Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 08-12-2016, 11:38
GulfZwei GulfZwei is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2016
Posts: 11
Default Golf 2 1.3 NZ Digijet stationair probleem

Beste allemaal,

ik heb sinds een paar dagen een Golf 2 gekocht met een 1.3 NZ injectie motortje, 254.000 and still going strong, op een paar puntjes na dan

Als de auto koud is, start hij in 1 keer, hij loopt dan 1300 toeren stationair.
na 10-15 seconden valt hij terug naar 800 toeren en schommelt dan tussen de 400-900. Hij gooit zichzelf omhoog en weer naar beneden. vanochtend viel hij zelfs uit...

Als hij warm is, rijdt de auto prima. Echter schommelt het stationair nog steeds en nheeft hij een rare motorloop. Het stationair als die warm is schommelt van 1000-1150 toeren ongeveer. De motor is zich continue aan het bijregelen.. Valse lucht zou je denken, maar ik zou niet meer weten waar, alles al vol met remmenreiniger gespoten met 0 resultaat.

Wat dus raar is: Koud loopt hij laag stationair, warm draait die hoog stationair.
Eerst hadden we ook een probleem met de koeling: omdat er een grotere radiateur op zit met verlengde slangen kwam hij niet op bedrijfstemperatuur met deze koude dagen. Om deze reden heb ik er een stuk hout voor gemaakt waarna die wel op temperatuur kwam..

ik zou graag een duwtje in de rug krijgen met het vinden van het stationair probleem.
Zie mijn voorsteltopic: http://www.volksforum.com/forum/sho...572#post1632572
Hier staat wat ik er al aan gedaan heb.

Groetjes!

Last edited by GulfZwei : 08-12-2016 at 11:50.
Reply With Quote
  #2  
Old 08-12-2016, 11:45
GulfZwei GulfZwei is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2016
Posts: 11
Default

Mijn bevindingen tot nu toe op een rijtje:
- Als ik de blauwe temperatuur sensor los trek loopt de motor wel regelmatig stationair, dit is maar voor 10-20 seconden waarna hij weer in het oude patroon vervalt.
- Alle vacuum slangen heb ik bespoten met remmenreiniger en gecontroleerd.
- Rembekrachtiger is niks mis mee (getest door auto te starten, pedaal ging naar onderen).
- Carterontluchting, deze zou iki graag testen, hoe kan ik dit het beste doen?
- Toen ik de auto op ging halen was er veel vocht aanwezig in de auto, misschien een trigger voor iemand?
- Vacuum paddestoel getest, is ook niks mis mee.

- Bougies, klabels, verdelerkap etc zijn door de vorige eigenaar vervangen, hoe kan ik het beste de werking ervan controleren?

- Lambdasensor heb ik nog niet losgehaald, als ik dit doe, hoe moet de motor reageren?
- LMM, je kan blijkbaar een naaltje verstellen ofzo? kan iemand me hier mee over vertellen?
- Als ik de luchthoeveelheidsstekker lostrek, lijkt het alsof de motor op noodloop gaat, er veranderd in ieder geval iets.
- Het verbruik ligt best hoog, maar dat kan ook komen omdat hij koud veel te veel inspuit, dan kan misschien ook het beroerde stationair verklaren?

Oja, en als hij koud is, en je rijdt, en geeft constant gas wil hij wel eens gaan stotteren. Of teveel benzine, of teveel lucht, of lucht die hij niet berekend heeft? Eventueel lambda?

Kortom: Zoveel mogelijke opties..

Last edited by GulfZwei : 08-12-2016 at 11:51.
Reply With Quote
  #3  
Old 08-12-2016, 14:27
GulfZwei GulfZwei is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2016
Posts: 11
Default

Ik heb gelezen dat het bij iemand de injector was.
hoe meet ik deze door?
Reply With Quote
  #4  
Old 15-12-2016, 15:40
GulfZwei GulfZwei is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2016
Posts: 11
Default

Kan dan helemaal niemand mij helpen? :O
Reply With Quote
  #5  
Old 16-12-2016, 09:41
JBM JBM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 285
Default

Hee kerel. Kijk even al je vacuümslangen na en ook of je vacuum vervroeger nog 100% werkt. Dat is die grote paddo op je ontsteking. Zodra je dat slangetje lostrekt moet de motor er zowel koud als warm op reageren. Zodra je aan het slangetje gaat zuigen moet je weerstand voelen van de vervroeger (Zit een soort membraan in). Ow.. Zie net dat je die al hebt gecheckt.

Wat ik als eerste zou controleren is of de motor op tijd staat (De basis). Dus even kijken of je distributieriem op tijd staat, heb je zo gedaan bij een NZ. Even kijken of beide merktekens overeenkomen op de krukaspoelie en nokkenasriemwiel.

Zou voor de zekerheid je kvs tempsensor vervangen en eerst doormeten op een koude dag dat de motor helemaal is afgekoeld. Dan meet je dus op weerstand. Ik heb een tabel waarin ik kan zien of de waardes ongeveer overeen komen met de temperatuur.

Check ook al je massakabels of die wel goed zijn. De luchtmassameter zou ik eens een andere proberen. Kijken of de motor daar anders mee loopt. De naald waar je het over had moet je zeker niet aan komen bij een originele motor. Daar kun je CO mee stellen. Die inbus bout zit onder een stukje 'kneedgum' waar ze dat gat origineel mee afdichten. Bij een originele motor hoef je hier niet mee te kloten tenzij er iemand aangezeten heeft.

Zou ook eens kijken naar je bougies welke kleur die hebben. Hieruit kun je vaak afleiden wat er aan de hand is (Te rijk, ontsteking te vroeg en dat soort dingen).

Ook zou het zo kunnen zijn dat er iets mis is met je gasklephuis (Haal de stationairschroef eens eruit) Daaronder blijft vaak vuil plakken.

Ik zou eens voor de grap je lambda connector losgooien. Dan warm met verbruikers aan het stationair toerental afstellen. Dan zul je misschien zien, net zoals bij mij dat je wagen wel super constant loopt met een beetje geluk.

Mocht je er niet uitkomen kun je altijd eens langs komen in Limburg. Dan lopen we samen wat dingen na.

Last edited by JBM : 16-12-2016 at 09:44.
Reply With Quote
  #6  
Old 21-12-2016, 11:53
GulfZwei GulfZwei is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2016
Posts: 11
Default

Thanks voor je reactie! Had even weinig tijd om op het forum te reageren, had je reactie al wel gezien nogmaals dank daarvoor.

Om te controleren of de motor op tijd staat, hoef ik dan alleen de distributiekap eraf te halen om dat te kunnen zien?

De blauwe temp sensor ga ik van de week even doormeten op weerstand, ik laat het je ZSM weten welke waardes deze geeft.

Ik heb afgelopen weekend:
- Bougies eruit gedraaid, deze waren wit-geelachtig met lichtbruin tot bruin. In principe niks geks naar mijn weten. De contactpuntjes waren 0.9mm en tot slot heb ik de staalborstel eroverheen gehaald.
- Bougiedoppen zat wat groen in, met een borsteltje en wasbenzine dit schoongemaakt.
- Bobine eraf gehaald en alle contactpunten opgeschuurd
- Extra massa getrokken van de ontsteking naar de min van de accu.

Toen ik hem startte beloofde het veel goeds, hij liep zonder te zoeken netjes stationair, maar zodra je ook maar iets van een elektrische verbruiker aanzet begint hij moeilijk en schommelend stationair te lopen voor een minuut (500-700 toeren als die koud is), waarna die 1000-1100 toeren stationair blijft schommelen. erg raar?

Waar kan ik die stationairschroef vinden? misschien met behulp van een foto?

De lamba ga ik nog eens controleren, thanks voor de tip.
Reply With Quote
  #7  
Old 21-12-2016, 20:32
JBM JBM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 285
Default

Geen probleem!

Voor de distri timing inderdaad even de bovenste kap los + je verdelerkapje zodat je kunt zien dat de rotor richting het kerfje wijst (cilinder 1 als t goed is).

Het klinkt voor mij toch als een soort massaprobleem op een of andere manier. Heb je alle masspunten ook doorgemeten? (kan er overheen gelezen hebben). Misschien een vochtige ECU?




Stationair stelschroef is dat kleine schroefje rechts vanuit het midden gezien. Denk niet dat je probleem daarin zit.

Zou ook even kijken of je ontsteking überhaupt wel op tijd staat.. Even alle basisdingen zoals massa + timingen als eerste checken dus. Zou ook kunnen dat je dynamo gaar is trouwens. Al een andere accu geprobeerd voor de grap?

Je kunt ook nog even de CO schroef voor de zekerheid checken op je luchtmassameter. Deze zou bij een std. NZ motor op 3 volle slagen + 144 graden moeten staan (Dus vanuit helemaal indraaien gezien) Als hier nooit aan gekloot is zal het sowiso wel goed staan.
Reply With Quote
  #8  
Old 23-12-2016, 10:12
GulfZwei GulfZwei is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2016
Posts: 11
Default

Thanks voor je reactie, hier kan ik weer wat mee!

Als je voor het blokje staat, wat is dan de cilinder volgorde?

Massapunten heb ik nog niet doorgemeten, wat zouden de waardes hiervan moeten zijn? -13Volt oid?
Waar kan ik de ECU vinden? Ik heb hem nog nergens zien zitten namelijk. Kan goed zijn dat deze vochtig is geweest of is, de oude eigenaar heeft er een andere ECU bijgegeven, waarom zei hij niet... die eens vervangen dus.

De stationair schroef ook gebruikt (beschadigingen) dus die ga ik er een keer uitdraaien want daar kon blijkbaar ook vuil achter blijven zitten heb ik vernomen?

Accu is volgens de vorige eigenaar nieuw, maar ik ga hem ook even doormeten voor de zekerheid. Dynamo ga ik ook testen door de accu te meten als de auto draait, welke waardes zijn gunstig?

Het kan best zijn dat de vorige eigenaar hier aan heeft lopen rommelen want hij hield zelf erg van sleutelen. Hij is ook degene die de waterpomp (die een peiepend geluid maakt) en de distributieriem vervangen heeft. (deze staat erg strak, moet hem nog proberen en kwartslag te draaien om te controleren of de spanning juist is)

En nog even terug op die vacuumpaddo, als de motor stationair draait en ik koppel de kabel los, gebeurt er niks, ook niet als ik mijn vinger op de paddo houd. wat moesten de symptomen zijn als hij correct werkte?

Lambda werkt overigens correct, en hij is een stuk slomer met lamba afgekoppeld.

Oja: en de blauwe temp sensor wil ik ook even doormeten, nog geen tijd voor gehad.

Edit: en is het trouwens normaal dat als het contact uit staat, je je lichten aan zet en dan 2x met groot licht gooit dat je ventilatoren binnen aan gaan????

Last edited by GulfZwei : 23-12-2016 at 13:07.
Reply With Quote
  #9  
Old 23-12-2016, 14:43
JBM JBM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 285
Default

Als je voor het blok staat en je kijkt naar de motor is de cilindervolgorde van links naar rechts gewoon 1,2,3,4. Op de verdeler zitten de bougiekabels als het goed is origineel op 1,3,4,2 gemonteerd.

Massapunten moet je niet doormeten op voltage maar op weerstand (De weerstand van punt naar punt moet gewoon zo goed als 0 ohms zijn. Meet je hier weerstand in een van die kabels wil dat zeggen dat er dus een belemmering zit. Slechte massa kan voor hele rare dingen zorgen.

Stationairschroef kan inderdaad vuil onder zitten waardoor je ook raar lopen kunt waarnemen.

Zou de accu eens doormeten zowel tijdens het lopen en tijdens het starten zelf. Dan mag die niet ver terugzakken. Hij zou tijdens het lopen gewoon 14 volt moeten aangeven. Meet ook eens voor de grap met groot licht aan etc (Verbruikers). Dan mag die eigenlijk niet terugvallen van de 14. Zowel is je dynamo lichtelijk gaar aan het worden. Bij mij is dit dus het geval, ik meet 13,5 volt bij verbruikers aan. Ook zodra de auto stationair loopt merk ik dat deze veels te ver terugvalt stationair in de toeren met bijvoorbeeld groot licht aan. (Wagen blijft dan net lopen). Hij mag wel ietsjes terugvallen maar echt niet veel. Meet je dus tijdens het lopen lager dan laat ik zeggen 13,9 volt zal er misschien iets mis zijn.

Nu we het erover hebben: Zit bijna te denken dat hier mijn lambda probleem ook zit. De wagen loopt koud de eerste 5 min prima maar zodra de lambdasonde verwarming stroom trekt lijkt het alsof er te weinig spanning is ofzo.. Ga toch eens voor de grap een andere dynamo erop zetten om te kijken of er verschillen zijn.

Snaar zou ik je niet meer verstellen mocht deze net iets te strak staan. Groot kans dat deze weer gaat lekken dan bij het afdichtrubber na verstellen.

Je vacuumpaddo is dus toch kapot dan of er zit een vacuumslang verstopt. De wagen moet wel degelijk reageren zodra je deze slang los trekt. Zuig eens aan de nippel van de paddo. Voel je geen weerstand is die sowiso kapot. Voel je wel weerstand is deze wellicht goed maar zit je vacuumslang verstopt of iets dergelijks. Zeer belangrijk onderdeel! Anders staat je ontsteking constant veels te laat. Merk je vooral bij het wegrijden dat de wagen dan net niet uitvalt bij het willen wegrijden.

En nee. Dat laatste lijkt mij zeker niet normaal!
Reply With Quote
  #10  
Old 26-12-2016, 19:14
GulfZwei GulfZwei is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2016
Posts: 11
Default

Als ik aan de slang van de paddo zuig gaat de auto netter lopen, logisch?
Kan de paddo wel gewoon vaccum trekken en door blazen als de motor uit staat.
Zou deze verstopt kunnen raken door de tijd heen?

Spanning van de accu met alle verbruikers aan was 13,75 en 14 als de auto uit stond na bijladen.
Reply With Quote
  #11  
Old 26-12-2016, 19:37
JBM JBM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 285
Default

Beetje lastig te zeggen zo. Dicht je het uiteinde wel af waar je de slang los pakt? (Zodat ie daar geen lucht kan aanzuigen).

Wat betreft de vacuumvervroeging: Om te testen maak je aan de carburateurkant het slangetje los dat van de vacuumvervroeger komt. Even lekker aan het slangetje zuigen om een vacuum te zuigen en dan het puntje van je tong op het slangetje zetten. Als het membraan werkt zit je tong nu dus een beetje vastgezogen aan het slangetje. Voel je geen zuigkracht dan is het membraan waarschijnlijk lek. Ik zeg waarschijnlijk omdat je wel zeker moet weten of het slangetje nergens lek is.

Heb toevallig bij mijn dyanmo de spanningsregelaar vervangen door een andere gebruikte.

Voorheen: 14V, verbruikers aan 13,5V
Met andere regelaar: 14,4V verbruikers aan 14V

Had gehoopt dat het iets zou oplossen maar merk er eerlijk gezegd niets van. Het lambdaprobleem ervaar ik nog steeds + De wagen loopt nog steeds behoorlijk laag zodra ik groot licht aan zet bijvoorbeeld. (Dynamo maakt ook relatief ongezond geluid dan)

Wil wel nog eens voor de grap proberen om de complete dynamo om te zetten. Misschien dat deze inwendig wat veel weerstand op bouwt bij de lagers etc.. Dynamo lagers klinken bij mij sowiso niet meer al te best lijkt het. Kan geen kwaad om eens een complete dynamo swap te proberen.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 06:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum