: Het 1.4 blokje zal een paar kg lichter zijn, als de 1.8, maar ik gok niet zo veel? Architectuur lijkt hetzelfde namelijk. DSG daarentegen: Die zijn wel lomp zwaar vergeleken met de handbak. En in een auto waar gewicht een grote rol speelt is dat niet grappig. Ik heb liever minder vermogen als meer gewicht.

Intercooler setup is voor mij niet van toepassing, omdat ik alles custom moet maken. Het past toch niet ivm de ruimte. En ik kan alles als casette bouwen, dus de piping maak ik me niet druk om. Ik heb ook heel het aerodynamische pakket zelf ontwikkeld, dus dat is de issue ook niet. Maar ik kan een front mount zo kwijt als ik dat zou willen. En ik kan er zelfs downforce mee genereren aangezien ik de ducting erachter kan gebruiken.

Lang verhaal kort: Voor mij dus alleen de 1.8, mits die qua afmetingen en andere info voldoet. Als er iemand is die die meetgegevens heeft hoor ik dat graag?



Om een heel lang verhaal kort te maken ; Ik zeg juist dat je een 02A/J/S bak moet gaan gebruiken in mijn verhaal als je goed leest! Dit vanwege de vele mogelijkheden met overbrengingen en beschikbaarheid van aftermarket parts zoals sper etc. Deze bakken heb ik meerdere keren voor verschillende mensen samen gesteld. En juist geen DSG die wij wel hebben gebruikt voor het polo project! En het 1.4 blokje is echt licht en de intercooler met piping zal ook echt wel wat gaan wegen en ruimte in beslag nemen. Ik wilde alleen maar meedenken met mijn ervaringen. Maar lezen kan soms ook moeilijk omdat je wat ziet staan wat niet bij jou visie past wat je al helemaal bedacht hebt.
Veel succes verder met je project.
__________________
There`s no substitute for Turbo engines

Rallyegolf 2.5 TFSI S-tronic Quattro
Rallyegolf
Reply With Quote
  #18  
Old 05-10-2020, 07:37
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,180
Default

Ik zie die 1.4TSI ook wel graag. Zou ik vandaag ook zelf verkiezen in een lichte auto.

Denk je ook aan de besturing? Een jongere 1.8T heeft een me7.5 en heeft voordelen t.o.v. de me3.8. Daarnaast kan een jongere 1.8T al over een K04 beschikken.
Reply With Quote
  #19  
Old 05-10-2020, 14:23
Blammo Blammo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2020
Posts: 43
Default

Quote:
Originally Posted by Sinaasboom
Die AGU is inderdaad geleverd in de golf 4 gti bijvoorbeeld maar ook een seat volgensmij. Van een TT is bijv een BAM blok met 225 pk hierbij is ook de gasklep elektronisch en schijnt de inlaat wat anders te zijn en inwendig natuurlijk nog wat verschillen. Dus even goed kijken welke 20vt je pakt, staat veel over op internet.

Heb nog een handige link naar een spreadsheet met verschillende bakken met bijhorende versnellingsbak code waarbij ook de ratios staan weergeven. vwtechnic.com/Technic/VWGearboxRatios.xls

Denk dat je hier vast wat mee kunt puzzelen welke bak het beste is, heb zelf voor de 02A ASD gekozen wat normaal achter een diesel hangt.


Inlaat anders is voor mij geen issue. Normaal gesproken ontwikkel ik dat altijd zelf, maar aangezien ik hier toch een basis heb waarvan alles overnieuw moet, is het niet echt een probleem welke versie het ook moet worden.

Uitlaat idem dito. Alles na het spruitstuk, sowieso compleet anders. Side exit boven het voorwiel, cat ertussenuit, en een serieel dempersysteem wat ertussen kan, zodat ik het geluid nog wel dragelijk kan houden. Alles afgeschermd van de motorruimte zodat stralingswarmte tot een minimum beperkt blijft.

Verder dank ik u hartelijk voor de spreadsheet. Mocht iemand het fijn vinden het kan geplaatst worden op het forum, en uiteraard mits het er al niet is, kan ik wel een excel tool in elkaar zetten die dingen als rolomtrek kan berekenen, en bijvoorbeeld toerentallen bij versnellingen. Gaan de meesten niets aan hebben, maar als het handig is hoor ik het wel?

Koeling is ook al dik voor elkaar Alles tussen de koplampen in is radiateur die blaast alles naar boven door de roosters in de motorkap via een afgesloten bak. Bak zal wel anders moeten, maar das simpel op te lossen.
Reply With Quote
  #20  
Old 05-10-2020, 14:32
Blammo Blammo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2020
Posts: 43
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Evt kan je als je wat minder toeren wil draaien een 5e versnelling van een TDI monteren. Dat stelt niet zoveel voor en hoeft de bak ook niet helemaal voor open. Hou er wel rekening mee dat de sprong van de 4 naar de 5 niet te groot is. Dan valt ie misschien wat dood zegmaar. Ik hou zelf w e l van een bak waarvan de versnellingen mooi achterelkaar oppakken.


Bak open is niet zo'n probleem hoor. Ik ontwikkel zelf ook altijd platen sperren van bestaande diffs, dus alles uit elkaar is zo veel moeite niet. Maar ik kijk ook verder: Stel iets moet eruit en ik wil snel weer rijden, dan kan je het beste gebruik maken van standaard onderdelen. Ik maak namelijk meestal nog een reserve van alles klaar.

Maar denk dan ook aan quickrelease motorsteunen enz. Ik ben degene die alles moet servicen, dus kan ik het mezelf net zo goed wat makkelijker maken.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 23:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum