Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Lupo, Fox en Up!
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 22-11-2013, 17:33
huinkroese's Avatar
huinkroese huinkroese is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2007
Posts: 833
Default 1.4 16v vervangend blok?

Nou m'n Lupo staat inmiddels al een tijdje stil en nu m'n Multivan klaar is is het tijd om deze weer eens te gaan fixen.

Even kort het probleem;
Begin juni tijdens een ritje ging het olielampje branden vlak na te hebben getankt. Ik kon meteen stoppen, olie gepeild en daar mocht wel iets bij.
Bijgevuld en niks aan de hand, tot ik 10km verder wéér een brandend olielampje kreeg. Weer aan de kant gezet en ANWB maar gebeld, lang verhaal kort; het blok krijgt de olie niet rondgepompt want hij heeft wel genoeg olie maar geeft toch een melding dat dit niet het geval is.
Het enige wat ik me nog kon bedenken was dat de oliedruksensor misschien niet meer fris was dus die heb ik vervangen maar ik vrees dat er meer speelt.
Heb de Lupo 3 1/2 jaar geleden gekocht maar heb het idee dat de kilometerteller heel veel is terug gezet. Wat ik lees over versleten 1.4 16v motoren komt bekent voor; rammelend/tikkend lopende motor die behoorlijk olie verbruikt. Reed op zich prima maar ik wil nu meteen maar iets frissers erin of evt. een andere Lupo.

Het gaat om een 1.4 16v uit december 1998 met motorcode AKQ en nu vind ik op onderdelenlijn verschillende AKQ's maar veel meer andere versies, zowel 75pk als 100pk.
Nu vroeg ik me af; is het handig om precies hetzelfde blok te zoeken of maakt dit niet zoveel uit? Ben ooit wel eens bij de dealer geweest en dit is een vroeg type wat ze niet kunnen uitlezen, denk zelf dus dat een AKQ de veiligste optie is.
De vervolgvraag is dan; waar in de buurt van Arnhem/Ede/Nijmegen/Doetinchem zou ik mijn motor kunnen laten wisselen en meteen even een nieuwe koppeling laten monteren? Iemand ervaringen met een beetje goede garagist die dit aan kan?
Bij de dealer ga ik het niet eens proberen maar als er mensen zijn met tips dan hoor ik het graag.
Als het ook een 100pk versie kán zijn (heb een AQQ gezien) en dit kan plug-n-play dan zou ik dat ook wel leuk vinden maar alleen als het niet teveel gezeik geeft.
Vind het gewoon een ideaal karretje en als het allemaal een beetje rond de €1000,- dan wil ik het wel overwegen.

Thanks! Huin
Reply With Quote
  #2  
Old 22-11-2013, 17:43
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Heb je de aanzuigzeef al gechecked van de oliepomp?
Reply With Quote
  #3  
Old 22-11-2013, 19:39
huinkroese's Avatar
huinkroese huinkroese is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2007
Posts: 833
Default

Nee nog niet aan toegekomen, kun je daar een beetje bij met een krik eronder of moet ik 'm even naar een brug zien te krijgen om dat te checken?
Reply With Quote
  #4  
Old 22-11-2013, 19:40
huinkroese's Avatar
huinkroese huinkroese is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2007
Posts: 833
Default

Waar zit die aanzuigzeef eigenlijk, ik dacht dat ik alleen een carterplug kon losdraaien op zoek naar black sludge...
Reply With Quote
  #5  
Old 22-11-2013, 20:07
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Als je oliepomp de olie niet door je blok gepompt krijg, kan je gaan twijvelen of hij wel genoeg "vreten" krijgt. Komt wel vaker voor dat zeefjes dicht gaan zitten...is ook een kwaaltje bij de 1.8T`s.

Aanzuigzeef zit aan de zuigbuis van de oliepomp. Dan moet je carter er dus onder vandaan...of met een anuskijker via je carterstop naar binnen

Verder vond ik deze nog:

http://www.amtgarageforum.nl/skoda/...druk-31922.html
Reply With Quote
  #6  
Old 22-11-2013, 20:09
Polo1w Polo1w is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,077
Default

Als je carterpan eraf schroeft, dan zit daar de oliepomp, met de aanzuigzeef erop.
Ow, tegelijk zie ik
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor
E30 320i cabrio '90 😎
Twingo 1.2 '01 extra daily
Twingo 1.2 '08 voor de vrouw
Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back!
Reply With Quote
  #7  
Old 22-11-2013, 22:09
huinkroese's Avatar
huinkroese huinkroese is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2007
Posts: 833
Default

Thanks René en Polo1w!
Daar kan ik wat mee, eerst de carterpan er maar eens onderuit en als dat niet genoeg is dus de cilinderkop maar eens loshalen. Heeft 'flushen/spoelen' nog zin?
Dat was nog de tip van de man van de ANWB; olie eruit, spoelolie en nieuw filter erin, half uur stationair laten draaien, olie en filter er weer uit, gewone olie en filter weer terug. Iemand ervaring mee?
Reply With Quote
  #8  
Old 23-11-2013, 13:17
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Als je oliezeef dichtgekoekt zit is er maar één manier om het zeker te weten; loshalen!
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #9  
Old 23-11-2013, 13:53
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

Als de zeef verstopt is, kan flushen wel eens tot extra schade leiden.. Aangekoekte olie die losgeweekt wordt en in een kanaaltje vast komt te zitten. Heb ik met mijn ex golf3 gehad.. Eerst inspecteren en schoonmaken, dan pas toevoegingen gebruiken is mijn devies.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #10  
Old 23-11-2013, 17:13
huinkroese's Avatar
huinkroese huinkroese is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2007
Posts: 833
Default

Goeie tips allemaal, super fijn!
Ik ga er eens mee aan de slag deze week, laat wel even weten of het een beetje lukt
Reply With Quote
  #11  
Old 23-11-2013, 21:48
wob8v's Avatar
wob8v wob8v is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 606
Default

Waarom doe je de ombouw niet zelf? Als je voor die optie ga. Als er eenzelfde motor in moet wil ik dat eventueel wel voor je doen voor weinig.
Reply With Quote
  #12  
Old 23-11-2013, 22:28
huinkroese's Avatar
huinkroese huinkroese is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2007
Posts: 833
Default

Tja, zelf... dat is me net weer wat lastig.
Heb het gewoon nog nooit gedaan en weet niet hoe lang zoiets normaal gesproken duurt. Ook zou ik het wel handig vinden om alle riemen, snaren, filters etc. en de koppeling te vervangen en ik wil wel graag dat het degelijk gebeurd.
Ik probeer eerst de prop olie maar eens los te krijgen en het blok open te halen, kan het daarna altijd nog een keer volledig los mocht dat nodig zijn, dan laat ik het wel weten, zou wel fijn zijn!
Reply With Quote
  #13  
Old 23-11-2013, 22:53
MK2-VRT's Avatar
MK2-VRT MK2-VRT is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 758
Default

Oliepomp zit niet onderin de carterpan! Maar aan de zijkant tegen de krukas, daarvoor moet de distributie eraf, vaak zit er troep tussen het overdrukventiel en dan bouwt hij ook geen druk meer op..Is een schottenpomp..

Meestal als ze ff hebben droog gelopen is er wel meer schade aan lagers of nokkenas huis.

Bij een andere motor moet je ook de ecu en eventueel kabelboom hebben voor hem lopend te krijgen, maar zou eerst even kijken wat het probleem nu is.
Reply With Quote
  #14  
Old 24-11-2013, 14:43
huinkroese's Avatar
huinkroese huinkroese is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2007
Posts: 833
Default

Quote:
Originally Posted by MK2-VRT
Oliepomp zit niet onderin de carterpan! Maar aan de zijkant tegen de krukas, daarvoor moet de distributie eraf, vaak zit er troep tussen het overdrukventiel en dan bouwt hij ook geen druk meer op..Is een schottenpomp..

Meestal als ze ff hebben droog gelopen is er wel meer schade aan lagers of nokkenas huis.

Bij een andere motor moet je ook de ecu en eventueel kabelboom hebben voor hem lopend te krijgen, maar zou eerst even kijken wat het probleem nu is.


Aha, ik wist niet dat de ECU en kabelboom specifiek waren voor het blok waar ze aan vast zitten.
Dan komt vervangend blok even op een laag pitje te staan. Kijken hoe ver ik zelf kom.
Reply With Quote
  #15  
Old 24-11-2013, 15:17
Polo1w Polo1w is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,077
Default

Quote:
Originally Posted by MK2-VRT
Oliepomp zit niet onderin de carterpan! Maar aan de zijkant tegen de krukas, daarvoor moet de distributie eraf, vaak zit er troep tussen het overdrukventiel en dan bouwt hij ook geen druk meer op..Is een schottenpomp..

Meestal als ze ff hebben droog gelopen is er wel meer schade aan lagers of nokkenas huis.

Bij een andere motor moet je ook de ecu en eventueel kabelboom hebben voor hem lopend te krijgen, maar zou eerst even kijken wat het probleem nu is.


Kabelboom en ecu alleen bij andere motorcode, bij precies dezelfde motor kan je alles van de huidige motor gewoon her-gebruiken..

En nog wat, als de motor al olie verbruikte, en "rauwig" liep, dan had ik zeker weten gekozen voor òf een revisiemotor, òf een vd sloop, maar dan wel met garantie, en duidelijke kmstand e.d.
Weet vrij zeker dat jouw motor veel meer schade heeft opgelopen dan dat in eerste instantie lijkt, zoals mk2vrt ook al zei. En dat de huidige motor fixen uiteindelijk veel meer kost als een andere plaatsen.
Dat van die oliepomp wist ik niet, grappig, heb er toch wel flink aantal losgehad onderhand, maar nooit lupo's.
Aanzuig zeef zit neem ik aan wel onder in pan lijkt me??

Succes!
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor
E30 320i cabrio '90 😎
Twingo 1.2 '01 extra daily
Twingo 1.2 '08 voor de vrouw
Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back!

Last edited by Polo1w : 24-11-2013 at 15:24.
Reply With Quote
  #16  
Old 24-11-2013, 21:55
MK2-VRT's Avatar
MK2-VRT MK2-VRT is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 758
Default

Aanzuigzeeg zit idd in de pan, maar zo'n zelfde oliepomp zit ook gemonteerd in o.a. de ibiza motoren ( Zijkant krukas )


Reply With Quote
  #17  
Old 24-11-2013, 22:05
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Schottenpomp?
Reply With Quote
  #18  
Old 25-11-2013, 08:25
richard-polo's Avatar
richard-polo richard-polo is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,975
Send a message via MSN to richard-polo
Default

sikkelpomp
Reply With Quote
  #19  
Old 26-11-2013, 13:03
huinkroese's Avatar
huinkroese huinkroese is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2007
Posts: 833
Default

Ah, da's interessant om te lezen!

Heb dit weekend een planning gemaakt om te kijken wanneer ik verder kan met de Lupo maar dat gaat gewoon te lang duren, op z'n vroegst in februari weer tijd.
Knoop maar doorgehakt; Lupo gaat eruit.

Het is vervelend omdat ik niet precies weet wat er nou aan scheelt, olie verbruikte het blok wel maar niet constant. Rauw of klepperend liep het blok ook niet echt maar een ruilmotor is absoluut het makkelijkst.
Het ontbreekt mij gewoon aan de kennis en hoe leuk het me ook lijkt om het beter te begrijpen heb ik hier nu de tijd niet voor ivm. opstart bedrijf.

Bedankt voor de input, ik zal in mijn verkooptopic even verwijzen naar deze thread.

> Te koop: Lupo 1.4 16v met motorschade
Reply With Quote
  #20  
Old 27-11-2013, 13:22
MK2-VRT's Avatar
MK2-VRT MK2-VRT is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 758
Default

Misschien ook nog handig voor iemand anders :

http://www.vwforum.nl/how-to-info-f...en-t140843.html

Op de laatste pagina ook de carterventilatie slang + afscheider die vaak dicht gaat zitten.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 20:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum